שתף קטע נבחר

חוצפה ישראלית: כך הקבלן הופך אתכם לעבריינים

גם אם שילמתם אלפי שקלים עבור פינוי והטמנה של פסולת הבניין, אתם עדיין חשופים לדין פלילי ולקנסות. הסיבה: קבלנים רבים מטמינים את הפסולת בקרקע שלכם או משליכים אותה בשטחים ציבוריים. כשתגלו את זה, זה יהיה מאוחר מדי: אחרי שתקבלו קנסות מהעירייה או כעבור שנתיים, כשהצמחים שלכם לא ייקלטו בגינה. כיצד חוק חדש ינסה להילחם במכת המדינה הזו?

ש', מעצבת-פנים המתגוררת ברחובות, לא הבינה מדוע הגינה שלה לא מתפתחת שלוש שנים לאחר הקמתה. היא פנתה לגנן שלה, שטען שכנראה קבלן הבנייה הטמין את פסולת הבנייה בקרקע שלה. הוא אמר לה שאם תחפור כ-40 ס"מ מתחת לקרקע היא תמצא שם שאריות בטון. להפתעתה, כך היה. ש', לקחה חלק בעיצוב ותכנון הבית, הייתה נוכחת במהלך העבודות ובעלת ידע וניסיון בתחום זה. ולמרות שהיא חלק מהענף ובקיאה בתחום, הפכה לעבריינית בעל כורחה.

 

כעת, עומדות בפניה מספר אפשרויות: לפנות אל קבלן הבנייה ולהורות לו לפרק את הגינה, לפנות כחוק את פסולת הבנייה ולהקים על חשבונו את הגינה מחדש. אם יסרב, תוכל לתבוע אותו בבית-משפט, ובמקביל לפנות אל הרשות המקומית ולדווח עליו (מה שיחייב אותו גם בתשלום קנסות). אפשרות נוספת, היא להשלים עם המצב ולא ליהנות מגינה פורחת, לקחת בחשבון שהעובדה שבשטחה מבוצעת הטמנה בלתי חוקית הופכת אותה לעבריינית ופוגעת בשווי הנכס שבבעלותה.

 

  (צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)
השלכת פסולת בנייה בצורה בלתי חוקית(צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)

 

קבלנים מנסים לחסוך כמה אלפי שקלים, מסכנים אתכם ומורידים את ערך הקרקע

ש' לא לבד. בעלי נכסים רבים, ששילמו ממיטב כספם על בנייה או שיפוץ נוכחים לגלות כי ביתם הפך לאתר הטמנה בלתי חוקי או שהפסולת הושלכה בפחי אשפה רגילים או בצדי הדרך. במקרים רבים ניתן להתחקות אחרי הקבלן, מפני שעל גבי שקיות המלט יש את הלוגו של החנות לחומרי בניין. בעלי החנות מחויבים למסור פרטים, וכך הדרך לאיתור הקבלן או בעל הנכס קלה יחסית. לכן, במקרים רבים קבלנים מעדיפים להטמין את הפסולת בשטחם הפרטי של בעלי הנכסים.

 

עוד כתבות בנושא:

סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?

צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע

שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה

 

1.6 מיליון טון פסולת בנייה מושלכים או מוטמנים בצורה בלתי חוקית בישראל מדי שנה

אז מדוע בשנת 2018 עדיין מושלכים מדי שנה בישראל 1.6 מיליון טון של פסולת בנייה בצורה לא חוקית? כנראה שחוק שמירת הניקיון והאכיפה שלו, לא היוו הרתעה מספקת עד היום. אחרת, אי אפשר להסביר מדוע מובילים וקבלני בנייה ושיפוצים ממשיכים להשליך פסולת בנייה בצדי כבישים, בפארקים ובשמורות טבע או בתוך הקרקע של בעלי שטחים פרטיים.

 

מי שאחראי על האכיפה והטלת הקנסות הן הרשויות המקומיות, שלא בהכרח פועלות מספיק לשם כך. התוצאה: למרות קנסות בגובה של אלפי ועשרות אלפי שקלים, עדיין צרכנים משלמים לקבלן על פינוי והטמנת פסולת ומגלים שהוא לא פינה אותה כחוק. כלומר, משלמים על שירות שכלל לא מבוצע בפועל, בעוד הם חשופים לדין פלילי ולקנסות.

 

  (צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)
(צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

 

הרפורמה החדשה: בעל הנכס יהיה מחויב להתקשר רק עם אתר הטמנה מוסמך

רפורמה חדשה, מנסה לשנות את מכת המדינה הזו ולמנוע את תופעת החאפרים והפועלים ללא רישיון. מאחוריה עומד המשרד להגנת הסביבה, והיא כבר עברה הליך של אישור נוסח החוק וממתינה להצבעה במליאה. אם עד היום היו כמה גורמים בדרך, שחלקם פעלו לעתים כלל ללא רישיון, לא עוד. על פי החוק החדש המוצע, בעל הנכס (יצרן הפסולת) שמשפץ או בונה, הוא שיהיה אחראי להתקשר עם מתקן מורשה.

