בעל עסק, חושש מביקורת של מס הכנסה? כך תפעל
רשות המסים עורכת ביקורי פתע בבתי עסק שונים כדי לבדוק העלמות מס. במקביל לחובה החוקית והמוסרית לשלם את המסים כנדרש, חשוב להתנהל נכון מול חוקרי רשות המסים כדי למנוע תקלות מיותרות. מדריך
כמעט כל עסק בישראל יזכה לביקור של אנשי המס לפחות פעם אחת בחייו. כחלק מהמלחמה הגוברת של רשות המסים בהון השחור, הגבירו אנשי מס הכנסה גם את קצב הביקורות שלהם, לאחרונה, ובשבועות האחרונים מפתיעים בתי עסק רבים בביקורות ניהול ספרים.
הביקורת יכולה להיות אקראית או מכוונת בעקבות מידע שהגיע, אם מלקוח ואם ממתחרה. במהלך הביקורת, אנשי רשות המסים ינסו לגרום לכם להרגיש בנוח ולנדב להם כמה שיותר מידע שבהמשך יכול לשמש נגדכם. לכן, יש חשיבות להתנהלות נכונה ועניינית.
התנהלו באופן ענייני
בשום אופן אסור לכם למנוע ממפקחי המס את הכניסה לבית העסק ואת הגישה לספרים. ההתנהלות ההפוכה, היא הנכונה. עליכם לשתף פעולה עם החוקרים, להתנהג בטבעיות ולתת להם את התחושה שהכל בשליטה.
וודאו כי אנשי הביקורת יציגו תעודות הרשאה מקוריות וגם את טופס הביקורת בו צוין שמם. ככל שמדובר בעסק ביתי, המשמש גם כמקום מגורים, יש לוודא כי למבקרים צווי חיפוש. כמו כן, עליהם להצטייד בצו חיפוש לחיפוש במחשב. אם קיים בידם צו כזה, הם רשאים לקחת את המחשב על מנת להעתיק ממנו קבצים.
אל תנדבו מידע
ענו באופן קצר ולעניין ואך ורק על השאלות ששאלו אתכם. אל תמהרו לנדב מידע עודף, אל תוסיפו נושאים לשיחה. גם אין סיבה לענות מיד לכל שאלה, אם אינם בטוחים במאת האחוזים בתשובה, בקשו מהם לבדוק בצורה יסודית את החומר לפני שאתם עונים.
אם התשובה לשאלת החוקרים עשויה להפליל, מומלץ לשמור על זכות השתיקה. אחרת, מומלץ כאמור לשתף פעולה ובכל מקרה, ניתן גם במהלך הביקורת להתייעץ עם עורך הדין או רואה החשבון שלכם לגבי כל שאלה שאינכם יודעים את התשובה לה בוודאות.
אם החוקרים ימצאו ליקויים שאינם מהותיים, אל תתרגשו, תמיד ניתן לתקנם בהמשך. דעו שלעובדי הביקורת יש סמכות לתפוס ספרים, מסמכים, יומנים, רשימות ועוד, כל עוד זה נוגע לעסק, בין אם בעסק עצמו ובין אם במשרד רואה החשבון שלו. עם זאת, ניתן להתנגד לבקשת המפקחים לערוך חיפוש גופני. לפי הפסיקה, התנגדות זו אינה יכולה לשמש נגדכם.
אסור לגעת בחפצים אישיים
אם יש לכם מגירה סגורה או דלת ארון קטנה, בה בעל העסק מחזיק חפצים אישיים שלו בלבד, אסור למבקרים לפתוח אותה.
למבקרים אסור לחקור עובד שלכם או גורם בעל מהימנות אישית, כמו רואה החשבון שלכם, עורך הדין או יועץ המס ללא הסכמתכם. באותה המידה אסור להם גם לפנות להוריכם, בני זוגכם או ילדיכם. חשוב שתתדרכו את העובדים שאם יש ביקורת כשהמנהל או אתם לא נמצאים, עליהם לשמור על זכות השתיקה ולהשיב כי בענייני הכספיים יש לדבר עם מנהלם.
אם אתה בעל מקצוע המחויב על-פי חוק בחיסיון לקוח, למשל, עורך דין או רופא, שמור על זכותם של לקוחותיך לסודיות זו.
לקרוא ולהבין לפני שחותמים
בתום הביקור בקשו לקבל עותק מהדו"ח שנערך - זוהי זכותכם וחובתם. אם לא נמצאו ליקויים במהלך הביקורת, דרשו כי העובדה תירשם בדוח במפורש. וודאו שאתם מקבלים את מספר קוד ניהול ספרים שנקבע לכם בתום הביקורת. זוהי נקודה חשובה, לעיתים המפקח שעורך את הביקורת לא רושם את הקוד המסכם את ממצאיו בסעיפים, כדוגמת "ביקורת תקינה (03)", "ליקוי טכני (04)" וכן הלאה.
חשוב מאד גם לקרוא את הפרוטוקול לפני שחותמים עליו ולוודא שמה שנרשם בדוח אכן נאמר ושכל פרט נרשם בדו"ח בכתב יד קריא באופן תקין ובמדויק. דעו שרק לפקיד השומה יש סמכות לאשר הוצאת מסמכים מחוץ לעסק שלכם, וקיימת חובה להחזירם בתוך שלושה חודשים; פרק זמן גדול מזה מגדיל את הסיכוי לאובדן המסמכים, שהינם ראיות לכל דבר ועניין.
זכרו כי המבקרים שמולכם הם בני אדם, שמרו על קור רוח, שתפו עמם פעולה ודאגו שיצאו עם הרגשה שלא ניסיתם להסתיר מהם דבר. בכל מקרה, מיד בתחילת הביקורת, לאחר שהצעתם למבקרים משהו קר או חם לשתות, מומלץ שתעדכנו את עורך הדין שלכם ורואה החשבון שלכם כי הגיעה ביקורת לעסק. באופן כללי, מומלץ שתכינו את העסק ותפעלו באופן תמידי, כאילו בכל רגע יכולה להיכנס ביקורת בדלת. ואכן סביר שזה יקרה.
הכותבת היא עו"ד ורו"ח, מנהלת מחלקת מיסוי אזרחי ונדל"ן במשרד עורכי דין זרקו זמיר