נהגי המכוניות יגדילו את סבסוד הביטוח לאופנוענים
400 מיליון שקל שילמו בעלי הרכבים בשנת 2016 כדי לממן את נזקי תאונות האופנועים. תיקון בחוק יאפשר להגדיל את הסבסוד הזה, כדי שאפשר יהיה להוזיל את ביטוח החובה לאופנוענים ולהגדיל בכך את מספר המבוטחים. "הרעת התנאים ברכב ארבע-גלגלי היא שולית לעומת ההטבה של רוכבי האופנועים"
ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה אמש (ב') לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שנועדה למנוע את עליית מחירי ביטוח החובה לאופנועים וזאת באמצעות העלאת הסבסוד אותו משלמים בעלי הרכבים.
נכון להיום יש בישראל כ-130,000 אופנועים אולם כ-40% מהם נוסעים ללא ביטוח חובה. הסיבה לכך היא תעריף הביטוח היקר.
מתוך אלו המבוטחים, מרבית האופנועים במדינה מבוטחים בתאגיד ה"פול", הנמצא בבעלות משותפת של כל חברות הביטוח. תאגיד זה נועד, בין היתר, לבטח את המשתמשים ברכב מנועי שלא הצליחו להשיג כיסוי ביטוחי אצל אף אחת מחברות הביטוח (בגלל סיכון גבוה).
כ-80% ממבוטחי הפול הם בעלי אופנועים. על פי הפול, הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי.
נכון לשנת 2016, עלות נזקי הגוף בגין תאונות אופנועים עמדה על כ-874 מיליון שקל, אך דמי הביטוח ששילמו האופנוענים היו 241 מיליון בלבד, כלומר פער בסך 633 מיליון שקל.
את הבור הזה מממן ציבור בעלי כלי הרכבים (4 גלגלים) בשתי דרכים - אחת עקיפה ואחת ישירה.
הדרך העקיפה נובעת מתיקון בחוק הקובע כי במקרה בו מעורבים בתאונה מכונית ואופנוע – הביטוח של בעל הרכב יממן 75% מנזקי הגוף של רוכב האופנוע (לפני תיקון החוק, הביטוח של בעל הרכב מימן רק 50%). השינוי הזה (המכונה" צו החציה") הביא לתוספת של 235 מיליון שקל בשנת 2016, לסכום המיועד לפיצוי האופנוענים.
בנוסף, מסבסד ציבור בעלי כלי הרכב את ביטוח החובה של בעלי האופנועים בצורה ישירה על ידי תוספת של כ-130 שקל בתשלום ביטוח החובה בה מחויב כל בעל רכב (התוספת הזו נקראת "מרכיב ההעמסה").
התוספת הזו הצטברה בשנת 2016 לכ-400 מיליון שקל ונועדה גם היא לממן את הגירעון בנזקי האופנועים. מדובר בזינוק של כ-67% בהשוואה לשנה הקודמת. (הסיבה לזינוק בסכום נעוצה בעיקר בתחשיב שנכנס לתוקף לפני כשנתיים ונועד להגדיל את עתודות הביטוח של החברות ומבוסס על מסקנות ועדת וינוגרד לבחינת תשלום דמי הביטוח).
אמש, כאמור אישרה ועדת הרפורמות את התיקון לחוק שיזמו חה"כ מיקי זוהר, איתן כבל ויצחק וקנין, לפיו יעלה אחוז ההעמסה המקסימאלי מ-6.5% כיום, ל-8.5%, מה שימנע עלייה עתידית של פרמיית ביטוחי החובה לכלי רכב דו-גלגליים. שעור זה יהיה בתוקף בשנתיים הקרובות (החל מתחילת חודש יולי) ולאחר מכן הוא יעמוד על 8% באפן קבוע (מאמצע שנת 2020 ואילך).
זוהר סיכם את הדיון, ואמר כי "הרעת התנאים ברכב ארבע-גלגלי היא שולית לעומת ההטבה של רוכבי האופנועים".