 

כלומר, אם כיום, השרשרת כוללת גורמים רבים, אשר חלקם פועלים בצורה בלתי חוקית ומתוך ניסיון לחסוך בעלויות, בקרוב השרשרת תתקצר. אמנם עדיין יהיו גורמים שיפעלו ללא רישיון (משכירי מכולות ומובילים), אך אם הצרכן הסופי יתקשר איתם – הוא זה שיהיה בבעיה וחשוף לדין פלילי ולקנסות.

 

החידוש, אם כך, הוא כזה: בעל נכס שמשפץ או בונה, יהיה חייב להתקשר ישירות מול אתרים מורשים לטיפול או לסילוק של פסולת בניין. הם מצדם, יהיו אחראים על כל השלבים: אספקת המכולה, הובלת המכולה והטמנת הפסולת. המתנגדים לרפורמה, טוענים שהיא מטילה את כל האחריות על הצרכן בצורה לא הוגנת, שכן הוא משפץ או בונה רק פעם-פעמיים במהלך חייו. לטענתם, האחריות צריכה להיות מוטלת על קבלנים. לטענתם הרפורמה נולדה מלובי של בעלי אינטרס, ותחזק את מעמדם של אתרי ההטמנה, באופן שיגביל את התחרות ויגרום להעלאת מחירים של שירותים אלו. 

 

מדוע בחרתם להטיל את האחריות על הצרכנים ומדוע הרפורמה הזו לדעתכם תיצור שינוי אמיתי? הרי עד היום החוק והקנסות לא מנעו כמות אדירה של פסולת בנייה שהושלכה בצורה לא חוקית.

"מניתוח שלנו את השוק, גילינו שאחת הסיבות העיקריות למצב הזה היא שיש בו עסקים רבים שהם בלתי חוקיים", מסביר עודד נצר, ראש אגף פסולת מוצקה במשרד להגנת הסביבה . "אין להם רישיון מתאים מטעם הרשות המקומית וכך הם מספקים מכולות ושירותי הובלה בצורה בלתי חוקית. כיום, צרכן נכנס לגוגל מחפש 'מכולת פסולת' ו'מוביל פסולת' או שהוא פונה לקבלן שלו ומבקש ממנו להיפטר מפסולת הבניין. הרפורמה בעצם תיצור את הקשר הישיר בין בעל הנכס לבין אתרי ההטמנה המוסדרים. היא תבטל את כל הדילרים והמתווכים באמצע, שלכל אחד מהם יש את האינטרס שלו לחסוך בעלויות הובלה ותשלום לאתרי ההטמנה.

 

בכך, היא תמנע מצב שכל מי שבאמצע (משכיר המכולה, המוביל או הקבלן) לא יחסוך כסף על חשבון בעל הנכס ויזרוק את הפסולת היכן שמתחשק לו. ברגע שהשירות יינתן ישירות מאתר ההטמנה, הוא יגרום לכך שהפסולת אכן תגיע לאתר בסופו של דבר. כלומר, מכיוון אחד היא תחייב את בעל הנכס להתקשר רק עם אתרי הטמנה מורשים. מהכיוון השני, היא תעביר את האחריות לפינוי, למחזור ולהטמנה החוקית למי שיש לו את הכלים לבצע זאת בצורה מלאה. בכך, אנו יוצרים זיקה כלכלית, עסקית ומקצועית בין בעל הנכס לבין מתקן הקצה המאושר".

 

כיצד תמנעו מהחאפרים להמשיך לפעול בעצם?  

"ברגע שבעל הנכס הוא שיישא בתוצאות של התקשרות עם מפעיל בלתי חוקי, זה יקטין את השימוש בשירותים שלהם", מוסיף נצר. "הרפורמה אמורה להסדיר גם את כל תחום ההובלה של הפסולת. המובילים האלו יוכלו לגשת למכרז ולהקים בעצמם מתקני מחזור ולעמוד בכל הפיקוח והבקרה הנדרשים או לחבור למתקן מורשה ולהוביל עבורם את הפסולת, כשהאחריות היא על בעל אתר ההטמנה ששלח אותם".

 

מה הנזק שנגרם למדינה מדי שנה בעקבות ההתנהלות הבלתי חוקית והמזהמת הזו?

"עלות הניקוי של הפסולת המזהמת הזו מהשטחים היא 100 מיליון שקל בשנה, אשר יכלו להיות מופנים לתחומים אחרים", מוסיף נצר. "מעבר לבזבוז כספי הציבור, הרי שמדובר בפגיעה בשטחים הפתוחים, בזיהום נחלים, בזיהום אוויר שנגרם כתוצאה משריפה של הפסולת הזו (בין אם בהצתות של מחפשי מתכות ובין בשל דליקות שקורות בשל חשיפת הפסולת לשמש)".

 

עד שיתקבל החוק החדש, מה יכולים בעלי נכס לעשות כדי לא להיחשב לעבריינים וכדי לקבל את התמורה עבור הכסף ששילמו לפינוי והטמנה כדין?

אורי טל, מרכז פסולת יבשה במשרד להגנת הסביבה: "להיות מעורבים, לשאול את הקבלן שאלות, לבקש לראות רישיון עסק של קבלני המשנה ולדרוש לראות חשבוניות של אתר ההטמנה כדין".  

 

צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"


פורסם לראשונה 19/07/2018 08:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה
צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה
מומלצים