יוזם ושר: בנו של השר שמשלב בין הפסנתר להייטק
בכובעו האחד דוד שטרית, בנו של השר לשעבר מאיר שטרית, הוא מוזיקאי מוכשר ומורה בבית הספר רימון. בכובעו השני, הוא יזם המסייע ליזמים צעירים בקידום הרעיונות שלהם. ל-ynet הוא מספר מה למד מאביו ומאמו, אשת יחסי הציבור רות שטרית, ועל התוכנית הצפויה של איש העסקים טדי שגיא להשקיע יותר ממיליון דולר במיזם שלו
דוד שטרית (33) יכול בהחלט לענות על ההגדרה של "צעיר חסר מנוח". בכובעו האחד הוא פסנתרן ומורה למוזיקה מקורית בבית הספר למוזיקה רימון. בנוסף, הוא אחד מבעלי "קפה רגע" והמנהל המוסיקלי של המקום (שעומד במקום בו שכן קפה תמר המיתולוגי ברח' שינקין, שנפתח ע"י שטרית ו-4 יזמים נוספים, אשר הפכו אותו לבית אמנים, עד שייהרס ויהפוך לפרויקט נדל"ן המתוכנן במקום. י.ו.). שטרית לא מסתפק בכל אלה והחל גם לשיר.
בכובעו השני הוא שותף בחברה Starlabs שפתח לפני כשלוש שנים עם תמיר קורן, המשמשת מעבדה לרעיונות יזמיים ומסייעת ליזמים לבחון ולדעת שהם מתחילים מיזם בצורה מדויקת.
"לפני 7 שנים נסעתי ללמוד מוזיקה בניו יורק, וחזרתי משם כיזם, שעושה צעדים בעולם העסקים", הוא מספר על ההצטלבות בין שני העולמות. "במהלך הלימודים נחשפתי לאנשי עסקים עשירים, ובמקרה התחברתי לאחד מהם, שהפך להיות מנטור סודי שלי. בעזרתו קיבלתי מבט על עולם העסקים ועל הצדדים האפורים שמתלווים להתחלה של משהו שיכול להפוך גדול. התחום ריתק אותי. התחלתי לקחת קורסים של יזמות בנוסף למוזיקה, מאז אני חובש שני כובעים במקביל. היום אנחנו מלווים שמונה סטארטאפים בתחילת דרכם".
איך זה שינה אותך?
"הגעתי לניו יורק כילד מפונק, שגדל בבית שבו קיבל כל מה שרק ביקש. לא הבנתי את המשמעות של כסף. אני מודה להוריי על כך, אבל במבט לאחור, אולי הייתי שמח יותר לו קיבלתי פחות. מאז גיל 16, כשהתחלתי לנגן בפסנתר, הוריי עשו כל שיכלו כדי שאוכל להתמקד במה שאני אוהב. בניו יורק קיבלתי זווית אחרת על החיים ועל משמעות הכסף בפרט".
ההורים אותם הוא מזכיר, למי שלא יודע, הם רות שטרית, בעלת משרד הפרסום והיח"צ שטרית מדיה גרופ, והשר וחבר הכנסת לשעבר מאיר שטרית.
"הוריי הגיעו ב-10 אצבעות למה שהגיעו, כשכל אחד מהם החל לעבוד בגיל 12", הוא מוסיף. "הבנתי שבניגוד אליי להם יש ראייה נכונה על כסף. בניו יורק בניתי לאט את האישיות שלי. חייתי שם לבד והתגבשתי בהתאם למי ומה שאני מול העולם. בשנים האלה קיבלתי הרבה דחיות, ביקורות ופידבקים קשים וחותכים, ופחד מדחייה זה 'פורס אוף נייצ'ר'. למדתי שעדיף לקבל 'לא' מהיר, מאשר שימשכו אותי. בסופו של דבר הדחיות והביקורות לא כופפו אותי, אלא גרמו לי לגדול. בהרבה התמדה וסבלנות למדתי להיות יזם נשמה".
"להמשיך קדימה כל הזמן"
הרבה מהצלחתו הוא משייך לערכים ולדוגמה שקיבל בבית. שטרית מספר, כי למד הרבה מהוריו.
