שתף קטע נבחר

ישראלים ואיראנים בתערוכת הכורים הגרעיניים בפריז

בתערוכת הכורים הגרעיניים האזרחיים שנערכה בצרפת השתתפה לראשונה גם חברה ישראלית, שמשכה מבקרים מהעולם - כולל מאיראן. ביריד הוצגו טכנולוגיות שונות לטיפול בפסולת גרעינית ולפיתוח כורים, וכן קרם הגנה נגד פלוטוניום לטיפול בחשיפה לחומרים מסוכנים

נציגים איראניים בביתן תצוגה ישראלי של תערוכת הגרעין - משפט זה שנשמע כמעט כמו מדע בדיוני, התקיים הלכה למעשה בתחילת החודש בתערוכה העולמית לכורים גרעיניים אזרחיים שהתקיימה בפריז.

 

מדובר בתערוכה עסקית בתחום האנרגיה הגרעינית, שמטרתה לחשוף את פעילויות החברות השונות לצרכנים בתחום. מעל עשרת אלפים מבקרים הגיעו למקום בשלושת ימי התערוכה, במסגרתה הוצגו טכנולוגיות שונות לטיפול בפסולת גרעינית ולפיתוח כורים.

תערוכת הגרעין בפריז (צילום: חברת סופרגום)
הביתן של חברת סופרגום בתערוכת הגרעין בפריז(צילום: חברת סופרגום)
בתערוכת הענק השתתפו 630 חברות, ביניהן גם לראשונה חברה ישראלית - "סופרגם", שהציגה לצד חברות ענק כמו Andra (הסוכנות הלאומית הצרפתית לטיפול בפסולת רדיואקטיבית), Orano ואחרות. חברות ישראליות נוספות הפועלות בתחום בחרו שלא להציג בתערוכה, אולם נציגים נוספים מישראל הגיעו לסייר באירוע.

 

במסגרת התערוכה חולקו אף פרסים, בין השאר בקטגוריית בטיחות גרעינית. חברת האנרגיה הבריטית EDF זכתה בפרס על פיתוח שצפוי להגן על מבנים מתופעות המתרחשות בעת רעידת אדמה.

 

חברת Laboratoire Cevidra זכתה בפרס על פיתוח "קרם הגנה" נגד חדירה של מזהמים רדיואקטיביים דוגמת פלוטוניום, אמריציום, אורניום ותוריום. הקרם שפיתחו מיועד לטיפול בכוח אדם שנחשף לחומרים הללו, וכאשר הוא נמרח על העור הוא עוטף את המולקולות של החומרים הרדיואקטיביים בצורה שלא מאפשרת להן לחדור לגוף ולגרום לזיהום פנימי.

 

מעצמת הגרעין צרפת

צרפת נחשבת למעצמת גרעין אזרחית באירופה ומקיימת שיתופי פעולה עם ישראל. צרפת מפעילה 58 כורים גרעיניים אופרטיביים שמספקים אנרגיה למדינה, וגם מאפשרים למכור אנרגיה למדינות אחרות.

 

72% מהאנרגיה בצרפת היא גרעינית, לעומת 12% בגרמניה. בבלגיה ובהונגריה האנרגיה הגרעינית עומדת על 50% (ספק הדלק הגרעיני של הונגריה היא רוסיה).

 

גרמניה צמצמה בשנים האחרונות בצורה משמעותית את תחום האנרגיה הגרעינית שלה. זאת, במסגרת תוכנית לצמצום פליטת גזי החממה ב-80%-95% עד שנת 2050, ופיתוח אנרגיות מתחדשות (כגון אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח ומים). במסגרת התוכנית, ירד ייצור האנרגיה שייצרו בגרמניה עם אורניום מ-12.5 טרה-וואט לשעה לרמה של 5.69 בשנת 2017.

 

התערוכה העולמית שימשה כר פורה לשיתופי פעולה עסקיים ולמפגשים בין חוקרים וחברות בתחום. התצוגה הישראלית משכה לא מעט תשומת לב, ובין המבקרים היה גם בכיר בתחום הגרעין, איראני גולה שברח עם עליית משטר האייתולות, ואשר עובד כיום בחברה עולמית גדולה.

תערוכת הגרעין בפריז (צילום: חברת סופרגום)
(צילום: חברת סופרגום)
 

מבקר נוסף היה ארנולד (עמרם) לאפר, מחברת Orano הצרפתית. לדבריו, הסקרנות שלו מהתצוגה נבעה בין היתר מטעמים שורשיים. לאפר הוא יהודי, תושב פריז, נשוי לתושבת מטולה ובניו אף שירתו בצה"ל. לאפר מחזיק באחד התפקידים הבכירים בחברה, תפקיד אותו מילא בעבר ראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ.

