פפסיקו רוכשת את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר
העסקה תמומן ע"י פפסיקו במזומן, ומשקפת פרמיה של 32% על מחיר המנייה הממוצע המשוקלל ב-30 הימים האחרונים. השלמת הרכישה צפויה עד לינואר 2019. מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום: "היום הזה מהווה ציון דרך היסטורי במסע של סודהסטרים ותעודת כבוד לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. נעמיק את הפעילות בישראל"
עסקת ענק: ענקית המשקאות הקלים, פפסיקו רוכשת את סודהסטרים הישראלית בתמורה ל-3.2 מיליארד דולר. החברות פפסיקו וסודהסטרים אינטרנשיונל הודיעו היום (ב') על חתימת הסכם במסגרתו תרכוש פפסיקו את כל הון המניות של סודהסטרים, במחיר של 144 דולר למניה במזומן. המחיר מייצג פרמיה של 32% על המחיר הממוצע המשוקלל של המניה ב-30 הימים האחרונים.
העסקה תמומן על ידי פפסיקו באמצעות מזומנים שבקופתה. הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות וכפופה להצבעת בעלי המניות של סודהסטרים ולאישורים רגולטוריים מסוימים. השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.
מנכ"ל סודהסטרים: "לא יודע כמה כסף יש לי"
"פפסיקו וסודהסטרים הן שידוך מעורר השראה", אמרה יו"ר ומנכ"לית פפסיקו אינדרה נואי. "דניאל וצוות ההנהלה של סודהסטרים בנו חברה יוצאת דופן המאפשרת לצרכנים ליצור משקאות טעימים, תוך צמצום כמות הפסולת המיוצרת. מיקוד זה תואם את חזון ה"ביצועים עם תכלית" (Performance with Purpose) של פפסיקו, הרואה לנגד עיניה יצירה של מוצרים מזינים יותר תוך צמצום ההשפעה על הסביבה. ביחד, נוכל לקדם את החזון המשותף שלנו לעולם בריא וירוק יותר".
דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים, אמר: "היום הזה מהווה ציון דרך היסטורי במסע של סודהסטרים ותעודת כבוד לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. אני שמח שהפעילות שלנו תישאר בישראל ואף תורחב עם הקמתו של מפעל חדש בנגב. זו גאווה להיות ראש החץ של פפסיקו בהובלת פתרונות בריאים וירוקים, תוך העצמת צרכנים מסביב לעולם. מדובר בחדשות מצוינות עבור הצרכנים שלנו, השותפים הקמעונאיים שלנו, ו-3000 העובדים שלנו בארץ ובעולם". עוד הוסיף בירנבאום: "רכישה זו מוכיחה כי גאווה ישראלית זה לא רק הייטק, אלא גם תעשייה ישראלית אמיתית, הנטועה באדמה ובנויה על הון אנושי, המייצג את המרקם המגוון של החברה הישראלית וחי בכבוד הדדי ודו-קיום".
"הרכישה לא תשנה אותנו"
רמון לגוארטה, המנכ"ל והנשיא הבא של פפסיקו, אמר: "סודהסטרים משלימה את מגוון המוצרים של פפסיקו ותואמת את אסטרטגיית הצמיחה שלנו, תוך האצת היכולת של החברה להציע פתרונות ביתיים ומותאמים אישית למשקאות ברחבי העולם. פפסיקו מוצאת דרכים חדשות וחדשניות להגיע לצרכנים מעבר למשקאות בבקבוקים - החל מחידושים פורצי דרך כמו Drinkfinity, טכנולוגיות ליצירת משקאות עבור תעשיית המזון כמו Spire ועד לתחנות מים Aquafina למקומות עבודה ומכללות. הרכישה של היום עולה בקנה אחד עם אסטרטגיה זו".
בהודעה לעיתונות שפרסמו שתי החברות נמסר, כי יכולות ההפצה החזקות של פפסיקו, הנוכחות הגלובלית, המו"פ והמומחיות בעיצוב ובשיווק, בשילוב עם קו המוצרים המבודל והייחודי של סודהסטרים יאפשר לסודהסטרים להמשיך ולהתרחב ולהציג חדשנות פורצת דרך.