מה למדת מאבא?
"אבא מוכיח כל פעם מחדש, שלא משנה מה קורה, שום דבר לא יוריד ולא יסיט אותו מהדרך. הוא לא יבזבז זמן בלרחם על עצמו, להתבאס מכישלון, או להתעסק בעבר. ראיתי אותו במצבים קיצוניים, אבל החיים ממשיכים ויש דברים לעשות. למדתי ממנו את מה שאני גם מעביר ליזמים: יש תוכניות וממשיכים קדימה כל הזמן. חלק מהיזמים נופלים, כי הרכבת ממשיכה לנסוע והם נשארים מאחור. אבא הוא אנושי וחבר. כל שישי אנחנו מנגנים ושרים ביחד".
והוא מוסיף: "כשעברתי מניו יורק לישראל ב-2012, סייעתי לאבי בבחירות לכנסת ה-19. בתקופה הזאת הכרתי אנשים שהפכו לחברים, ביניהם כמה שהיו להם באותה תקופה סטארטאפ, מה שקרב אותי עוד יותר לעולם היזמות והעסקים".
ומאמא?
"הייתי צמוד לאמא בתקופה בה למדתי מה זה מוצר, איך לדבר עם משקיעים, ואיך לספר את הסיפור של המוצר לעולם. נהגתי לשבת בפגישות שלה, לראות ולהקשיב. היא אשת מכירות מספר 1 שראיתי בחיים שלי. ממנה למדתי גם על התמדה, עקשנות ומוסר עבודה גבוה".
היא ביקשה שכר לימוד?
"ברור, אבל לא קיבלה", הוא מחייך.
אתה מגייס משקיעים למיזמים של אחרים וגם לשלך. איש העסקים טדי שגיא צפוי להשקיע בקרוב למעלה ממיליון דולר במיזם Servi שאתה שותף בו. איזו בשורה הבאת לו?
"servi היא פלטפורמה טכנולוגית לניהול כוח אדם בענף האירוח, בו קיימת תחלופת עובדים מטורפת. מטרת המיזם היא להכשיר ולנהל עובדים בסביבת עבודה שמתייעלת כל הזמן, באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. בתעשיית האירוח המעסיקים מוצאים את עצמם מחפשים עובדים ללא הפסקה, משקיעים הרבה זמן כדי להכשיר אותם באותה דרך שוב ושוב, ובסוף מתקשים לנהל אותם בעבודה שוטפת. אנחנו מסייעים להם למצוא עובדים באמצעי סינון מתקדמים ולהחזיק אותם זמן רב יותר בעבודה".
אילו טיפים אתה נותן ליזמים כדי שיצליחו עם הסטארטאפ שלהם?
"צריך להבין, כי יותר מ-40% מהסטארטאפים נכשלים בגלל הנחות שגויות לגבי השוק בו הם פועלים, ועוד 30% נכשלים בגלל חוסר תכנון ושליטה כלכלית ועסקית. חשיבה נכונה על גורמי הצלחה וסיכון עוזרת ליזמים לדעת למה לצפות, מעלה את סיכויי ההתמדה שלהם וגורמת להם להיראות יותר רציניים מול משקיעים. היום משקיעים הפכו ספקניים, הם כבר לא פראיירים, אחרי הרבה אכזבות הם למדו לחשוש. לכן, כשמגיעים אלי יזמים בתחילת דרכם, אני מסביר להם קודם לכל, שהרעיון הוא רק 1% מהצלחת המיזם, וככל שעובר הזמן הערך של הרעיון יורד וערך הביצוע עולה.
"כמעט ואין סיכוי לגייס כסף על סמך רעיון בלבד. בעיקר ליזמים צעירים אני מייעץ לעבוד בשביל המשמעות ולא בשביל הכסף. כל מיזם חייב שיהיה לו חזון, בידול, ואפקט ה'וואו'. אם אין להם את זה, אני לא מתבייש להגיד להם את האמת, כי ככה אני חוסך להם הרבה כסף. אני מוריד אותם מהרעיון או נותן להם שיעורי בית, כדי שישנו את הגישה. המודל העסקי שלנו הוא שאנחנו מקבלים מהם סכום בסיסי לעיצוב, תכנון המוצר והנעה שלו, וכשמוצאים משקיעים, אנחנו מקבלים אחוזים מההשקעה. צריך להבין שלהתחיל נכון מיזם זו אמנות בפני עצמה, אמנות ההתחלה".
