הזמנתם חדר במלון? תבדקו אם המחיר לא ירד
בין הזמנת החופשה ליציאה אליה מחיר החדר במלון עלול לרדת בעשרות אחוזים בלי ששמתם לב. איך תדעו אם הזמנתם חדר - וגם שילמתם עליו את המחיר המשתלם ביותר? חברה ישראלית מציעה לעקוב עבורכם וכשהמחיר יורד היא תמליץ לכם לעשות הזמנה מחדש. בעולם כבר אוהבים את השיטה
תיירות האונליין הולכת ותופסת עוד קהלים. הצרכן המנוסה יודע כבר לחפש כרטיסי טיסה ומלונות במועדים רחוקים ממועד החופשה כדי לקבל את המחיר הטוב ביותר. המלונות, ממש כמו חברות התעופה, מנסים למלא חדרים מוקדם ככל האפשר, כדי להבטיח תפוסה מרבית וכך, נותנת לכל המקדימים לרכוש, כרטיסים במחירים נוחים.
אבל ככל שחולף הזמן ומתקרב המועד, עושים בתי המלון התאמות משלהם ובהתאם לתפוסה ולעונה, מציעים מבצעים שונים. המחיר ששילמתם יכול עוד לרדת ואם כך, מדוע שלא תיהנו מכך? חברת Pruvo הישראלית מציעה לבדוק עבורכם את מחירי חדרי המלון, אחרי שהזמנתם אותם. היא תיידע אתכם אם המחיר ירד ותאפשר לכם בכמה פעולות פשוטות, לבטל את ההזמנה הקודמת ולהזמין מחדש במחיר הזול יותר, בדיוק את החדר אותו הזמנתם.
"הכל התחיל כשהזמנתי חופשה לירח הדבש שלי", אומר איתי מרסיפר, מנכ"ל Pruvo. "הזמנתי באתר Booking, כפי שהייתי רגיל עד אז. זו היתה נסיעה ארוכה והיו לנו כ-10 חדרים שונים לאורכה. מאוחר יותר, רציתי לשדרג את אחד החדרים ואז שמתי לב למשהו משונה - מחיר החדר ירד בלא פחות מ-40%. בדקתי את שאר החדרים המוזמנים ושמתי לב שזה קרה בחלק גדול מהם. מכאן זה התחיל".
לנצח את השיטה
חברת Pruvo הוקמה על ידי איתי מרסיפר, מנכ"ל החברה, בוגר מדעי המחשב בטכניון והשותף שלו רגב ברודי, שלמד יחד איתו בטכניון. את החברה הקימו ב-2016 ובהמשך הצטרף אליהם דורון נדיבי, סמנכ"ל השיווק ושותף, שגר בקוסטה ריקה ועובד משם על שווקים שונים בעולם. מרסיפר אגב לא עשה את המסלול הרגיל של עולם ההייטק; הוא סיים צבא כמפתח תוכנה ופתח חברה שנותנת שירותי IT לעסקים שונים.
"שמנו לב שמחירי מלונות בעולם, דרך אתרים וגם דרך סוכנים, נוטים להשתנות כל הזמן", אומר מרסיפר. "גם אם הוזמן חדר מראש ונעשתה השוואת מחירים באתרים ייעודיים, רוב הסיכויים שמחיר החדר, בדיוק אותו החדר, ירד מרגע ההזמנה עד ההגעה למלון. הירידה אינה שולית, כך גילינו, ועומדת על ממוצע של 12%".
בפרובו פיתחו מערכת של מעקב הזמנה מרגע ביצועה ועד מועד החופשה. לאחר שביצע אדם הזמנה של חדר או חדרים במלון, בכל מקום בעולם, הוא צריך להתחבר לשירות של פרובו. מכאן מתחיל האלגוריתם של החברה לבצע מעקב אחרי תנודות המחירים. "ברגע שאנחנו מזהים ירידה במחיר, אנחנו נותנים התראה ללקוח, מבקשים ממנו לבצע הזמנה מחדש ואחר כך אנחנו עוזרים לו לבטל את ההזמנה הקודמת. כ-80% מההזמנות ניתנות לביטול והסיבות לירידה במחירים היא מיסוי משתנה, ביקוש נמוך ועוד. אם הלקוח מזמין מחדש במחיר הנמוך, אנחנו מקבלים עמלה מהאתר ממנו הוא מזמין, לפי הסכמים שיש לנו עם האתרים השונים".
"ירידת מחירים מתרחשת במלונות גדולים כי הם משתמשים במודלים של מחירים דינמיים. גילינו גם שיש אתרי הזמנות שמקטינים את עמלות שהם מקבלים, כדי ליצור תחרות מול המתחרים. איתם אנחנו עושים עסקים. אנחנו יודעים שיש גם שינויי מחירים בפנייה למדינות שונות ומזה אנחנו יודעים להציע את העסקה הזולה ללקוח", הוא מפרט.
