שתף קטע נבחר
 

ממחסנאי לאיש מזגנים, ממפעיל מכונות לנהג אוטובוס

"כל הדברים נפלו לי בזמן הנכון, במקום הנכון", כך אומר ג'עפר סעיד, עובד ייצור שהפך לנהג תחבורה ציבורית. גם את החיים של יהודה לוי וציונה אוחיון שינו הקורסים שעברו דרך "קרן מעגלים". "אני משתמשת בידע שרכשתי יום יום", אומרת אוחיון, "אבל זו גם תעודה שעוזרת להתקבל לעבודה במקום אחר, במקרה שאחליט לעזוב"

בשיתוף קרן מעגלים

 

עבודה שוחקת, פיזית, במשמרות, שנעשית גם במזג אוויר קשה, עלולה לאורך זמן להוביל לפגיעה בתועלת המקצועית של העובד, וגם במצבו הנפשי. עבור אותם עובדים שנמצאים במקצועות המוגדרים "שוחקים" הוקמה "קרן מעגלים", המציעה מגוון קורסים בתחומים מגוונים ובמימון מלא של הקרן.

 

מעל 23 אלף ישראלים כבר ניצלו את הקורסים של "קרן מעגלים", שהינה מיזם במימון המדינה. חלקם זכו הודות לקורסים להתקדם במקום העבודה. אחרים שינו לגמרי תחום או עברו למקום אחר. ויש גם כאלה שזכו לפנסיה מגשרת, אותה קיבלו מספר שנים לפני הפנסיה הרגילה - וחסכו לעצמם מאמצים פיזיים קשים בשנים שהגוף כבר אינו במיטבו.

 

משלב בין עבודה במפעל לנהיגה

ג'עפר סעיד (45) גר בכפר נחף. את הקריירה שלו התחיל אי שם ב־1993, כאשר הצטרף לעבודה במפעל ייצור של דלתא טקסטיל. "אני עובד במפעל במשך 25 שנים", מספר סעיד. "לפני שנתיים התחלתי לחפש מקור נוסף של פרנסה, והחלטתי לעשות רישיון לרכב ציבורי ולעשות הסעות. מבחינתי מדובר בעבודה שאני יכול להסתדר איתה במקביל לעבודה הקיימת. אני עובד עבודה פיזית בדלתא, ולכן חיפשתי עבודה יותר קלה מהבחינה הזו, אבל כזו שאפשר להתפרנס ממנה".


 ג'עפר סעיד. משלב בין שתי עבודות (צילום: וליד סעיד)
ג'עפר סעיד. משלב בין שתי עבודות(צילום: וליד סעיד)

 

אחרי שסעיד התחיל לספר במפעל על כך שהוא עומד לעשות רישיון לאוטובוס, "פנו אליי ממחלקת משאבי אנוש ואמרו שיש אופציה לעשות את ההכשרה על חשבון 'קרן מעגלים'. מדובר על עלות של בין 15 ל־20 אלף שקל שנחסכה לי, לפי מה ששמעתי. מילאתי את כל הטפסים עם משאבי אנוש, והכל התחיל להתפתח. כמעט שלא הייתה ביורוקרטיה, רק להביא כמה ניירות ששוכבים אצלי בבית בכל מקרה – וקיבלתי אישור", הוא מספר.

 

סעיד אומר שלא הכיר את "קרן מעגלים" עד אותו רגע. "אבל מרגע שהכרתי, הבנתי עד כמה זה טוב. זה בא לי בדיוק בנקודה הנכונה, על המקום הכי כואב. זו הייתה התרופה הכי טובה בעולם", הוא אומר.

 

סעיד סיים את הקורס לפני כשנה. לדבריו, "בקושי הספקתי להחזיק את הרישיון ביד, וכבר התחלתי לעבוד. כל הדברים נפלו לי בזמן הנכון, במקום הנכון. כבר שנה אני עובד בהסעות, נהנה מהחיים ומכניס עוד כסף הביתה. התחלתי לעשות דברים שדחיתי אותם קודם כמו שיפוצים בבית. יותר מעשר שנים אני חי בבית ולא הזזתי אבן. הכסף הזה התחיל ממש לעזור לי".

 

העבודה באוטובוס, מבחינתו, היא שינוי מרענן. "כבר 25 שנים אני עובד במפעל סגור, בין ארבעה קירות. מבחינתי, השמשה הקדמית של האוטובוס היא מסך הטלוויזיה הכי טוב בעולם. כל יום אני רואה דברים חדשים", הוא מספר.

