מפת הפרזנטורים המובילים: שחקנים, שפים ורותם סלע
מחקר מיוחד שערכה "יפעת בקרת פרסום" עבור ynet קובע כי סך שווי הקמפיינים הפרסומיים שכללו פרזנטורים בשנה האחרונה הגיע לכ-562 מיליון שקל. רותם סלע מובילה את הרשימה עם קמפיינים בשווי של יותר מ-32 מיליון שקל. שאר הרשימה מורכבת מהרבה שחקנים גברים ושפים. וגם, כמה פרזנטורים עברו את גיל 50?
אם אתה שחקן מוכר וגבר, או אם אתה שף, יש לך סיכוי טוב להפוך להיות פרזנטור של פרסומות בטלוויזיה. כך עולה ממחקר שערכה "יפעת בקרת פרסום" עבור ynet, אשר בדק את ההשקעה בפרסום באמצעות פרזנטורים בשנה האחרונה. עם זאת, מי שכובשת את ראש מצעד הפרזנטורים היא דווקא אישה - רותם סלע, ששווי הקמפיינים בהם השתתפה מגיע ליותר מ-32 מיליון שקל.
המחקר כלל סיווג של הפרסומות שהופיע בהן פרזנטור, הגדרת המותג אותו הוא פרסם ושיוך מקצועי שלו. סה"כ שווי המדיה של כל הפרסומות שהיו בתקופה זו, שכללו פרזנטור, עמד על כ-562 מיליוני שקלים, עלייה של 67% ביחס לסה"כ שווי של 337.5 מליוני שקלים אשר נרשם ב-2014. את נתוני הפרזנטורים ברשתות חברתיות סיפקה חברת ויגו.
רשימת הקמפיינים בשנה האחרונה לפי מותגים
רשימת הקמפיינים בשנה האחרונה לפי פרזנטורים
טרנדים היו מאז ומתמיד חלק חשוב בעולם השיווק והפרסום. בשנתיים האחרונות עולם הפרסום בישראל נשען על עולם המידע, שבאמצעותו מזהים את הצרכן הסופי מהידע שנצבר עליו במאגרי המידע של החברות המסחריות שאת מוצריהן הוא צורך, בין היתר באמצעות הרשתות החברתיות.
ככל שהאינפורמציה שמחזיקות פירמות מסחריות על הצרכן הסופי שלהן רבה ומדויקת יותר, הסיכוי לגרום לו לרכוש את המוצרים שלהן הולך וגדל. נתון זה הוביל לכמה נתונים חדשים בבחירת הפרזנטורים ביחס לעבר. נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מסכם: "תחום הפרזנטורים בפרסומות בצמיחה. בשל הרצון של המותגים לטשטש את ההבדל בין הפרסומות לתוכניות, משתמשים בשירותי מנחים ושחקנים מוכרים".
מבדיקת הנושא עולה, כי מספר הפרזנטורים בפרסומות עמד בין יוני 2017 ל-יוני 2018 על 429 פרזנטורים, 265 גברים (62%) ו-164 נשים (38%). ב-2014 עמד מספר הפרזנטורים על 210, 118 מהם היו גברים ו-92 נשים. כלומר: לא רק שיש יותר נוכחות גברית בפרסומות, מספר הגברים הפרזנטורים ביחס לשנים קודמות הולך וגדל לעומת נשים פרזנטוריות.
שכר הפרזנטורים - מאות אלפי שקלים
נתון נוסף, שעולה מבדיקת יפעת בקרת פרסום הוא עלייה גדולה במספר השפים שמככבים בפרסומות. 18 שפים היו פרזנטורים בתקופה הנ"ל. השף חיים כהן שמנחה את התוכנית "שום, פלפל ושמן זית", כיכב השנה ב-5 פרסומות, והשף מושיק רוט (46), פרץ כפרזנטור בעקבות היותו שופט בריאליטי "משחקי השף" של "רשת", לאחר שסחף אחריו מעל 100,000 עוקבים ברשתות החברתיות.
קשה להצביע על סכומים מדויקים אותם משלשלים לכיסם הפרזנטורים מהפרסומות, אבל ההערכה בשוק הפרסום היא, שכגודל הקמפיין – כך גדל שכר הפרזנטורים. יש פרזנטורים, בעיקר מתחילים, שמרוויחים כמה עשרות אלפי שקלים מהקמפיין בו הם משתתפים, אבל הסכומים גדלים עד כדי מאות אלפי שקלים לשנה ולעיתים גם חוצים את מיליון השקלים בשנה.
מהמחקר עולה כי הפרזנטורית המובילה בשנה האחרונה היא רותם סלע (34), שהופיעה בפרסומות בשווי כולל של כ- 32.5 מיליון שקלים. המותג המרכזי שסלע פרסמה הוא טורנדו, כשהיקף ההשקעה הכספית של המותג בפרסום באמצעותה עמד בשנה האחרונה על 25.9 מיליון שקלים.
ההערכה בשוק הפרסום היא, שסלע, המיוצגת בידי סוכנת ADD, ומשמשת פרזנטורית של טורנדו מאז יוני 2016, מקבלת למעלה מחצי מיליון שקלים לשנה על הקמפיינים לטורנדו, בהובלת משרד הפרסום מקאן אריקסון. בנוסף מפרסמת סלע את דן דיזיין סנטר לצד אסי עזר, ואת אופנת קסטרו (כידוע, סלע נשואה לאריאל רוטר, בנם של אתי וגבי רוטר, מבעלי קסטרו), כך שרק מהעולם הזה, משערים בשוק, חוצה סלע את מיליון השקלים בשנה.
לסלע יש כמעט 650,000 עוקבים ברשתות החברתיות, ומידת ההשפעה שלה מקסימלית: 10. פרסומאים מדגישים את היותה של סלע דמות אהובה, ושמה ודמותה נקשרים עם המותגים אותם היא מפרסמת ומעלה את נתח המכירות.
לא כולם מככבים ברשתות החברתיות
במקום השני נמצא השחקן הקומיקאי יובל סמו (49) כפרזנטור של ישראכרט, עם שווי מדיה בפרסומת של כ-20.6 מיליון שקלים. כפרזנטור של ישראכרט שווי המדיה עמד על 20.3 מיליון שקלים. לסמו מספר קטן יחסית של עוקבים ברשתות: 18,314 ומידת ההשפעה שלו והיקף השיח סביבו קטן יחסית.
במקום השלישי נמצא השחקן קומיקאי דביר בנדק (48), עם שווי מדיה של כ-19 מיליון שקלים כפרזנטור של בנק מזרחי טפחות, כשריקוד הזומבה שלו בפרסומת לבנק היכה גלים. גם לבנדק מספר עוקבים יחסית קטן ברשתות: 18,760, אבל היקף השיח הוא הגדול ביותר: 1,012.
שני כהן (37) נמצאת במקום הרביעי עם הקמפיין לפרסום ביטוח 9 מיליון, ששוויו בשנה האחרונה עמד על 15 מיליון שקלים. לכהן מספר קטן יחסית של עוקבים: כ-30,000, ורמת השיח שהיא מעוררת ברשתות כמעט ואינו קיים.
במקום החמישי נמצא שלום מיכאלשווילי (39) עם שווי מדיה של 14.4 מיליון שקלים, בעיקר מהפרסומת להוט. למיכאלשווילי מספר עוקבים גדול: כ-169,000 ומידת ההשפעה שלו והשיח הוא יוצר ברשתות החברתיות גדולים. יש לציין, שמיכאלשווילי פרץ לפרסומות בעיקר בעקבות השתתפותו בסדרות של "הוט", כמו "הבורר" ו"עספור", ופריצתו לעולם הפרסום החל באמצעות הפרסומות להוט. מ-2015 הוא גם הפרזנטור של פריגת.
לעומת זאת, שמות שנמצאים בשיח החברתי, כמו יהודה לוי (39) - 191,000 עוקבים, מככב בפרסומות ששווי המדיה שלהם לא מגיע ל-10,000,000 שקלים, ובר רפאלי (33) מזדנבת אחריהם, ונמצאת במקום ה-13 כפרזנטורית של מותגים, ששווי המדיה שלהם עומד על 8,999,907 מיליון שקלים. שלושת המותגים הגדולים אותם היא מפרסמת: קרולינה למקה, אופנת הודיס ואופנת אורבניקה, נמצאים בבעלותה. מספר העוקבים אחריה, עומד בניגוד לכך, וחוצה את 2.5 מיליון.
מבחינת המותגים, שהחזיקו במספר הגדול ביותר של פרזנטורים נמצא את: "הוט", שסה"כ רכש המדיה שלה באמצעות פרזנטורים עומד על 12,617,004 שקלים, ובהם: שלום מיכאלשווילי, כריסטיאנו רונאלדו , אסי ישראלוף, ציון ברוך, עומר פרלמן, ישראל אטיאס, אורי לייזרוביץ', דניאל גד, מושיק גלאמין, עוז זהבי, לירית בלבן וטל מוסרי.
לאומי קארד רכשה מדיה בתקופה זו בסך כולל של 12,535,343 שקלים. הפרזנטורים שייצגו את החברה: קרן מור, יובל סגל, וליאור סושרד. פרטנר השקיעה במדיה באמצעות פרזנטורים 11,582,203 שקלים, באמצעות: אייל קיציס, עדי אשכנזי, מאור כהן, גורי אלפי, רועי לוי וצביקה הדר.
