היינות שריגשו את מומחי היין הבינלאומיים
משלחת של 12 מומחי יין ומובילי דעה בינלאומיים הגיעו בשבוע שעבר לישראל לסיור יקבים שארגן מכון היצוא, במטרה להכיר ולהתרשם מתעשיית היין המקומי. זאת לאחר שבשנה החולפת גדל היקף יצוא היין בכ-12%. "מספיק שיגידו שהם טעמו יינות מעניינים, טובים ואיכותיים - וזה יקפיץ אותנו קדימה"
"מרבית מהאנשים שהגיעו במשלחת הינם מומחי יין שזהו ביקור ראשון שלהם בארץ, בעל היכרות מועטה מאוד - עד אפסית, עם תעשיית היין הישראלית", אומרת דפנה שטרנפלד, סמנכ"ל ומנהלת חטיבת מוצרי צריכה במכון היצוא. "הם שהתרשמו גם מאיכות היין, גם מהמגוון של הטכנלוגיות שיש לתעשיית היין הישראלית להציע, ליקבים שהם נחשפו ולאיזורי הגידול שהם ראו". נפגשנו עם המשלחת בסיור שהתקיים ביקב אמפורה שבזכרון יעקב.
צפו בכתבה
"יש בסה"כ 350 Master of Wine בכל העולם", מוסיפה שטרנפלד, "הם חוזרים, מספרים למומחי היין האחרים, והמידע עובר הלאה".
"קודם כל מה שמייחד אותנו זה האיזור שבו אנחנו נמצאים", מספר מאירם הראל, היינן של יקב אמפורה, בוגר מדעי הגפן והיין מאוניברסיטת Bourgogne שבצרפת. "זה אומר שיש לנו זנים במקורם זנים שמגיעים באיזורים שנים אולי בצרפת או בספרד, אבל הם גדלים כאן, גדלים בישראל, גדלים תחת השמש הישראלית, באדמה ישראלית ונעשים בידיים ישראליות, ובתור יין ישראלי באופן כללי יין מהמזה"ת אנחנו באים עם משהו חדש, עם משהו אחר".
רובין קיק Master of Wine משוויץ מספרת שעד היום היא טעמה אולי 2 יינות ישראלים. "לא רואים אותם בשווקים בעולם יותר מדי, אז הסתקרנתי לבוא ולגלות בעצמי, והרושם שלי מהיין היה ממש ממש פנטסטי, חלק מהיינות הגיעו לרמה מאוד מאוד גבוהה של איכות - יותר ממה שחשבתי שהם".
"אני חושב שהיין ישראלי נמצא במקום מרגש בהתפתחות שלו", מוסיף דוד פורר, Master of Wine מספרד. "זה אזור חדש וצעיר של יין שמנסה למצוא את עצמו ומנסה למצוא את הסיפור שלו, ואנחנו מגיעים עכשיו לנקודה בביקור הזה, שבה היין הישראלי מתחיל להבין לאן הוא רוצה ללכת, ומה הזהות שלו, וזה באמת נהדר להפגש עם יצרני יין, לבקר באיזורי יין, וללמוד על איזה דרך הם לוקחים, איפה הפוטנציאל שלהם בעתיד".
האם היין הישראלי יכול להיות בעל מעמד עולמי באיזשהו שלב?
"אוהו, לגמרי" קובע פורר. "יש לכם את המומחיות, יש לכם ישראלים שנסעו לחו"ל ללמוד דרכים שונות לייצור יין, ללמוד בחו"ל דרכים לבדוק איך ליצור יין, והם מביאים את זה הביתה, ויש לכם את התמיכה של האוכלוסיה הישראלית גם בשתיית יין, שזה החלק הכי חשוב".
"ניסינו כמה יינות מאוד מרגשים, אני חושבת שככל שיותר אנשים יעבדו ויגלו וינסו לראות מה עובד בישראל, יש עדיין הרבה פוטנציאל, והאיכות כרגע עכשיו אני מוצאת שבחלק מהאיזורים וחלק מהיצרנים מאוד גבוהה", מוסיפה רובין קיק. "יין בכלליות נוטה לאחד אנשים. זאת חוויה נהדרת, חוויה אמיתית, שיש במקום כמו ישראל שלא ידועה ועדיין יש כל כךהרבה מה לגלות".
שטרנפלד מציינת כי בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בייצוא היין מישראל, בעיקר לשוק האמריקאי - צפון אמריקה. "יש שם קהל שחובב את היין שלנו - הרבה לשוק הכשר, אבל גם לשוק הכללי".
"האנשים האלה הם מובילי דעה בעולם היין, ומספיק שהם יגידו שהיתה להם חוויה מאוד טובה, שהם טעמו יינות שהיו להם מעניינים, טובים ואיכותיים - וזה יקפיץ אותנו קדימה" אומר לסיום מאירם הראל. "הלוואי ואולי נעשה איזשהי תיירות יין בישראל שאנשים יבואו במיוחד לטעום יין כמו בנאפה וכמו בבורגון".
בשיתוף מכון היצוא