שתף קטע נבחר

ניצחון ביניים לסוחרי הביטקוין מול בנק לאומי

ביהמ"ש העליון נתן צו זמני האוסר על בנק לאומי להפסיק באופן גורף את פעילות חשבון הבנק של חברת "ביטס אוף גולד", הקשורה למסחר בביטקוין. הצו ניתן עד להכרעה בערעור שהגישה החברה, בעקבות פסיקת ביהמ"ש המחוזי

חיזוק זמני למאבק של קהילת הביטקוין כנגד הבנקים: ביהמ"ש העליון נתן אמש (א') צו זמני האוסר על בנק לאומי להפסיק באופן גורף את פעילות החשבון של חברת "ביטס אוף גולד", הקשורה במסחר בביטקוין.

 

בשנים האחרונות נמצאת החברה במאבק עקרוני נגד בנק לאומי, שביקש לסגור את חשבון הבנק שלה הואיל והיא עוסקת בסחר במטבעות דיגיטליים.

 

רשות המסים מפרסמת כללי מיסוי על מטבעות וירטואליים

 

לפני יותר משנה הגישה החברה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד בנק לאומי, בטענה שהוא אינו מאפשר לה לבצע פעילות בחשבון שפתחה לפני מספר שנים בבנק, לצורך הפקדת כספים שקיבלה מלקוחותיה וכן העברות כספים בין מוכרים וקונים.

 

לטענת החברה, למרות שהודיעה מראש לבנק על מהות החשבון ומטרתו, הבנק מנע ממנה מספר פעמים ביצוע עסקאות מסוימות, עד שבחודש מאי 2015 הוא שלח לחברה מכתב המורה לה להפסיק לחלוטין לבצע כל פעילות הקשורה במסחר במטבע הווירטואלי.

 

 (shutterstock) (shutterstock)
(shutterstock)

ביוני 2017 פסק בית המשפט המחוזי כי הבנק רשאי להגביל את הפעילות בחשבון. השופט יונה אטדגי קבע אז כי כל החלטה של הבנק לכאן או לכאן נמצאת במתחם הסבירות, שכן מצד אחד קיימות לא מעט בעיות במסחר בביטקוין בהיבט של הלבנת הון, והבנק עלול להפר בכך את הוראות בנק ישראל, ומצד שני איסור על הלקוח לביצוע פעולות הוא הפרה של חוק הבנקאות. בהתאם, החלטתו של הבנק לאסור פעילות היא לגיטימית.

 

בעקבות זאת הגישה ביטס אוף גולד ערעור לבית המשפט העליון וכן ביקשה סעד זמני - צו המונע את סגירת החשבון.

 

השופטת ענת ברון קבעה כי יש מקום לבקשת הערעור (שטרם הוכרעה) והורתה על מתן צו זמני עד להכרעה, לפיו ייאסר על בנק לאומי למנוע באופן גורף פעילות בחשבון, אלא הוא יידרש לבחון כל בקשה לגופה.

 

"דומה כי הנזקים שעלולים להיגרם לבנק ככל שהבקשה תתקבל הם בגדר ספקולציה לעת הזו", כתבה השופטת ברון. "החלטת הבנק מבוססת על ההנחה שפעילות החברה אכן נושאת בחובה סיכונים שעולים כדי הפרה של הוראות הדין, ועל כן הבנק עלול לשלם מחיר בגין התממשותם של אותם הסיכונים. אולם עד היום, במשך למעלה מחמש שנים שבהן החשבון פועל, חששות אלה לא התממשו – כפי שמלמדת אף קביעת בית המשפט המחוזי שלפיה החברה פעלה בשקיפות ולא הפרה כל הוראת חוק", הוסיפה השופטת.

 

לדברי עוה"ד שאול ציוני, ממשרד ציוני, פילרסדורף פיליפ, המייצג את החברה, "מדובר בהחלטה תקדימית שלא ניתן להפריז בחשיבותה ביחס למסחר במטבעות דיגיטליים. בית המשפט העליון למעשה קבע כי אין כל איסור על מסחר במטבעות דיגיטליים, והבהיר בהחלטתו שהחששות שעליהם הצביע הבנק הם בגדר ספקולציה ולא התבססו למעשה על דבר. דברים אלו חשובים מאוד לכל תעשיית הקריפטו, ומהווים התקדמות חשובה ביותר ביחס לרגולציה על מסחר במטבעות דיגיטליים, ולדיון אמיתי בעניין זה ללא הפחדות ושימוש בסיסמאות".

 

מבנק לאומי נמסר כי "הבנק מכבד את החלטת בית המשפט, אולם כל עוד הנושא לא יוסדר בהוראות רגולטוריות מסודרות, החשיפה של הבנק בשל פעילות הלקוח בביטקוין תהיה שרירה וקיימת – ולא רק כלפי רגולטורים בארץ המחוייבים לכבד את החלטות בית המשפט העליון אלא גם כלפי רגולטורים בחו"ל, שאינם רואים עצמם מחוייבים להחלטות המשפט הישראלי.

 

"על כן, כל עוד לא ייקבעו הוראות דין מחייבות על ידי הרגולטור והגורמים הרלוונטים, הבנק ימשיך בניהול התיק עד להסרת צו המניעה הזמני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים