כך ישראל יכולה להשתלב בחקלאות בקולומביה
קולומביה נחשבת לאחת מהיצואניות הגדולות של קפה, קקאו וסוכר ויש לה גם הסכמי סחר של פירות וירקות בכל העולם. למרות זאת היא אחת מ-5 המדינות עם הפוטנציאל החקלאי הגדול ביותר בעולם שלא נוצל. איך ישראל יכולה להרוויח? תערוכת Agrofuturo שהתקיימה השבוע במדינה הלטינית איפשרה לחברות החקלאות הישראליות להציג טכנולוגיה, שירות והדרכה צמודה
היום הסתיימה בבוגוטה, קולומביה, תערוכת Agrofoturo, פלטפורמה עסקית אסטרטגית (בין התאריכים 22-24 באוגוסט), שמשלבת את כל השחקנים בשרשרת הייצור של תעשיית האגרו ברחבי העולם. וגם לא מעט חברות ישראליות יהיו שם במסגרת הביתן הישראלי שיכלול 16 חברות ישראליות במגוון תחומים.
"קולומביה היא מדינה בצמיחה עם קרוב ל-50 מיליון איש ומעמד ביניים שהולך ומתחזק", אומר גלעד פלד, מנהל מחלקת אגרו-טכנולוגיה, מים וקלינטק, במכון היצוא. "המשכורות עולות ואיתן גם היכולת הכלכלית לקנות איכות, גם במזון. הדרישה למזון איכותי עולה".
"הקולומביאנים הם יצואנים גדולים של קפה, קקאו וסוכר ויש להם גם הסכמי סחר של פירות וירקות בכל העולם. שם, כמו בכל העולם, יש פחות צעירים בעבודות חקלאות כך שגם שם גדל הצורך בייעול תהליכים טכנולוגיים. היצוא שלהם מסתכם ב-80 מיליארד דולר, כשיותר משליש הוא יצוא של תשומות לחקלאות, אנחנו רוצים להיות חלק מזה", אומר פלד. "התייעלות היא מילת המפתח בחקלאות. מחירי התשומות של דשנים וחומרי דשן עולים יחד עם דרישות הרגולציה. כל זה מחייב התייעלות בתחום המים שיקר לגידולים, כוח האדם, דשנים וכו'. לחברות הישראליות יש יכולת להציע להם פתרונות".
פלד מספר שבביתן הישראלי לתערוכה יציגו חברות דשנים כמו חיפה כימיקלים, גדות אגרו ולוקסמבורג. מתום ההשקיה החכמה יוצאות חברות כמו גלקון, מצר, נען דן ג'יין (חברה ישראלית הודית), עמיעד, תפן, רבוליס וחברות אשת אילון, ABL, אירי אלטל, שכבר חזקה באמריקה הלטינית, חברת אגרונגוסיוס, שמגיעה מהמגזר הערבי ויש לה כבר פרויקט ענקי בקולומביה וחברת הזרע.
"מכון היצוא, בעזרת הנספחות הכלכלית בבוגוטה, מארגנים להם פגישות עם ארגונים חקלאיים וגורמי ממשל כדי שמנוע הצמיחה של החקלאות האגרו כלכלית הישראלית יצמח".
פלד מספר שבמשלחת יש כמה חברות בתחום הפרויקטים החקלאיים. "זה אחד היתרונות הגדולים של ישראל כי החברות האלה מביאות פתרון לצרכים בשטח עם ליווי, ידע, תחזוקה והדרכה. החברות הישראליות מצטיינות בבניית פרויקטים הוליסטיים".
"התחום של האגרוטכנולוגיה קפץ בשנים האחרונות פי 4 בחברות הישראליות והיתרון הישראלי המוכר של ידע טכנולוגיה נותן את ביטויו גם כאן", הוא מסכם.
הכירו כמה מהחברות הישראליות מהתערוכה.
מאריכים את חיי הפרח
חברת GADOT אגרו היא חברה ישראלית שפועלת יותר מ-60 שנה והיא מפתחת, מייצרת ומוכרת מוצרים להגנת הצומח וזרעים. לאחרונה רכשה את חברת "עדן זרעים" ובכך היא הופכת לחברה מובילה בארץ בתחום.
