שתף קטע נבחר

הצעת חוק: מנוי אחד לכל כבישי האגרה

לפי הצעת החוק שהגישה ח"כ נורית קורן, צרכנים יוכלו לעשות מנוי אחד לארבעת כבישי האגרה והנתיבים המהירים, בדומה לרב-קו. למפעילים תהיה מסלקה משותפת. קורן: "מדובר בהצעה שתשים סוף להפיכת הנהגים בכבישי האגרה לקהל שבוי של הזכיינים"

ארבעה כבישי אגרה, מנוי אחד: ח"כ נורית קורן, הגישה הצעת חוק להקמת מסלקה משותפת לגביית תשלום עבור נסיעה בכבישי אגרה. מדובר בכביש 6, כביש חוצה צפון, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר.

 

לכתבות צרכנות נוספות

 

כיום, יש לעשות מנוי לכל אחד מהזכיינים של כבישי האגרה בישראל ולשלם לכל אחד מהם בנפרד. כיוון שכבישי האגרה הם חלופה מהירה ונוחה לכבישים "הרגילים", הם משמשים מאות אלפי כלי רכב מדי יום, אך הנסיעה בהם כרוכה בתשלום לחברה מסחרית.

 

הגבייה נעשית באמצעים אלקטרוניים שמזהים את כלי הרכב מהכניסה לכביש ועד יציאתו ממנו. לאחר השימוש נשלחת הודעת תשלום לבעלי הרכב. יש גם אפשרות של רכישת מִנוי לשימוש בכבישי האגרה עם הזנת פרטי כרטיס אשראי ואז נשלחת חשבונית לבעלי הרכב. המנוי הוא בחינם והוא מאפשר חיוב מוזל על הנסיעה בכביש.

כביש 6 חדש לצפון (צילום: עידו ארז)
כביש 6 חדש לצפון. "ההצעה תסייע להוזלת התשלום לכבישי אגרה" (צילום: עידו ארז)
 

 

כשנהג נוסע בכביש ללא מנוי (כלומר לא רשום במערכת הממוחשבת של הזכיינים מראש) וללא תג חיוב (מנוי פסקל), מתווספים תשלומים נוספים לאגרה, כגון דמי גבייה. בקרוב ייפתח לתנועה "כביש חוצה צפון" מקטעים 3 ו-7 של כביש 6, בין יקנעם ועד צומת סומך, כשגם כאן מדובר בזכיין שונה ששוב יש להירשם אליו בנפרד, אחרת הסכום לתשלום בגין הנסיעה יהיה גבוה יותר.

 

במסגרת הצעת חוק זו, מוצע כי שר התחבורה, בהתייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת, יקים תוכנית להקמת מסלקה משותפת של החיובים הנוצרים בעקבות נסיעת כלי רכב בכבישים הללו.

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בכך נביא למצב שבו די שנהג יהיה רשום אצל זכיין אחד, כדי שפרטיו יופיעו במערכת מרוכזת של משרד התחבורה וכך יוכל הוא ליהנות מתשלום מוזל יותר עבור נסיעה בכבישי אגרה או בנתיבים מיוחדים אחרים, אפילו אם הם מופעלים על-ידי זכיין אחר. בנוסף, בדרך זו כלל המפעילים יוכלו לתקשר עם המסלקה המשותפת ולהכיר למעשה את כל החוזים של כל המפעילים ובכך יינתן שירות לקוחות לנהגים במקום אחד, מבלי שיאלצו להתרוצץ".

 

נקודת תורפה בהצעת החוק היא שבניגוד לרב-קו, בו התשלומים הם תמיד מראש (בין אם בהטענת חוזה נסיעה ובין אם בתשלום רגע לפני הנסיעה), במנוי לכבישי אגרה החיוב הוא בדיעבד. הנהג נוסע בכביש ובתום הנסיעה מקבל חיוב. עקב כך, יש פה סליקה בדיעבד שהיא מורכבת יותר ולא ברור מההצעה אם המדינה תסלוק ותעביר את הכסף למפעיל הכביש או שכל המפעילים ישתמשו במאגר משותף ויסלקו בעצמם. בנוסף, יתכנו שאלות לגבי מאגרי מידע ופרטיות.

 

ייתכן שבכוונת הצעת החוק, שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית תהיה אמונה על הליך החשיבה בנושא ויישומו. 

 

ח"כ נורית קורן מסרה בתגובה: "זו הצעה צרכנית וחברתית חשובה אשר מחד, תסייע להוזלת התשלום לכבישי אגרה לרבות תשלומים נוספים ולא מוצדקים כדוגמת דמי גבייה ומאידך, תהווה סוף פסוק לטרטור המתמשך של הנהגים בכבישי האגרה והפיכתם לקהל שבוי של הזכיינים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: עידו ארז
פתיחה פתיחת כביש 6 חדש צפון מנהרה
צילום: עידו ארז
מומלצים