אתה זוכר מקרה בו גם אתה הרגשת מול שוקת שבורה?
"אפליקציית נוק נוק, בה הייתי שותף. לא הצלחנו להגדיל את מספר ההורדות שלה, והיתה מצוקה למצוא משקיעים. אחד המשקיעים הציב לנו אולטימטום: אם לא נוסיף משתמשים בתוך שבוע, הוא סוגר את העסק. אני זוכר שהלכנו ברחוב רוטשילד אבודים. ואז החלטתי שאני לא מוותר. התיישבתי באחד מבתי הקפה, שמעתי שיחה של שתי צעירות, שנתנה לי את רעיון ההצלה. בעזרת היישום שלו הגענו ל-60,000 הורדות ביום, ובתוך חודשיים גייסנו מיליון דולר".
אגב נוק נוק. היא אמנם עשתה באזז רציני, אבל היתה בעייתית כאפליקציית זיהוי, שאיפשרה לגלות תחת אילו שמות שמרו המשתמשים את החברים שלהם.
"האפליקציה לא פעילה היום, כי פרויקט BEE המשיך אותה. אני לא חושב שהביקורת אז היתה מוצדקת. היה אופנתי לבקר אותנו כי הרבה יותר קל לתקוף סטארטאפ צעיר וחלש יחסית, מאשר לתקוף חברות ותאגידי ענק. בסופו של דבר פרטיות היא מושג שהולך ונהיה נזיל ככל שעוברות השנים. היום כל אפליקציה ממוצעת יודעת עלינו הרבה יותר ממה שהיינו רוצים שידעו עלינו, כמו שברוב המקרים כמעט בלתי אפשרי לדעת ולעקוב אחרי מה אנחנו נותנים ולמי. באינטרנט אנחנו עירומים כל הזמן והמידע עלינו עולה למכירה מיידית, ולרוב אנחנו לא עושים כלום בנידון".
מה אתה רוצה להיות - יותר מוזיקאי מיזם או להפך?
"אף פעם לא אוותר על המוזיקה, ונראה שאמשיך גם בעסקים, שני אתגרים עצומים והפוכים. בעוד שהמוזיקה שואבת ממך כל פירור של רגש, כדי להצליח בעסקים אתה חייב להיות רציונאלי, אנליטי, למרות שלא פעם אני משלב גם בעסקים רגשות ואינטואיציה. ההבדל העיקרי הוא, שאם אתה רוצה להצליח בעסקים, אתה חייב שתהיה לך מידה של הכלה, כי הדברים לא תמיד עובדים כמו שאתה רוצה. אתה חייב להסתכל עליהם מנקודת מבט של אנשים אחרים ולא רק שלך.
"במוזיקה זה בדיוק ההפך - אתה חייב להיות עסוק בעצמך ולהיות קשוב למה שאתה חווה ומרגיש. אבל עזבי לרגע את שניהם, מה שאני מקווה הוא שתהיה לי אז כבר משפחה. אמא שלי בטוח תהיה מאושרת מזה".
מטדי שגיא נמסר כי: "אנחנו נמצאים בתהליך בחינת המיזם של SERVI. המיזם נראה מעניין, עם תוכנית סדורה ומאחוריו עומדים אנשים צעירים ומבטיחים. כשיהיה מה להודיע נעשה זאת". ביחס לדוד שטרית אמר: "אני מרבה להפגש עם אנשים צעירים ויזמיים. נפגשתי לאחרונה עם דוד, וזו היתה אחת הפגישות המעניינות. דוד הוא בחור צעיר, אנרגטי ושופע רעיונות מעניינים. אני מאמין שנוכל לשתף פעולה בהמשך".