"אנחנו עובדים בארץ אבל יש לנו שאיפות לגבי חו"ל", אומר ניר מוגילנר, סמנכ"ל המכירות של החברה, שיחד עם מנהל היצוא, יוני סול, פועלים על ייצוא המוצרים בעולם. "כבר היום אנחנו מוכרים בקניה, אתיופיה, אקוודור, ברזיל ורוסיה ועיקר התכשירים שלנו מיועדים לענף הפרחים. עיקר המוצרים של הפרח הקטוף הם חומרים שלנו, פרי מחקר ויצור של GADOT אגרו. בנוסף, אנחנו יודעים לפתח עם צוות האגרונומים שלנו חומרים לפי הצרכים של חוות הפרחים ואת תנאי הסביבה והרגולציה במדינת היעד".
ל-GADOT אגרו יתרון גדול בזכות המוניטין שצברה בעולם. "לאורך שנים המוצרים שלנו הוכיחו יעילות גדולה, בעיקר בהשוואה לחברות הגדולות בעולם" אומר מוגילנר.
לאחרונה השיקו בחברה מוצר למשק הבית, שמאריך חיי פרחים בבית ושמו Longlife. הוא נחשב למוצר דגל של החברה אבל רוב המוצרים שלהם, 16 במספר, נועדו לשרת את חיי הפרח הקטוף בדרכם לבורסות הפרחים, לשווקים ובטיסות בין מדינות. "הייתי לאחרונה בביקור בסין אצל אחד הקניינים הגדולים של פרחים שם. הוא קונה מכל העולם. אפשר היה להבחין שהפרח שהגיע מישראל נראה טוב בהרבה משאר הפרחים שהגיעו אליו", הוא אומר.
בנוסף למוצרי אחרי הקטיף, שנקראים TOG, משווקת החברה חומרי צימוח, חומרים קוטלי מחלות ועוד. קו מכירות נוסף של החברה הוא הפצה של החומרים הטובים בעולם, אותם הם מוכרים לחקלאים בארץ וגם ברישיון למדינות אחרות בעולם. אלה מוצרים שעוברים אישורים ארוכים ומקבלים רישוי ייחודי של משרד החקלאות.
"קולומביה כבר אינה זרה לנו. אנחנו מוכרים שם את אחד החומרים החשובים שלנו - קוטל פטריות יפני, שלנו יש אישור למכור אותו בעולם. יחד איתו אנחנו נכנסים עם מוצרי הפרח הקטוף כי קולומביה היא מעצמה של גידול ורדים. יש לנו כבר משרד במדינה", מסביר מוגילנר.
לתערוכה מגיעה החברה כי יש לה עניין להרחיב את מעגל הלקוחות ולחזק את הקשרים שלה, שתחת ביתן ישראלי מקבלים גב רחב ודרך גם אל נציגי ממשל שונים. "החומרים שלנו מתאימים לקולומביאנים והתערוכה היא הזדמנות עבורנו להתבסס בה עוד", הוא מסכם.
תחום שפני עצמו - פרי אחר קטיף
חברת Eshet Eilon עוסקת בתחום שלם בחקלאות שנקרא - פרי אחר קטיף. "בבתי האריזה עוברים הפירות תהליכי מיון וניקו שמותאמים להם. זה נחשב טיפול אחר קטיף", מספר מנשה תמיר, הבעלים ומנכ"ל החברה. "יש פרוטוקולים שונים לטיפול בפירות שונים, יש כאלה שעוברים טיפול במים, טיפול בחיטוי, בהברשה ועוד. החברה שלנו מייצרת ומתכננת את מכלול המכונות של קווי האריזה לפי דרישות שונות של הפרי ולפי דרישות הלקוח. אנחנו אחראים על הטכנולוגיה ומייצרים את המכונות. אנחנו יכולים לקחת כל פרי ולהתאים לו את המכונה המתאימה".
החברה הוקמה בקיבוץ אילון ועוסקת בתחום כבר כ-50 שנה. ב-2003 קנה תמיר את החברה מהקיבוץ. כיום יש לחברה מאות מכונות בכ-35 מדינות בעולם, ביניהן החברות החקלאיות הגדולות בעולם - דול ובלמונטה לדוגמה. "אנחנו עובדים עם בתי אריזה בארץ ואנחנו עובדים עם בתי אריזה בכל גודל - מקטנים ועד הענקיים שבהם, באמריקה הלטינית, באפריקה, בדרום מזרח אסיה, ברשות הפלסטינית, בירדן ועוד", מספר תמיר. "גם בקולומביה יש לנו כבר כמה בתי אריזה ואנחנו טסים לתערוכה כי קולומביה ודרום אמריקה בכלל מתפתחות מאד מבחינה כלכלית. חשוב לנו להראות שם נוכחות. אנחנו נשמח להראות את היכולות שלנו לחקלאים באזור", הוא מסכם.
