שתף קטע נבחר
 

יו"ר רשות ני"ע מקדמת הקלות על גיוס הון באמצעות הנפקות מטבעות וירטואליים

ענת גואטה מקדמת מסגרת שתסייע לחברות שיגייסו באמצעות הנפקת מטבעות וירטואליים (ICO). המודל שעל הכוונת: לגבי כל הנפקה יוחלט אם מדובר בנייר ערך, ואם כן - החברות יידרשו לאותם סטנדרטים כמו בהנפקות מניות, כולל תשקיף

יו"ר רשות ני"ע ענת גואטה מקדמת מסגרת מקלה לחברות שיגייסו הון באמצעות הנפקת מטבעות וירטואליים (ICO), כך נודע ל"כלכליסט". המסגרת, שנקראת ארגז חול, נועדה לספק לחברות סביבת עבודה מבוקרת עם רגולציה מופחתת לפרק זמן מוגבל - מעין חממה להתנסות מפוקחת בפעילות עם לקוחות.

 

ברשות הקימו ועדה לבחינת הסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים. לאחר שנפגשו עם עורכי דין ויועצים, הגיעו לשלושה מודלים אפשריים ליישום. הראשון נעשה בהתאם למודל האמריקאי ולחוקים שאליהם כפופות חברות המנפיקות מניות. כל ICO נבחן ובהתאם לפרשנות החוק נקבע אם להתייחס למהלך כאל הנפקת נייר ערך או שלא. כשמדובר בהנפקת נייר ערך, יחולו על ההנפקה כל הדרישות שאליהן כפופות חברות שמנפיקות מניות בבורסה, כולל הגשת תשקיף מפורט.

 

המודל השני, השוויצרי, מגדיר חקיקה ייעודית לחברות המנפיקות מטבעות דיגיטליים, בין שהמטבע המונפק מוגדר נייר ערך ובין שלא. ככלל, אם המטבע מאפשר רק לקנות תמורתו שירות או מוצר - הוא לא נחשב נייר ערך. אם הוא מקנה זכויות, למשל הצבעה, הוא כן נחשב. המודל השלישי, של מימון המונים, מאפשר גיוס הון מהציבור.

 (shutterstock) (shutterstock)
(shutterstock)
 

גואטה תומכת במודל הראשון, שמשאיר על כנו את המצב הקיים אך מקנה הקלות לפרק זמן מוגבל. ההקלות יכולות להיות מתן היתר לשיווק ההנפקה באינטרנט, שאסור כיום על הנפקות רגילות; או הגשת תשקיף מקוצר. היום חברות שמקדמות ICO מפרסמות בדרך כלל באתרים שלהן מסמך שנקרא White paper, הכולל לרוב את מטרת הגיוס, המודל העסקי, אבני דרך והסבר על המוצר ועל האופן שבו ישתמשו במטבעות שיונפקו.

 

יו"ר רשות ני"ע מבקשת לשלב את המודל הראשון עם ארגז חול כחלק ממהלך רחב יותר, שמקורו בהחלטת ממשלה לבחון הקלות לחברות פיננסיות ופינטק לפנים משורת הדין ולתקופה מוגבלת. הרשות אמורה היתה לפרסם בינואר את המלצותיה, אולם פרישת היו"ר שמואל האוזר וכניסת גואטה לתפקיד יצרו עיכוב.

 

בעולם כבר ניתנו הטבות מקבילות. באנגליה, למשל, חברה מסוימת שרצתה למכור לציבור הלוואות שהעמידה הורשתה לעשות זאת במודל P2P (עמית לעמית), ללא תשקיף. גם בסינגפור ננקטו הקלות דומות לחברות צעירות. 

 

הגיוס באמצעות הנפקה של מטבעות וירטואליים החל ב־2016. ב־2016 עמד היקף הגיוסים הכולל באופן הזה על 95 מיליון דולר, ובשנת 2017 קפץ פי 40 ל־3.9 מיליארד דולר. חודשיים וחצי בלבד לתוך 2018, כבר גויסו 2.95 מיליארד דולר, לא כולל הגיוס הצפוי של אפליקציית המסרים טלגרם.

 

מרשות ני"ע נמסר: "דו"ח הביניים של הוועדה יתפרסם להערות ציבור בקרוב. הרשות חברה בצוות שבוחן הקמת סביבה רגולטורית מקלה לחברות שעושות שימוש בטכנולוגיה חדשה לאספקת מוצרים ושירותים פיננסיים. ייתכן כי הקמת סביבה זו תהיה רלבנטית גם לחברות שעוסקות בהנפקות מטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים