שתף קטע נבחר

בניגוד לקודמתו בתפקיד, המפקח החדש על שוק ההון יופיע בפני ועדת האשראי לטייקונים

הממונה הקודמת על רשות שוק ההון דורית סלינגר סירבה להופיע בפני ועדת החקירה לאשראי שניתן לטייקונים ועוררה סערה. ביום ראשון הקרוב צפוי הממונה החדש, משה ברקת, להופיע שם

שלושה חודשים אחרי הסירוב המתוקשר של הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון דורית סלינגר להופיע בפני חברי ועדת החקירה לבחינת האשראי שניתן לטיקונים, יגיע לוועדה הממונה החדש, משה ברקת.

 

 

ברקת, שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים, זומן לדיון שיתקיים ביום ראשון בבוקר ויעסוק בבחינת התנהלות רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון.

 

נזכיר, כי בסוף חודש יולי אמורה היתה להופיע בפני הוועדה הממונה הקודמת סלינגר אולם ברגע האחרון, כאשר כל חברי הוועדה והמוזמנים יושבים כבר באולם הישיבות, היא החליטה שלא להיכנס לחדר.

 

משה ברקת (צילום: אוראל כהן)
משה ברקת(צילום: אוראל כהן)

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), זעם אז ואמר כי "הם חושבים שהם אלו שקובעים לרשות המפקחת איך הדברים אמורים להתנהל. זה לא יקרה. דורית חושבת, שאם היא נמצאת בסוף הקדנציה שלה היא יכולה לשים עלינו פס". כבל החליט שלא לקיים את הישיבה בעקבות זאת, והסתפק בהקראת הודעת הפתיחה לישיבה שהכין מראש.

 

סלינגר מצידה, טענה כי לא היתה מוכנה לקבל את סדר הישיבה באולם כשהיא יושבת במרכז החדר ללא אפשרות לשבת ליד יועציה, במה שנראה כ"כיסא נאשמים" כלשונה, כאשר דרישתה לשנות את צורת הישיבה נדחתה.

 

 

אמנם עיקר עבודתה של הוועדה היא בחינת האשראי שנתנו הבנקים, אך הוועדה מבקשת לבחון גם את האשראי שנתנו הגופים המוסדיים – חברות הביטוח, הגמל והפנסיה.

  

תפקיד הוועדה הוא לבחון את התנהלות הגופים הפיננסים באשראי שניתן לטייקונים ולא הוחזר, או הגיע בסופו של דבר להסדר חוב, תוך מחיקה של מאות מיליוני שקלים מחובם. בין היתר מדובר בחובות עתק שהשאירו אחריהם טייקונים כדוגמת, לב לבייב, יצחק תשובה, יוסי מימן, נוחי דנקנר, אילן בן דוב, אליעזר פישמן, בני שטיינמץ ועוד.

 

היקף החובות של לווים גדולים לבנקים, המוגדר בסיכון, עמד נכון לסוף חודש מאי 2017 על 22 מיליארד שקל. זאת בנוסף למיליארדי שקלים שמחקו הבנקים ללווים הגדולים בשנים האחרונות.

 

מספרים אלו אינם כוללים תספורות במיליארדי שקלים נוספים שהסבו הטייקונים לציבור הרחב בעקבות הסדרי חוב בהלוואות שקיבלו מהציבור (באמצעות אגרות חוב שהנפיקו), אם במסגרת השקעות של הציבור הרחב ישירות בשוק ההון ואם באמצעות קרנות הפנסיה וקופות הגמל.

 

עד כה הופיעו בפני הוועדה, שלמעשה החלה את סדרת הישיבות שלה בתחילת אוקטובר, ראשי בנקים הפועלים ולאומי.

 

מסמך ניגוד העניינים של הממונה החדש

בתוך כך, רשות שוק ההון פרסמה היום את מסמך ניגוד העניינים של משה ברקת, עם תחילת כהונתו. מדובר במסמך האמור להסדיר את התנהלותו מול חברות וגורמים שיש לגביהם קשר אישי או עסקי.

 

בין היתר עולה מהמסמך כי ברקת מחזיק יחד עם אשתו בחברה בשם מאזט השקעות שעסקה במתן ייעוץ פיננסי לגופים שונים. ברקת מבהיר כי החברה תעסוק מעתה בניהול ההון שלה באמצעות מוצרי השקעה סטנדרטיים. החברה תעסוק במקביל בתחומי פעילות אחרים שאינם נוגעים להשקעות ואין להם נגיעה לתחומי הפעילות של הרשות.

 

במסגרת עבודתו בחברת הייעוץ ברקת העניק שירותי ייעוץ לכלל ביטוח, התקשרות שהסתיימה במאי 2018. ברקת התחייב בצינון של חצי שנה מהתעסקות בנושאים הקשורים בכלל.

 

כך גם ייעוץ שנתן לחברת אלבר שירותי מימון. ההתקשרות עם החברה הסתיימה באוגוסט 2018 וגם במקרה זה גזר על עצמו ברקת חצי שנה של צינון.

 

ברקת חושף כי במסגרת עבודתו ליווה שלוש חברות הזנק אשר את שמן לא חושפת הרשות לציבור. לפי המסמך, החברה שבבעלות ברקת מחזיקה באחוזים קטנים משתיים מתוכן והוא במישרין מחזיק בחברה השלישית באחוזים בודדים. עם כניסתו לתפקיד מתחייב ברקת לא לטפל בכל עניין הקשור לחברות אלה.

 

עוד הוא מתחייב להימנע מלטפל במשך חצי שנה בכל עניין הנוגע לחברת קרסו ביטוחים, לאחר שכיהן כדירקטור בחברת האם שלה.

 

ברקת מזכיר במסמך כי שימש במשך 4 שנים (עד 2014) כיו"ר הדירקטוריון של חברת הביטוח הפניקס, עם זאת הוא לא מציין כי בשל כך תחול עליו הגבלה כלשהי מלפקח על החברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים