שתף קטע נבחר

השר להגנת הסביבה נגד הארכת פעילות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים

בפנייה לשר האוצר כחלון כותב אלקין כי אין להאריך את פעילות הוותמ"ל, שהוקמה במטרה להאיץ את אישורן של תוכניות נרחבות למגורים. "בשל דורסנותם של ההליכים המוצעים, הוותמ"ל הוצגה כמענה זמני בלבד"

השר להגנת הסביבה זאב אלקין, פנה לשר האוצר, משה כחלון, בבקשה למנוע את הארכת פעילות הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל).

 

3 שנים לפעילות הוותמ"ל: רק 7 תוכניות יצאו לדרך

 

הוותמ"ל הוקמה במטרה להאיץ את אישורן של תוכניות נרחבות למגורים, כחלק מהתמודדות הממשלה במשבר הדיור. הוועדה הוקמה באוגוסט 2014 בהוראת שעה למשך ארבע שנים, וכעת מעוניינים באוצר להאריך את הוראת השעה. הארכת החוק תעלה השבוע לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

במכתב ששלח אלקין לכחלון, כותב השר להגנת הסביבה: "נוכח הבעייתיות בפעילות הוותמ"ל ולאור הניסיון שהמשרד צבר בנושא - אני סבור שאין מקום להארכה במתכונת הנוכחית המבוקשת, וכי במקומה יש לבצע תיקוני חקיקה תוך כדי הידברות עם גורמי המקצוע של המשרד".

 

השר ציין כי סביב התוכניות שקודמו בותמ"ל התעוררו בעיות סביבתיות ותכנוניות, ובין השאר פגיעה בשטחים פתוחים באמצעות עידוד פיתוח פרברי בשולי העיר. בעיה נוספת בפעילות הוועדה, לפי אלקין, היא היעדר ראייה תכנונית כוללת הפוגעת בפיתוח וחיזוק מרכזי ערים – כמו יוקנעם, אבו גוש, עפולה, אשקלון ועוד. "בשל דורסנותם של ההליכים המוצעים, הוותמ"ל הוצגה כמענה זמני בלבד - לצורך השעה", ציין השר.

 

עמדתו של השר מגיעה על רקע התנגדות חריפה של הארגונים הירוקים להארכת החוק, שכאמור עוצב במטרה מוצהרת לתת בידי השלטון המרכזי כלי בלתי שיגרתי ויוצא דופן להגדלה מהירה של היצע יחידות דיור.  

 

בארגונים הירוקים, ובראשם החברה להגנת הטבע, טוענים: "בתום 4 שנות פעילות ניתן לומר כי כלי זה, מחד, לא הביא עדיין לבנייה של אף לא יחידת דיור אחת, ומאידך מביא לתוצרי תכנון בעייתיים כמו שכונות שינה פרבריות ששואבות את התקציבים והאוכלוסייה האמידה מהערים הוותיקות, תכנון על שטחים פתוחים וחקלאיים בהיקפים אדירים של למעלה מ-100,000 דונמים, החרפת הגודש בדרכים, תכניות על קרקעות מזוהמות והיעדר עמידה על הקמתן של תשתיות נדרשות כמו תחבורה, מים וביוב".

 

ממשרד האוצר נמסר כי "הארכת פעילות הוותמ"ל תואמת את מדיניותם של שר האוצר וראש הממשלה, אשר פנו לוועדות הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בבקשה להאריך את פעילות הוועדה בשנה נוספת. על מנת להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור, ולעמוד ביעדי התכנון שקבעה הממשלה, נדרשת הארכת פעילות הוועדה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
צילום: Gettyimages
צילום: אוהד צויגנברג
השר אלקין
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים