לקוחות היוקרה החדשים
יותר ויותר ישראלים רכשו השנה לראשונה מכונית עם סמל של אאודי, מרצדס, לקסוס או וולוו. למה זה קורה ואיך זה שדווקא כל כך הרבה לקוחות מעדיפים את הגרסאות ההיברידיות הנטענות, שנועדו בכלל להילחם בזיהום האוויר
פעם הייתה הפרדה ברורה בשוק הרכב. מעטים רכשו מרצדס, ב־מ־וו או אאודי, שהיו גדולות ויקרות, והשאר בחרו במותגים העממיים והנמכרים ביותר.
אבל בשנים האחרונות משתנה המשוואה. מצד אחד, יצרני מכוניות היוקרה משיקים דגמים קטנים וזולים יותר מבעבר, שהמחיר שלהם קרוב מתמיד לזה של דגמים עממיים. מצד שני, יותר ויותר נהגים מוכנים לשלם יותר כדי לנהוג ברכב שמביא איתו ערכים נוספים של עיצוב, איכות ובטיחות. רכב שבו נהנים לא רק מלהגיע, אלא גם בכל נסיעה מחדש. כלומר אחד עם סמל שיקפיץ את השכנים.
זה מה שעומד מאחורי הזינוק במכירות רכבי היוקרה, בעולם וגם בישראל. אם עד לפני כמה שנים נתח השוק של רכבי היוקרה בארץ עמד על כ־3%, הרבה פחות מהמקובל באירופה או בארה"ב, הרי שבשנת 2018 תופסים אצלנו מותגי היוקרה נתח שוק של כמעט 7%. יותר ישראלים מרשים לעצמם להגשים חלום כשהם בוחרים את המכונית הבאה שלהם.
קטנות, אבל עם סמל נחשב
זה בולט כשמסתכלים על רשימת הדגמים הנמכרים ביותר של מותגי היוקרה. אאודי מסרה 292 דגמי A1, מכונית סופר־מיני שחולקת רכיבים רבים עם הדור הקודם של פולקסווגן פולו וסיאט איביזה, אבל זכתה לעיצוב אאודי מובהק מבחוץ ומבפנים, ולמנוע חזק יותר, 1,400 סמ"ק, 125 כ"ס, שמספק ביצועים טובים מאוד במכונית עם ממדים כאלה. המחיר? תמורת 130־140 אלף שקל, מחיר נגיש יחסית, של משפחתית או ג'יפון עממי, תקבלו סופר־מיני מפונפנת, עם סמל יוקרתי.
לקסוס מסרה 230 דגמי CT200h, קומפקטית היברידית המהווה את הדגם הזול בהיצע שלה (החל מ־150 אלף שקל) ומבוססת על טיוטה אוריס. אלה רמות מחיר שעד לפני כמה שנים אי אפשר היה למצוא בהן מכוניות יוקרה מהניילון. וולוו מסרה 190 דגמי V40 המקבילים בגודל, שמחירם מתחיל ב־160 אלף שקל.
אבל מלכת המכירות של שוק הקומפקטיות היוקרתיות היא אאודי A3, שמחירה מתחיל ב־188 אלף שקל, ומבוססת על השלדה, המנועים ותיבות ההילוכים המשמשות גם את פולקסווגן גולף, סיאט לאון ודגמים נוספים של קונצרן פולקסווגן. מתחילת השנה נמסרו 435 דגמי A3, בין השאר בזכות מגוון גרסאות גדול, דגמים קומפקטים עם 3 ו־5 דלתות, ודגם סדאן עם 4 דלתות, כאשר את כולם אפשר לקבל גם בגרסאות ספורטיביות חזקות מאוד ויקרות מאוד.
מכונית יוקרה בחסות המדינה
ה־A3 חייבת את ההצלחה שלה לדגמי הלהיט של שוק היוקרה: הדגמים ההיברידיים הנטענים. מה זו מכונית היברידית נטענת? מכונית היברידית רגילה, שיש לה מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין, טוענת את סוללת המנוע החשמלי רק בזמן נסיעה, תוך כדי בלימה או שיוט ובכל מצב שבו לא נדרש כוח מנוע הבנזין כדי להניע את הרכב קדימה. מכוניות היברידית נטענת מצוידת בסוללה גדולה יותר ואפשר לטעון אותה מרשת החשמל, בבית או במשרד, ואז לקבל טווח נסיעה עם המנוע החשמלי בלבד של עשרות קילומטרים שקטים ונקיים מזיהום מהאגזוז. לרובנו מספיק טווח כזה לנסיעות היומיומיות. בנסיעות ארוכות יותר משתלב מנוע הבנזין בהנעת המכונית בהתאם לצורך, ואין צורך לחפש נקודות טעינה או לדאוג ממצב הסוללה, אם כי אז עולה משמעותית צריכת הדלק של הרכב לעומת היברידי רגיל.