במכתב שהופץ לכ-3,000 עובדי החברה, התייחס בירנבאום לדרך הארוכה שעשתה החברה: "לפני 11 שנים הינו חברה קטנה על סף פשיטת רגל, חברה ששוויה 6 מיליון דולר עם ירידה מתמשכת במכירות ואנשים ללא ברק בעיניים, ללא אופטימיות. בחברה עבדו 700 עובדים במפעל קטן במישור אדומים, הם ייצרו 30,000 מכשירים בחודש שנמכרו במספר מדינות בודדות. היום, שווי החברה הוא 3.2 מיליארד דולר, 3,500 עובדים מייצרים כ-500 אלף מכשירים בחודש אשר נמכרים ב-46 מדינות ברחבי העולם".
בירנבאום אף התייחס לאתגר הטמון בשוני התפיסתי בין שתי החברות: "אנחנו עושים הכל על-מנת לסייע לאנשים לנהל אורח חיים בריא יותר ולהציל את העולם מהסכנה של פלסטיק חד פעמי. אני משוכנע שלמרות שבשנים האחרונות עמדנו משני צדי המתרס, פפסיקו מחויבת ליצירת עולם ירוק יותר ובריא יותר וסודהסטרים, היא הדרך שהיא בחרה כדי לעשות זאת. לפנינו מסע מרתק".
בירנבאום הוסיף מילות הרגעה לעובדים לגבי עתיד החברה: "הרכישה הזו היא צעד ענק לקראת הרחבת העסק שלנו אבל היא לא תשנה אותנו. היא מאפשרת לנו להמשיך לעבוד באופן עצמאי ולהעמיק את הפעילות שלנו בישראל. אנו נמשיך את השיווק הדיסרפטיבי הייחודי שלנו ואת המאבק שלנו בבקבוקי הפלסטיק החד פעמיים. ונמשיך להיות קצת משוגעים".
סודה סטרים נהגה לתקוף את קוקה קולה ופפסי בפרסומות
בתחילת השנה פרסמה ענקית הסודה הישראלית בעמודי הפייסבוק שלה סרטון ווידאו לגיוס עובדים בו כיכבו בירנבאום ות'ור ביורנסון, כוכב הסדרה הפופולרית "משחקי הכס" הידוע גם בתור "ההר", שהגיע לישראל לצורך צילומי הסרטון, אשר בו מופיעים גם מאות עובדי החברה בתור ניצבים. הצילומי התקיימו במשרדי המטה ובמפעל החברה בנגב.
סודה סטרים נהגה בעבר לתקוף ישירות את קוקה קולה ופפסי בפרסומות שלה, כשהציגה את המכונות שלה כאלטרנטיבה פחות מזהמת למשקאות קלים בבקבוקי פלסטיק. כיוון שהזכירה בפרסומות שלה את השמות המפורשים קוקה קולה ופפסי הן נפסלו לשידור בסופרבול.
כדי להילחם בסודה סטרים, קוקה קולה רכשה 10% מחברה דומה לסודה סטרים בשם גרין מאונטיין קפה במטרה לפתח מכונות להכנת משקאות קלים בבית. עם זאת, שוק המשקאות הקלים עבר שינוי אחר, שבסודה סטרים לא צפו: הדגש הצרכני לא היה על זיהום הסביבה ובקבוקי פלסטיק אלא על משקאות "בריאותיים" יותר.
פפסיקו נמצאת בקשרים עסקיים עם חברה ישראלית נוספת: היא מחזיקה עם חברת שטראוס הישראלית בבעלות משותפת על חברת הסלטים סברה אובלה, המייצרת את החומוס הנמכר ביותר בארה"ב.
סודהסטרים התפרסמה גם בהקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני. עד אוקטובר 2014 המפעל של החברה היה ממוקם במישור אדומים, מעבר לקו הירוק. לאחר שארגוני BDS קראו לחרם על החברה, היא העבירה אותו לנגב. המעבר היה בעיקר קשור לתוכנית התרחבות אך החברה מינפה את הסיפור והחליטה להעסיק את 80 העובדים והמנהלים הפלסטינים שלה - במפעל בישראל.
פפסיקו מוכרת את מוצריה ביותר מ-200 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. סודהסטרים מוכרת את מוצריה ביותר מ-80 אלף חנויות קמעונאיות ב-45 מדינות ברחבי העולם.
את חברת פפסיקו ייצגו בעסקה בישראל עורכי הדין יאיר גבע, אבירם חזק וגיא כץ, ממשרד הרצוג פוקס נאמן. בארה״ב יוצגה על ידי משרד Gibson, Dunn& Crutcher ומשרד HFN. גולדמן סאקס שימשו כיועצים פיננסיים של החברה לצורך העסקה.
את סודהסטרים, ייצגו בעסקת הרכישה עורכי הדין דן שמגר, ד"ר שחר הדר, אלעד זיו וגל משגב ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל, ומשרד& Case White.