 

במבט קדימה, סעיד מגדיר את הרישיון גם כרשת ביטחון תעסוקתית. "אם חס וחלילה המפעל נסגר מחר, ויש שמועות על העברה של הייצור לחו"ל - יש לי עולם חדש בחוץ. יש ביקוש לנהגים. אגד כבר התקשרו אליי והציעו משרה מלאה, אבל מצד שני קשה לעזוב את המפעל שהשקעת בו 25 שנים".

 

סעיד דואג לספר לשאר העובדים במפעל על הקורסים של "קרן מעגלים". "אנשים לא מנצלים את זה, ויש להם את האופציה. 'קרן מעגלים' זה כמו כסף שיושב להם בצד. אני מדבר עם הרבה אנשים בדלתא ומציע שינצלו את ההטבה", הוא מסכם.

 

ממחסנאי לתחום מיזוג האוויר

יהודה לוי (53) ממעלה אדומים עבד במשך שנים בחברה לייצור מכשור רפואי. "עבדתי במחסנים, הייתי סגן מנהל מחסן", הוא מספר. "רוב העבודות הן עבודות מתכת. מדובר במסגריה ענקית. הבנתי שאני לא הולך להתקדם שם, וניסיתי למצוא משהו אחר לעשות. מצאתי את תחום מיזוג האוויר, ואמרתי לעצמי שאעבור הכשרה ואתעסק בזה".

יהודה לוי. ממחסנאי לאיש מזגנים ()
יהודה לוי. ממחסנאי לאיש מזגנים

יהודה מספר כי בדיוק כשבחברה שלו עשו צמצומים, הוא קרא על "קרן מעגלים" באינטרנט. "החלטתי לנסות את מזלי, שלחתי טפסים, החברה ניפקה לי את האישורים הרלוונטיים, וקיבלתי אישור להצטרף לקורס מיזוג אוויר באזור ירושלים. כל זה היה לפני כמעט שנה וחצי", הוא משחזר.

 

היום יהודה עובד בחברת "אל־רן ירושלים", בעלת הזיכיון של חברת תדיראן בירושלים והסביבה. "החברה עושה התקנות מיזוג אוויר ותיקונים. אני כבר שנה וקצת בחברה, עוסק בתחום שבחרתי ונהנה מזה בסך הכל. השינוי היה חיובי, אני בעבודה שאני אוהב, עבודה אינטנסיבית. הקורס נתן לי את הכלים המתאימים לעבודה, אבל אני רוצה לקבל עוד כלים, לצבור ניסיון כדי להתמקצע בצורה יותר רצינית. היום אני עוסק בעיקר בתיקונים, ורוצה לשדרג את עצמי. זה המקצוע שלי, זה הכיוון שלי במבט קדימה".

 

השפית של הגיל הרך

ציונה אוחיון (56) מקדימה עובדת כטבחית במעון יום ברעננה. "את הקורס לקחתי תוך כדי עבודה, אחרי שגיליתי שאפשר לקבל אותו בתור צ'ופר ללא תשלום", היא מספרת. היא השתתפה לפני כשנתיים בקורס בישול לגיל הרך במימון "קרן מעגלים", ורואה בו יתרון כפול - גם בעבודה היומיומית וגם כרשת ביטחון לעתיד.

 

ציונה אוחיון באחד הקורסים של מעגלים (צילום: רונית ברזילי)
ציונה אוחיון באחד הקורסים של מעגלים(צילום: רונית ברזילי)

"מצד אחד, הקורס עזר לנו בהתנהלות מול משרד הבריאות – מתי להוציא אוכל, באיזו טמפרטורה. הוא גם העשיר אותי מבחינת הבמת לוחות הזמנים שאני צריכה לעבוד בהם. בנוסף, זו תעודה שעוזרת להתקבל לעבודה במקום אחר, במקרה שאחליט לעזוב. אפשר ללכת לעבוד בבתי מלון, במסעדות. הקורס נתן לי גם משהו לעבודה השוטפת וגם משהו ביד במבט קדימה לעבודה הבאה", היא מסכמת.

 

בשיתוף קרן מעגלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: וליד סעיד
קרן מעגלים כתבה 6
צילום: וליד סעיד
מומלצים