ABL בונה מחלבות מא' ועד ת'
חברת ABL יוצאת גם היא לתערוכה. זו חברה משפחתית שמייצרת מחלבות עבור רפתנים שרוצים לעבד את החלב שלהם, לפתח את הרפת להכנסות נוספות ומשקיעים שרואים בעסקי החלב עסק לכל דבר ומעוניינים לייצר מוצרי חלב.
"אנחנו נותנים יעוץ ובונים איתם את הדרישות לפי המחלבה והלקוחות הפוטנציאליים שלה" אומרת בלה שוורץ, מנהלת המכירות של החברה. "אנחנו מתכננים את המבנה ועושים פיתוח עסקי כולל חיבור עם קבלנים לפי התכנון שלנו. את הציוד במחלבה אנחנו מייצרים בעצמנו בארץ".
החברה קיימת כבר 35 שנה. "הייחוד שלנו הוא שאנחנו קטנים ומכך מאד גמישים ויכולים להתאים את המוצר הנכון לפי צרכים מדויקים של הלקוח. בדברי חלב יש מאות מוצרים ואנחנו יודעים להתאים להם מוצרים נכונים ולתת להם עזרה עד רמת האריזות שמתאימות להם. אנחנו מתאימים את עצמנו לרגולציה המקומית וגם ולכוח האדם שיפעיל את הציוד. אנחנו לא מתפשרים על האיכות אבל מתאימים את עצמנו לתקציב ולכוח האדם המתאים ולרמת המיומנות במדינת היעד. בכל מקרה, הרמה של המחלבות שלנו מייצרת מוצרים ברמה הגבוהה ביותר, כמו זו שיש בישראל".
החברה עובדת בכ-40 מדינות כמו ניו זילנד, אוסטריה, סין, מזרח אירופה, ספרד, מדינות אפריקה השונות, מערב אירופה – הולנד, שוויץ. השווקים אליהם הם מכוונים את מאמציהם עכשיו הם דרום מזרח אסיה והודו וגם דרום אמריקה ולשם כך הם גם נוסעים לתערוכה.
"לפני שאנחנו מגיעים למדינה אנחנו מתחקרים את הרקע באותן מדינות יעד. עכשיו אנחנו מכוונים לקולומביה ולכן התערוכה מצוינת עבורנו. יש שם הרבה משקים קטנים והרבה סוגי עדרים - חלב כבשים ועיזים ולנו יש ניסיון בקווי יצור אפילו לחלב נאקות, חלב יאק וחלב סוסים. יש לנו בקולומביה פוטנציאל לכל סוגי הגידול בתמחור סביר", אומרת שוורץ ומסכמת: "יגיעו לשם מהמדינות השכנות וגם להם נוכל לתת הצעות. שם אנחנו מזהים חוסר שהוא הזדמנות עבורנו".
"קולומביה זוהתה על ידי האו"ם כאחת מ-5 המדינות עם הפונטנציאל החקלאי הגדול ביותר בעולם שלא נוצל עד כה. העדר טכנולוגיה וידע מתקדם בתחום החקלאי מעכב את מימוש הפונטציאל הזה", מסביר ארץ זיונץ, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בקולומביה. "ההזדמנות לחברות ישראליות בהקשר זה הוא עצום. בתערוכה הקודמת של Agrofuturo הגיעו 8 חברות ישראליות לביתן הישראלי שהקימה הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בקולומביה ונסגרו עסקאות במעל 200 מיליון דולר. העסקאות נבעו מפגישות שארגנה הנציגות לחברות בתערוכה ואלה שכנעו 16 חברות ישראליות להצטרף אלינו השנה".
"התערוכה היא דוגמא אחת לקשת השירותים שהנציגות הכלכלית מספקת לחברות ישראליות בקידום עסקיהם בקולומביה במהלך כל השנה. אנחנוו מזמינים את החברות הישראליות, מהתחומים השונים, להיעזר בשירותי הנציגות הכלכלית בקולמביה".
בשיתוף מכון היצוא