שתף קטע נבחר

טרנד האימונים: כך תארגנו לעצמכם חדר כושר ביתי

כיצד לבחור את מיקום החדר, מדוע לגובה התקרה ולסוג הקירות השפעה על בטיחות המתאמן וכיצד לאחסן אביזרים משלימים לאימון? אתר "המקצוענים" עם הטיפים

כיום, עם המעבר לבנייה רוויה, חדר כושר בבניין חדש הוא כבר לא מותרות. ואולם, אם אתם מתגוררים בבניין ישן, בבית פרטי, או אם פשוט מתחשק לכם באמצע הלילה להרים משקולות, לפניכם מדריך להקמת חדר כושר ביתי שיהיה בטיחותי, נוח ומזמין לאימונים – חלק א'.

 

בחירת החדר בהתאם למיקומו וגודלו  

"כמובן שבחירת החדר, היא לרוב בהתאם לאילוצים", מסבירים באתר "המקצוענים", "אך פעמים רבות בעלי דירות שנמצאים בשלבי בנייה או שיפוץ, יכולים על-ידי תכנון מראש של חלוקת החדרים והקצאת המטראז' בהתאם, להסב חדר שאינו בשימוש להיות חדר כושר, או לחבר שני חדרים סמוכים לכדי חדר גדול ומרווח יותר. לרוב, בשיפוץ של בית שבו הילדים גדלו ועזבו, יש חדרים שנותרים ריקים ומשמשים לעתים רק לצורכי אחסון. באמצעות בחירת נגרות מתאימה המציעה אפשרויות אחסון נסתרות, ניתן לדלל את הריהוט בחלל זה ואת החלל שמתפנה להקצות לטובת פינת אימונים אישית".

 

"לגודל החדר יש משמעות להצלחת האימון ולמניעה של פציעות וחבלות", אומר שמעון גלזן מנהל מקצועי באנרג'ים ספורט, יבואנית מכשירי כושר. "ניתן לעצב חדר כושר בכל גודל שהוא, אבל חדרים גדולים ורחבים מהווים יתרון. גודל החדר מאפשר להכניס כמה סוגי מכשירים ולחלק את החדר לאזורי אימון שונים: אזור של משקולות חופשיים, אזור אירובי, מסלול אופני ריצה ואזור שמוקדש לאימוני כוח. בצורה כזו ישנה ורסטיליות בין התרגילים השונים. המטרה היא שהמתאמן ירגיש שעל אף העובדה שהוא בבית, חדר הכושר הביתי שלו מקצועי לכל דבר ועניין ויחד עם זאת ירגיש מוגן כשהוא מתאמן במשקל חופשי ומרים משקולות ואין סיכוי שהוא ייתקל במכשיר אחר שנמצא על הרצפה".

 

עוד כתבות בנושא:

סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?

צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע

שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה

 

    (צילום: באדיבות אנרג'ים ספורט) (צילום: באדיבות אנרג'ים ספורט)
(צילום: באדיבות אנרג'ים ספורט)

שמירה על מרחק בין המכשירים תגביר את הבטיחות

נושא המרחק הוא אחד הדברים החשובים בתכנון נכון של חדר כושר. "המטרה היא למנוע פציעות וחבלות", מסביר גלזן. "כשהחלל מחולק לאזורי אימון ויש מרחק בין מכשיר למכשיר, לא ייווצר מצב שבו כאשר אני מרים משקולת ולוקח רגל לאחור, בטעות אתקל במוט. כמו כן, המרחק בין המכשירים יוצר תחושה של אימון מגוון כאשר כל פינה מוקדשת לקבוצת תרגילים אחרת". 

 

גובה התקרה ישפיע על סוג המכשירים שניתן יהיה לתלות בחדר

גם לגובה התקרה יש משמעות. "בחדר עם תקרה גבוהה יש אפשרות להכניס מגוון גדול יותר של מכשירים, לרבות מכשירי כוח", מוסיף גלזן. "בחדר עם תקרה נמוכה, מומלץ לא לשים מכשירים גבוהים מהסיבה שזה עלול ליצור תחושה של סגירות. כמו כן, הכנסת מכשיר גבוה לחדר עם תקרה נמוכה יכול להיות מסוכן כי לעיתים המתאמן יכול לקבל מכה בראש במצב שבו יש משקולות שנמצאות בשיפוע ויוצרות התנגדות כך שהמאמן יכול לחטוף מכה מהתקרה. המגמה כיום היא בניית מכשירים בגבהים סבירים ולא גבוהים מדי".

 

מומלץ להעדיף חדר עם חלון

"כדאי לבחור בחדר שיש בו חלון, מכמה סיבות: ראשית, חלון פתוח יאפשר לאוויר נקי להיכנס פנימה", אומר גלזן. "שנית, אור השמש, מוסיף לתחושת המוטיבציה ומאפשר להשקיף על הנוף תוך כדי אימון. אם מתגוררים בבית פרטי שבו יש בריכה, תכנון של חדר כושר המשקיף אל הבריכה, יגביר את אפקט הרוגע והשלווה תוך כדי אימון".

 

שימוש חכם בקירות: מתלים במקום מדפים  

"חל איסור על תליית מכשירי מתח כגון סולם מתח או מקבילים על קירות בלוקים ובוודאי שלא על קירות גבס", אומר גלזן. "מכשירים אלו חייבים להתלות על קיר בטון, ולכן יש למצוא את חגורת הבטון בחדר, ולמקם בהתאם, או לדאוג לחיזוקי בטון מראש, בשלב תכנון המבנה".

 

כיצד ניתן לנצל בחוכמה את קירות החדר? "כדאי להפחית את כמות הרהיטים והמדפים בחלל ובמקומם לתלות מתלים שונים לאחסון אביזרי הספורט, לשם תליית מגבות, למשל", מוסיפים באתר "המקצוענים". "מדפים רבים מדי יכולים להסיח את הדעת מהאימון, לבזבז מקום ולהגביל את חופש התנועה במרחב. מתלים, לעומת זאת ישמרו על מראה מינימליסטי יותר. אין צורך להזמין בעל מקצוע בעל התמחות מיוחדת, שכן לרוב הנדימן יוכל להתקין מספר אלמנטים באותו החדר, בעלות גלובאלית. ואולם, חשוב לוודא שהאביזרים והמתלים נתלים בצורה בטיחותית, שכן מעבר לעניין האסתטי, יש חשיבות מוגברת לעניין הבטיחות. יש לוודא שנעשה שימוש בברגי ג'מבו, שהקירות יכולים לשאת בעומס המשקל ושבמידת הצורך ישנה תוספת של חיזוקים לקירות".

 

בכתבת ההמשך נרחיב על תאורה בחדר זה, על חיפוי הרצפה המומלץ, מיזוג האוויר והשימוש במראות.

 

צריכים הנדימן? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אנרג'ים ספורט
צילום: באדיבות אנרג'ים ספורט
מומלצים