מודל עסקי ויראלי
פרובו התחילו לשווק את המודל שלהם בין חברים ומפה לאוזן. "לפני כשנה רצינו לבדוק ביקוש גם מחוץ לישראל. דורון נדיבי, היום מנהל השיווק שלנו, מתגורר בקוסטה ריקה ומעורה בעולם התיירות שם, נחשף למוצר שלנו, השתמש בו ונדלק. הוא גם בלוגר תיירות ורצה לברר מולנו איך אנחנו עובדים וכתב פוסט בלוג ראשון עלינו באנגלית", מספר מרסיפר.
"דורון התחיל לדבר עלינו בקוסטה ריקה ופתאום היתה תנועה גדולה מקוסטה ריקה. זה היה מפתיע ומשמח. החלטנו להכניס את שרון כשותף וכמנהל השיווק של החברה. עד היום יש לנו קהל גדול בקוסטה ריקה ושרון משווק אותנו במרכז ודרום אמריקה. אנחנו חזקים במקסיקו, קולומביה, ברזיל, ארגנטינה ופראגוואי. בשנה האחרונה נכנסנו גם לאירופה. הפכנו להיות חזקים באיטליה ופורטוגל".
- איך אתם משווקים את האתר?
"עד 2018 פנינו לכתבי תיירות בהתאם לעונות והחברה פעלה באופן ויראלי בלבד. בחודשים האחרונים אנחנו משווקים הרבה ברשתות החברתיות. אנשים לא מודעים לכך שיש ירידת מחירים כל הזמן וההפצה הוויראלית היא הכלי האפקטיבי ביותר לקדם את המודעות לשרות שלנו", אומר מרסיפר.
היתרון הגדול של פרובו אל מול מתחריו נובע מהעובדה, שבשום שלב השרות שלהם לא מבקש כרטיס אשראי או מחויבות כלכלית. הם עושים את תהליך ההשוואה, ההתראה ללקוח והמערכת מקלה עליו את ההזמנה מחדש וביטול החדר הקודם. החשיפה אליהם הולכת וגוברת ויש להם שיתוף פעולה רחב בארץ עם "הדקה ה-90", שאף השקיעו בהם.
שיתופי פעולה כמנוף להתפתחות
כחברה צעירה, בתחילת דרכה, מבינים בפרובו את הכוח בשיתופי פעולה. בפברואר 2017 הוקמה קהילת TravelTech ישראלית בשם ITTS על ידי איתי גרין, שעבד לפני כן בענף התיירות. הוא איגד מעל 250 סטארטאפים, שעוסקים בתחום התיירות הדיגיטלית והם מקיימים כנסים עם גורמים משמעותיים במשק ועושים הרבה נטוורקינג בין חברי הקבוצה.
לאחרונה הגיעה החברה גם למכון היצוא. "הגענו דרך דורון מקוסטה ריקה. הוא עובד עם מחלקת המסחר של ישראל בקוסטה ריקה והכיר לנו את היתרונות של מכון היצוא עבור חברה כמו שלנו", מספר מרסיפר.
"המכון משתף אותנו בתערוכות, במפגשים ובמשלחות. הם יודעים לעשות מחקרי שוק בתחום והם מאד נכונים לעזור. רק צריך לבקש עזרה, הם כבר יעשו את המקסימום לקשר אותנו עם מי שצריך. לנו הם כבר עזרו ביצירת קשרים עם כתבים מחו"ל ועוזרים לנו בקשר עם חברות שאיתן אנחנו רוצים שת"פ. המטריה של מכון היצוא בונה לחברה צעירה כמו שלנו הרבה גשרים ומקצרת דרכים והרבה הכוונה נכונה", הוא מסכם.
ענף מדיה דיגיטלית במכון היצוא כולל תחומים מגוונים: קמעונאות ומסחר אלקטרוני, חברות ברודקאסט, ספורט, גאדג'טים ועוד. נועה אברהמי, מנהלת הענף מספרת כי תפקיד מכון היצוא הוא לפתוח לחברות ישראליות דלתות בכל העולם, בין עם בתערוכות בינלאומיות בשיתוף עם מנהל סחר חוץ ובין אם על ידי קביעת פגישות עסקיות עם שגרירויות היעד.
"תעשיית התיירות הטכנולוגית היא תחום צומח בכל העולם", מספרת אברהמי. "בארץ ישנה קהילת תיירות הפועלת על מנת לעזור ולקדם חברות בתחום. מנעד הפתרונות הטכנולוגיים הינו מגוון - החל מפתרונות למלונות בתחום האירוח ועד לתחום התעופה - WiFi בטיסות ואינטראקציה טכנולוגית בשירות. הענף הישראלי נמצא בתחילת דרכו אך הוא בתהליך צמיחה מהיר".
לדבריה, חברת פרובו היא אחת מהחברות הראשונות שנכנסו לתחום "ואנו פועלים על מנת לקשר אותם לגורמי מפתח בחברות תעופה, בין היתר בעזרת נספחי סחר החוץ בשגרירויות".
"אנחנו רוצים להפוך את פרובו למוצר שמיש למזמיני חופשות בכל העולם. האתר שלנו נותן שרות כבר היום בעברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, איטלקית, פורטוגזית ורוסית ובהמשך יהיו עוד שפות", מסכם מרסיפר. "אנחנו כבר פעילים ב-30 מדינות אבל רוצים להיות בכל מדינות העולם".
בשיתוף מכון היצוא