שתף קטע נבחר

5 טעויות שאתם עושים בעיצוב הסלון והמטבח

לא להפריד בין חלל פרטי לציבורי, לא לדאוג לאחסון חכם ולגרום לכניסה להיראות כמו מחסן, להפנות גב לסועדים בעת הבישול במטבח. מהן הטעויות הקריטיות שלא כדאי לעשות בשלבי שיפוץ או בנייה? אתר "המקצוענים" עם המדריך

הסלון והמטבח כבר מזמן התאחדו אל חלל אחד משותף ומשכך צריך לתכנן אותם בהתאם. אחרת, מעבר לעניין העיצוב, החיים בבית יהיו לא נוחים וישפיעו על התקשורת בין בני-הבית, על תחושת הפרטיות ואף עלולים לגרום לתחושת מחנק – בייחוד בדירות קטנות.

 

צריך לזכור שעיצוב פנים הוא הרבה מעבר לבחירת כריות מעוצבות, חזית מיוחדת למטבח וריצוף. עיצוב הוא לפני הכל חלוקה חכמה של חלל הבית, בהתאם לנתוני השטח ולצרכי הדיירים. אז מהן 5 הטעויות הקריטיות שכדאי להימנע מהן? לפניכם הסקירה.

 

עוד כתבות בנושא:

סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?

צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע

שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה

 

   (צילום: גדעון לוין, בעיצוב מעיין איש שלום ומיכל צואלה, במסגרת תוכנית המנטורינג של סטודיו 6B  )
(צילום: גדעון לוין, בעיצוב מעיין איש שלום ומיכל צואלה, במסגרת תוכנית המנטורינג של סטודיו 6B )

הטעות: לא לתכנן בחוכמה את הכניסה לבית

אם בכל פעם שמישהו נכנס לבית דייריו צריכים להסתובב, כנראה שמשהו בתכנון הבסיסי והראשוני לקוי. "בעבר, היו מתכננים בתים עם מעין מבואה שמפרידה בין הכניסה לבית לבין חדר האירוח", מסבירה לילך מרזר, ראש החוג לעיצוב פנים בסטודיו 6B. "כיום, בעקבות הקטנת שטח הדירות בבנייה הרוויה, החלל הציבורי נהיה מין אופן-ספייס אחד גדול, שהכניסה לבית מהווה כניסה ישירה אליו, מבלי שתהיה חציצה כלשהי. לכן, צריך לתת את הדעת לגבי השאלה האם יש פרטיות לדיירי הבית. לכל הפחות מבחינת קירות הפרדה, סידור הריהוט ואף כיוון הספות אל עבר הכניסה. כל אלו ישפיעו על תחושת ההגנה והנוחות שיחוו הדיירים".

 

ממה כדאי להימנע? "עדיף לא למקם את פינת הישיבה והספות של הסלון כך שהם עם הגב אל דלת הכניסה", אומרת מרזר. "כמו כן, כדאי מאוד לחשוב על ריהוט שיאפשר להסתיר את הבלגאן שלעתים נערם בכניסה לבית. צריך לזכור שהכניסה לבית היא המקום שבו נקבע הרושם הראשוני עליו. מעין תעודת זהות. לא נרצה שהדבר הראשון שהאורחים יחוו כשהם נכנסים זו ערימה של נעליים, תיקים, מעילים וניירת".

 

אם אין לכם נוף ייחודי מהמטבח, אין סיבה למקם את הכיור כך שאתם עם הגב לכל המתרחש במטבח ובסלון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אם אין לכם נוף ייחודי מהמטבח, אין סיבה למקם את הכיור כך שאתם עם הגב לכל המתרחש במטבח ובסלון(צילום: shutterstock)

הטעות: לא לדאוג לקשר עין בין המטבח לסלון  

העובדה שהמטבח והסלון קרובים זה לזה יותר מאי פעם, לא מהווה ערובה לכך שהדבר יאפשר תקשורת נוחה בין מי שנמצא במטבח לבין מי שיושב בפינת האוכל או בסלון. "אני באופן אישי לא מבינה למה רבים כל-כך רוצים למקם את הכיור מול החלון", אומרת מרזר.

 

"אלא אם אתם גרים בהרי האלפים, אין לכך במרבית המקרים הצדקה. הנוף שתזכו לו יהיה לרוב מסתור הכביסה של השכנים. כמובן שבמקרים שבהם המטבח פונה אל עבר נוף יפה, זה יכול להיות נחמד לעשות זאת, אך במרבית המקרים עדיף למקם את הכיור ואת משטח העבודה של המטבח כך שהם יפנו אל הסועדים או אף אל היושבים בסלון. לטעמי, הרבה יותר חשוב מאשר הסתרת הכיור והסירים היא התקשורת עם בני-הבית".

