זהב בתחרות בינלאומית לאדריכל ישראלי
האדריכל והמעצב מיכי סתר, זכה בסופ"ש האחרון במקום הראשון בקטגוריית חללי פנים בתחרות בינלאומית, על תכנון משרדי ג'נרל אלקטריק בחיפה. אחרי שתכנן את משרדי פייסבוק, גוגל ואוטודסק בישראל, ובשיחה עם ynet מאיטליה, הוא משווה את העבודה עם חברות ישראליות לאלו הבינלאומיות
האדריכל והמעצב מיכי סתר, זכה ביום ו' האחרון (29.6) בזהב בתחרות הבינלאומית A'DESIGN AWARD & COMPETTITION, שהתקיימה על שפת אגם קומו שבאיטליה. סתר זכה במקום הראשון בקטגוריית חללי פנים ועיצוב תערוכות, על עיצוב הפנים של מרכז הפיתוח של ג'נרל אלקטריק הממוקם בכניסה לחיפה.
המשרד מתפרש על שטח של 4,200 מ"ר, ולקחו חלק בעיצובו אנשי הצוות של משרד סתר אדריכלים: בלה ונטורה (המתכננת האחראית), וכן אלינור השלום רונדל, אורן צ'יפרוט וסיאן קפן.
מכיוון שחברת ג'נרל אלקטריק (ובשמה המלא: General Electric Healthcare) עוסקת במחקר ופיתוח של הדמיות רפואיות באמצעות צילומי רנטגן וצילומי MRI, בחר סתר לעצב את המשרד תחת התמה 'לראות מבעד לשכבות'.
"בתהליך התכנון, ניתחנו את מהות העיסוק של החברה, מתוך כוונה לתת ביטוי אדריכלי לייחודיות שלה", אומר סתר. "ניסינו להתוות נקודות מפגש בין אלמנטים עיצוביים לבין כאלו שמשמשים בהדמיה הרפואית. בדומה לצילומי הרנטגן וה-MRI, התכנון כולו מתאפיין בחיפוש ובגילוי מבעד לשכבות, ביצירת מפגשים בין אלמנטים והשתקפותם בסביבה וביצירת רבדים מול עיני המתבונן שיצרו עניין בחלל. ממש כפי שההדמיות הרפואיות מאפשרות לראות את הגוף מבחוץ פנימה דרך רקמות ושכבות, כך תכננו את המשרד".
עוד כתבות בנושא:
סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?
צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע
שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה
ttp://www.pro.co.il/ShowArticle.asp?ar=573
בכדי להתחקות אחר ה-DNA של המשרד אותו מתכנן סתר, הוא נפגש עם המנהלים ועם עובדי החברה. "כל הידע שלנו נשאב מהם", מתאר סתר. "למעשה, זו הדרך היחידה להבין מה אופי החברה: להיפגש, לדבר ולשאול שאלות. יש חברות שיש להן מה לספר ויש חברות שהסיפור שלהן פחות מעורר השראה. כאן לשמחתנו גוף האדם בהחלט היווה סיפור שקל יחסית 'להתלבש' עליו מבחינה עיצובית. למשל: סייבר. מה עושים עם זה? איך מפרקים את זה למוטיבים עיצוביים"?
על בחירת החומרים אמר סתר כי "השילוב בין אלמנטים מודרניים המדגישים את הקדמה הטכנולוגית לבין חומרים טבעיים ופלטת צבעים מעודנת, מדמים את אופי החברה. השימוש באמצעים מתקדמים על גוף האדם. העובדה שפלטת הגוונים מצומצמת ומאוד מעודנת, אפשרה להבליט את הטקסטורות העשירות השונות ברחבי החלל".
כך דרים בכפיפה אחת קירות מפרספקס חרוט ומואר בתאורת לד וקירות מעץ טבעי ובמראה לא מעובד. סתר: "המשחק של העץ מדמה את חוליות האדם, המעניקים תחושה תלת-מימדית. המעבר בין החללים השונים מופרד באמצעות מחיצות חצי שקופות המאפשרות פרטיות חלקית. למשל, בלובי הכניסה המבט לכיוון הקפיטריה והקיר הירוק עובר דרך אלמנט מברזל. כמו כן, המחיצות המפרידות בין החללים הציבוריים לבין עמדות העבודה מאפשרות לעין לנדוד פנימה, אך עדיין לשמור על פרטיות".
זהו בהחלט לא הפרס הבינלאומי הראשון אותו מקבל סתר בשנים האחרונות. הפרס הנוכחי הוא השישי ברמה הבינלאומית והוא מצטרף לשני פרסי אות העיצוב בישראל. משרדו מתמחה בתכנון משרדים, ובין הפרויקטים שעיצב: משרדי גוגל, פייסבוק, אוטודסק ופייבר, משרדי עורכי-דין ושגרירויות בישראל.