 

"המדיניות הרשמית של הממשלה היא שאנחנו שומרים על הגרעין אבל גם רוצים להגדיל את החלק של האנרגיות המתחדשות", סיפר לאפר, "אנרגיה סולארית הופכת לפחות יקרה, והחלק שלה יגדל בעתיד. אבל אני לא מאמין ב-100% אנרגיות מתחדשות. חוץ ממדינות עם הרבה הרים ומים, כמו שוודיה ונורבגיה, שעושות הידרו. בלילה כשאין רוח ואין שמש צריך אנרגיה. בצרפת הבסיס זה גרעין".

 

לאפר אף מעורה בסוגיות האנרגיה הישראלית, בין היתר בנושא הגז הטבעי והמחאה האזרחית בנושא: "בישראל הבסיס זה גז. אין פיתרון מושלם לבעיות אנרגיה. זה טוב שיש לארץ מאגרי גז. אני די זקן לזכור את התקופה שבה ישראל קנתה גז ממצרים. עכשיו היא מייצרת ומוכרת את הגז. צריך להיות זהיר בנושא הסביבתי וזה נכון וטוב שיש שיח אזרחי בנושא. אבל בסופו של דבר צריך אנרגיה. צריך משהו. אין פיתרון מושלם".

 

"התוכנית הגרמנית – החלטה פוליטית"

הבידוק הביטחוני בכניסה לתערוכה קפדני, בין השאר על רקע פעולות מחאה שביצעו בעבר פעילי "גרינפיס". וכאשר מנהלים עסקים לא רוצים מחאות.

 

בקרב באי התערוכה, חסידי האנרגיה הגרעינית, יש תמימות דעים כי אנרגיה זו היא השותפה הטובה ביותר במאבק בהתחממות הגלובלית. ואכן, בשימוש באנרגיה גרעינית לצורכי אנרגיה אין פליטה של פחמן דו חמצני. עם זאת, במקרים של זיהום מאתרי אנרגיה גרעינית נפלטים חומרים מסוכנים ביותר (כפי שראינו באסונות שאירעו בפוקושימה וצ'רנוביל).

 

בתערוכה נשמעה ביקורת לא מעטה על המהלך שנעשה בגרמניה, ונטען לא אחת כי מדובר בטעות. "מדובר היה בהחלטה פוליטית", אמר פרנסואה זילברט, יועץ צרפתי בתחום האנרגיה, "הגרמנים מתייחסים לאנרגיה גרעינית דרך ההיבט הצבאי.

הדליפה בכור האטומי בפוקושימה, יפן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הדליפה בכור האטומי בפוקושימה, יפן(צילום: AFP)
 

"לאחר פוקושימה לא הייתה לקאנצלרית אנגלה מרקל ברירה מבחינה פוליטית, אלא לומר שהם מצמצמים את התחום. שמו תחנות רוח. אבל כשאין רוח... שמו סולארי. אבל בלילה אין שמש. אז יש פחם ודלק שהורג את הפלנטה. כל אזרח גרמני מייצר עד פי 11 יותר פחמן דו חמצני מאזרח צרפתי. הם אומרים: 'אנחנו אקולוגיים'. אני אומר: 'צרפת אקולוגית'".

 

גם לדברי לאפר, "המחיר של החשמל בגרמניה עלה, בהרבה. גם הצורך שלהם לקנות חשמל ממדינות שכנות התגבר. גרמניה היא לא דוגמא למדיניות ירוקה, שכן מדובר היה בהחלטה פוליטית שגרמה לעליית מחיר החשמל ולתלות במדינות שכנות. מבחינה אנרגטית זה לא עבד".

 

"התעשייה הביטחונית בישראל עדיין שמרנית"

סופרגם היא חברה ישראלית קטנה במונחים עולמיים, המייצרת בין היתר אמצעי מיגון המשמשים בתחום הגרעין והתעשייה הביטחונית.

 

מדובר בחברה פרטית משפחתית המעסיקה כ-220 עובדים. החברה מפעילה אתרי ייצור בברקן וביבנה, ומשרדיה שוכנים בתל אביב.

 

לקוחות החברה בישראל הם בעיקר מפעלים כימיים, מפעלי תחבורה ותעשיות ביטחוניות. "התעשיה הביטחונית, במונחים מסוימים, עדיין שמרנית. אך השוק המקומי חשוב עבורנו", מציין רוני סרור, מנכ"ל החברה, המרכז את הפעילות מול התעשייה הפטרו-כימית ומפעלי התרופות.

 

השוק הישראלי המקומי הקטן, והרווי באינטרסים, הוא סיבה טובה להתרחבות לחו"ל, שם החברה מעניקה שירותים בשוק התחבורה באירופה וארה"ב.

 

הכתבת היתה אורחת של חברת סופרגם בתערוכת הגרעין בפריז

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חברת סופרגום
תערוכת הגרעין בפריז
צילום: חברת סופרגום
מומלצים