 

הטעות: למקם חלל שאמור להיות פרטי, כך שהוא עובר דרך חלל ציבורי

זו בפירוש טעות למקם את חדר הרחצה כך שהוא עובר דרך חלל ציבורי. מרזר: "זה יכול לגרום רק למקרי מבוכה. בכל מקרה, כדאי להשתמש בקירות, במסדרון או בכל פתרון אחר שיאפשר שמירה על הפרטיות לדיירי הבית. אם למשל יש חדר עבודה שכרוך בקבלת לקוחות, הרבה יותר נכון יהיה למקם אותו כך שהמעבר אליו לא יהיה דרך חדרי שינה או כל חלל פרטי אחר בבית. זאת, גם אם הדבר כרוך בשינוי מחדש של כל חלל הפנים של הבית. קיימים שלל פתרונות עיצוביים שמאפשרים סידור מחדש של החדרים והתאמתם לצרכים המשתנים".

 

החלל קטן? תחסכו בשאר האלמנטים בשיפוץ, אך השקיעו בריהוט מודולארי. באדיבות מילאנו סמארט ליווינג  (צילום: enrico colzani) (צילום: enrico colzani)
החלל קטן? תחסכו בשאר האלמנטים בשיפוץ, אך השקיעו בריהוט מודולארי. באדיבות מילאנו סמארט ליווינג (צילום: enrico colzani)

הטעות: לתכנן את החלל לפי פינות מסורתיות גם אם אינן בשימוש

העובדה שמישהו 'קבע' שצריכה להיות פינת אירוח, פינת עבודה ופינת טלוויזיה – לא אומרת שכולם בפועל משתמשים בה.

 

"כשמתכננים את הבית בעזרת אדריכל או מעצב פנים, חשוב שתשתפו אותו בהרגלים שלכם, ואם יש לכם תחושה שלא תעשו שימוש בפינה מסוימת, תתעקשו לבטל אותה ולשים במקומה משהו אחר שיהווה ניצול חכם ויעיל יותר של אותו השטח", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לא כולם רובצים מול הטלוויזיה, ולכן לא תמיד יש צורך בפינת טלוויזיה או בקיר טלוויזיה. לעומת זאת, אם בדיירים שעובדים מהבית, ייתכן ששווה להשקיע בתכנון פינת עבודה שמצד אחד תאפשר פרטיות וריכוז אך מאידך לא תגרום להסתדר בחדר קטן ומחניק רוב שעות היממה. הכל, בהתאם לצרכים. לא חייבים להיצמד לחדרים המסורתיים שמוכתבים לנו אוטומטית. זה קריטי בדירות קטנות שבהן ניתן להסב שימוש של החלל לצרכים המשתנים, באמצעות ריהוט מודולרי שמשנה את ייעודו בהתאם לשעה הרלוונטית ביום".

 

אתם לא צופים בטלוויזיה? ותרו על פינת טלוויזיה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אתם לא צופים בטלוויזיה? ותרו על פינת טלוויזיה(צילום: shutterstock)

הטעות: להתעלם מהקווים המקוריים של הבית ולעשות שימוש בקווים שחותכים את הזרימה

"יש דבר שנקרא 'האמת של החלל'", מסבירה מרזר. "זה בכלל לא עניין פילוסופי, אלא פרקטי לגמרי. חשוב לראות את היקף הדירה, אל הקווים המקוריים שלה ואת נתוני השטח ולא להלביש 'פנטזיות' שאינן קשורות לדירה עצמה ויכולות רק להקטין אותה ולפגוע בתחושת הזרימה. אם למשל הדירה מאורכת, מטבח עם ארונות מקבילים יהיה הרבה יותר יעיל, גם אם ה'חלום' הוא על אי במטבח. במצב כזה, אי יכול לגרום לצפיפות, לחייב אותנו להקיף אותו בכל פעם שנרצה להגיע לנקודה מסוימת בצדו השני של המטבח ובאופן כללי להתרוצצות מיותרת".

 

אם הדירה קטנה למשל, ניתן לעשות שימוש במוטיב חוזר שנפרש על פני כל שטח הדירה. "למשל, לא להפריד בין ריצוף הסלון לחדרי השינה, לשמור על פלטת גוונים אחידה, או על רהיט שיהווה מוטיב חוזר בין החללים השונים. דרך טובה לייצור תחושת אורך היא לקחת 'אלמנט מתמשך' כמו רהיט המשכי שיהיה לכל אורך הקיר ויגרום לאשליה של סלון ארוך יותר מאשר בפועל".

 

לדבריה, "ישנם דברים ששווה לחסוך עליהם, וישנם דברים שכדאי להשקיע בהם כמו עבודות נגרות ייחודיות שיאפשרו שימוש דו-צדדי בריהוט מסוים, וניצול יעיל של החלל. למשל, בדירה קטנה וארוכה ארון דו-צדדי יכול לשמש גם כקיר הפרדה בין הסלון לחדר השינה הסמוך וגם לצורך אחסון משני צדיו".

 

צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית גושר
באדיבות מילאנו סמארט ליווינג
צילום: עמית גושר
מומלצים