אם היית צריך להגדיר את הסגנון שלך, איך היית מתמצת אותו?
"יש למשרד שלנו וייב שמאופיין באקלקטיות. אנחנו עושים שימוש רב בחומרים שונים באותו חלל, ומעדיפים שהחומר ידבר ולא הגרפיקה. יש טרנד של הדפסים על קירות במשרדים, ואנחנו מעדיפים לעשות שימוש שהוא יותר תלת-מימדי, כי הדפס - מיוחד ככל שיהיה - הוא בסופו של דבר מאוד שטוח. מוטיב חוזר נוסף הוא שימוש בחומרים ממוחזרים: בעיקר של עץ ומתכת. דבר נוסף, הוא שאנחנו מאוד אוהבים לשתף אמנים צעירים גם בציורי קיר וגם בעיצוב גופי תאורה ייחודיים".
איך אתה מסכם את הזכייה?
"החוויה היא חוויה מרגשת כי זה קהל בינלאומי מכל העולם. מדהים שהמון הודים וסינים זכו השנה בפרסים. טוב, מתוך מיליארדים לא קשה למצוא עשרה שהם נהדרים. לגבינו, ברמה האישית אני מעריך שזה טוב לי כלפי הלקוחות העתידיים שלי. ברמה הגלובאלית יותר, אני בהחלט רואה בכך שליחות, כי אני חושב שזה טוב לישראל כלפי העולם".
בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה של השקעה בחללי העבודה של החברות. המשרדים יותר צעירים ובועטים ופחות שמרניים וגנריים.
"בשנים האחרונות, הייתה קפיצת מדרגה משמעותית בסצנת העיצוב בארץ. גם הרמה הכלכלית של המשרדים עלתה וגם ההבנה שזה משמעותי הן לעובדים והן למבקרים במשרדים. זו חלק מתדמית החברה. וכך, כשהתקציב לעיצוב המשרד גבוה יותר, זה כבר מאפשר השקעה ברמה שיכולה להביא עיצוב יצירתי יותר שמתכתב עם אופי החברה".
מה אתה חושב על התגברות המגמה של ישראלים שמתכננים ומעצבים בחו"ל?
"אני חושב שזה נהדר שישראלים פועלים גם בחוץ. לישראל קוראים סטרט אפ ניישן ואפשר לקרוא לה גם דיזיין ניישן. אני חושב שכמו שיש יצירתיות בהייטק יש יצירתיות גם בעיצוב. ועדיין, קשה מאוד יחסית לפרוץ מהארץ לחו"ל. רוב הישראלים שמתכננים ומעצבים פרויקטים מחוץ לישראל עושים זאת עם יזמים ישראליים שהם מכירים.
"לי יצא לעשות פרויקטים בקפריסין ובהודו לחברות ישראליות. אבל לא יצא לי מהפרסים האלה שיהיה פרויקט עם יזם שהוא לא ישראלי. יש לי חלום לעבוד בחו"ל, בעיני זה תמיד מעניין כי כיף לעבוד עם יזמים בחו"ל, זו תרבות אחרת. זו גם הסיבה שאני אוהב לעבוד בארץ עם חברות בינלאומיות. זו עבודה בתרבות אחרת לגמרי מאשר של החברות הישראליות".
כיצד מתבטא ההבדל בעבודה מול חברות בינלאומיות בהשוואה לחברות הישראליות?
"כבר משלבי המשא ומתן כל ההתנהלות היא הרבה יותר מסודרת, אין את המיקוח הישראלי על המחיר. גם בתהליך העבודה, התהליך הוא יותר מקצועי, עם עמידה בלוחות זמנים ועם הרבה פחות התנהגות 'קריזיונרית'. החברות הבינלאומיות לרוב יודעות כבר בשלב הראשוני מה הם רוצים מהמשרדים שלהם: כמה עובדים יהיו בכל קומה, כמה חדרי ישיבות וכו'. האינפורמציה שמקבלים מהם היא מאוד ברורה.
"חברות ישראליות מתחילות להתלבט רק אחרי שהפרויקט מתחיל ועורכות שינויים. הן הרבה יותר מתערבות בתהליך, בעיקר כי הן חוששות מתגובות העובדים שלהם. לעומתן, לחברות הבינלאומיות יש מה שנקרא 'חוכמת התאגיד', ועל פיה הן מתנהלות".
בשנים הקרובות אתה מתכנן להישאר בתחום המשרדים או להתרחב לקטגוריות נוספות?
"בינתיים אני מאוד נהנה מעולם המשרדים. יש לנו פרויקט של תכנון מוזיאון על הפרק, אבל אני מעריך שאשאר בזירה של תכנון חללים מסחריים או ציבוריים. השירות שמצריך תכנון של חללים פרטיים הוא שירות אחר שאני לא בנוי אליו. זה ממש שירות מסוג אחר".
צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"