נכון להיום המדינה מעודדת רכישת מכוניות כאלה, שנהנות ממיסוי מופחת משמעותית. אם על מכונית רגילה מוטל מס קנייה בסך 83% בניקוי הנחת מיסוי ירוק, מכוניות היברידיות נטענות משלמות רק 20% מס קנייה והיברידיות רגילות 30% - וכולן מחויבות גם בתשלום מע"מ. כך שבהרבה מקרים הדגמים ההיברידיים הנטענים יוצאים בסופו של דבר זולים יותר לצרכן מדגמי הבנזין, כאשר יבואני הרכב מנצלים את המיסוי המופחת לייבא את הדגמים הירוקים גם עם תוספות אבזור נדיבות, כמו מושבי עור, מערכות סטריאו משודרגות ועוד, שגם עליהן מוטל אותו מיסוי מופחת שמוטל על הרכב.
דוגמאות? אאודי מסרה כאמור 155 דגמי A3 היברידיים נטענים חמש דלתות, "E טרון", כפי שהם מכונים בשפת היצרן, לעומת 149 מדגמי הבנזין 5 דלתות הרגילים. רכב הכביש שטח הגדול של אאודי, Q7, מסר 158 מגרסאות האי־טרון, לעומת 58 בלבד מגרסאות הבנזין והדיזל הרגילות.
בוולוו המעבר בולט עוד יותר: ה־XC60, רכב הכביש שטח הבינוני בגודלו, מסר 281 מהגרסה ההיברידית הנטענית, לעומת 130 משאר הגרסאות. מכונית הסאלון S90 מסרה 77 היברידיות נטענות לעומת 20 מהגרסאות האחרות, ורכב כביש שטח הגדול XC90, שמחירו מתחיל בכחצי מיליון שקל, מסר 76 יחידות היבירדיות נטענות לעומת 8 בלבד מגרסאות ההנעה האחרות.
לא בטוח שכל רוכשי ההיברידיות הנטענות באמת מודאגים ממצבו של כדור הארץ, ולא ברור אם כולם באמת מקפידים לטעון אותן בכל יום, כדי לנצל את ביצועיהן הירוקים. ייתכן גם שיש ביניהם גם מי שמאמינים שהמדינה תקטין בעתיד את הטבות המס למכוניות האלה, וכך הן יתייקרו, וכך יעלה גם מחירם של הדגמים המשומשים. המדינה אף הלכה השנה צעד בכיוון, כאשר שר האוצר משה כחלון, קבע כי המדינה תתחיל לגבות את מס היוקרה המוטל על רכבים שמחירם מעל 300 אלף שקל, בנוסף למס הקנייה ולמע"מ, גם על כלי רכב היברידיים, בניגוד לעבר.
בינתיים הביאה ההעדפה להיברידיות הנטענות למהפך בפלח השוק היוקרתי והנחשב ביותר: דגמי הפאר של היצרנים. לאחר שליטה של מספר שנים של מרצדס S־קלאס, היא מסרה עד כה השנה 108 יחידות בלבד, לעומת 125 שמסרה ב־מ־וו סדרה 7 המתחרה, כאשר אאודי A8 מוסרת 45 יחידות. מרצדס ריעננה בשנה שעברה את ה־S וטרם החלה לשווק בארץ גרסה היברידית נטענת. הרוב המוחלט ממכירות הב־מ־וו המתחרה (114 מ־125) היו מגרסה כזאת, ואילו כל מכירות האאודי היו בגרסה היברידית רגילה.
הקרב הבא צפוי לפרוץ בזירת המכוניות החשמליות. טסלה האמריקאית עדיין לא נמכרת בישראל וספק אם תגיע בקרוב, אבל בינואר יעלו לכבישי ישראל ראשוני היגואר i־פייס, רכב פנאי חשמלי לגמרי, שמחירו כבר נקבע: 454 אלף שקל. נתון הטווח הרשמי שלו עומד על 470 ק"מ על סוללה מלאה, מה שאמור לשחרר את הנהג מ"חרדת הטווח". בחודשים הקרובים ישיקו גם אאודי ומרצדס את הדגמים המתחרים שלהם, שייתכן שיגיעו לארץ כבר במחצית השנייה של שנת 2019. בהמשך נראה חשמליות קטנות וזולות יותר, כולל גרסה חשמלית לב־מ־וו סדרה־3 הבאה.
הכי נמכרים
ומבחינת המותגים? בעוד שאאודי (3,156 מסירות מינואר עד יולי), מרצדס (2,700) וב־מ־וו (2,330) ממשיכות להוביל את שוק מכוניות היוקרה, חלקן בשוק דווקא מתכווץ. מכירות אאודי ירדו השנה ב־8%, מרצדס איבדה 3% וב־מ־וו לא ירדה ולא עלתה. המותג הצומח ביותר בשוק היוקרה הוא וולוו, עם זינוק של 22% במסירות מכוניות חדשות מתחילת השנה, לכמעט 1,100 בשבעת החודשים הראשונים של 2018, לפני לקסוס שעלתה ב־15% ל-961 כלי רכב. ג'יפ מסרה 737 יחידות, קאדילק 366, אלפה 337, לנד־רובר 212, פורשה 138 ויגואר 95. בחלק העליון של השוק מסרה פרארי 6 מכוניות ואסטון-מרטין 5 מכוניות.