שתי רשתות האופנה שהשקיעו הכי הרבה בפרסום באמצעות פרזנטורים היו קסטרו: 9,722,672 שקלים, ורנואר: 9,706,959 שקלים. קסטרו באמצעות: אביב אלוש, סטטיק ובן אל, יובל בנאי, רותם סלע, גורי אלפי, נטע אלחימסטר, גל גדות, רונה לי שמעון. רנואר באמצעות יהודה לוי, ניבה מדר, מיכל אנסקי, אליאנה תדהר, קורין גדעון, לירון ויצמן, מיכל אמדורסקי.
אלקטרה פיזרה את השקעת הפרסום שלה, שעמדה על 9,390,887 שקלים באמצעות ליאור אשכנזי, אייל ברקוביץ' ואופירה אסייג, שפרצו למסך הקטן בשנה האחרונה.
סמסונג ישראל אמנם לא חוצה את ה-10,000,000 בהשקעה בפרסום, אבל היא מפזרת את ההשקעה על פני הכי הרבה פרזנטורים בסדר הבא: גיא זוארץ, שיר אלמליח, שחר צוברי, צביקה הדר, נטע אלחמיסטר, יוסי בניון, עומר חזן, אנה ארונוב, לאון שניידרובסקי, שחר סויקיס, נועה קירל ואנה זק.
עשרה פרזנטורים מעל גיל 50
עוד עולה מנתוני יפעת בקרת פרסום, כי בחלוקת הפרזנטורים לפי תחומים מקצועיים, קבוצת השחקנים היא הקבוצה הגדולה ביותר ומספרם מגיע ל -109. במקום השני נמצאים זמרים עם 62 פרזנטורים, בשלישי דוגמנים עם 42 פרזנטורים. אחריהם הקומיקאים (37), מנחי טלויזיה (33), קבוצת השפים עם 18 פרזנטורים לעומת 5 שפים בשנת 2014, כוכבי ריאליטי (16), כדורגלנים (15), וסוגרים את הרשימה עיתונאים (8) ושדרני רדיו (7).
ללא ספק זו היתה שנה בה אינסטגרם פרצה את הגבולות, והפכה למדד חשוב בתחום הפרזנטורים. כך של"שוק הפרזנטורים" נכנסו שחקנים חדשים, שמחזיקים בשיאי העוקבים ברשתות החברתיות כדוגמת השחקנית נועה קירל – שחצתה את ה-400,000 עוקבים, ומחזיקה במספר המותגים הגדול ביותר כפרזנטורית: 12 מותגים, עומר אדם (340,000 עוקבים), שנבחר לפרזנטור של מנגו מן, ושל בזק ביחד עם גידי גוב, נטע אלחמיסטר (24) אשת עסקים ואושיית ביוטי, פרזנטורית של סקארה ואירוקה, בה החליפה את גל גדות, שמחזיקה בלמעלה מ-1,2 מיליון עוקבים באינסטגרם.
המדד לפיו קירל מחזיקה ב-12 מותגים, צביקה הדר עם 10 מותגים, נטלי דדון, אסף גרניט ומושיק גלאמין, מפרסמים 9 מותגים כל אחד, מעלה את שאלה האם זה בכלל אפקטיבי שפרזנטור אחד מפרסם כ"כ הרבה מותגים? שאלה שהמפרסמים יתנו עליה את הדעת, ככל הנראה, בהמשך.
מבדיקה מדגמית בלתי תלויה של 50 פרזנטורים, נמצא שרק עשרה מכל הפרזנטורים חצו את גיל ה-50: גידי גוב (68), רפי גינת (69), מנשה נוי (59), צביקה הדר (52), קרן מור (54), אייל שני (59), ישראל קטורזה (50), ומירי נבו (51).
גם השנה השתתפו ילדים בקמפיינים בתחומים של מוצרי צריכה, מזון, הלבשה, ומותגי ניקיון, ששכרם נע בין אלפי שקלים לאלפי דולרים לקמפיין, כשבד"כ אלו ילדים של דמויות מוכרות. השנה זכורה במיוחד הפרסומת לנעלי גלי, בה הופיעו ניקול ראדימן עם ילדיה: מישל בת ה-7 וריצ'ארד בן ה-3, כשראידמן הודיעה שתתרום את הסכום שתקבל עבור הקמפיין למחלקות שונות בבתי חולים, הטוויסט בעלילת הפרסומת היא כשנמצא כפיל לדמותו של ארוסה: האוליגרך מיכאל צ'רנוי.