שתף קטע נבחר

רוצים הנחה? אל תחכו שקרנות הפנסיה יתנדבו לעדכן בעצמן את התעריף

קרנות הפנסיה המוזלות נפתחו לציבור בנובמבר, אבל 400 אלף החוסכים שהצטרפו קודם לא יקבלו הנחה באופן אוטומטי. חלק מקרנות הפנסיה טוענות: "אם לקוח יבקש להשוות מחיר, נעשה את זה"

בתחילת נובמבר נפתחו קרנות הפנסיה המכונות "קרנות ברירת מחדל" להצטרפות הציבור בדמי ניהול מוזלים. לדוגמה: 1.49% מההפקדות החודשיות ו־0.1% מהצבירה באלטשולר שחם, או שיעורים דומים במיטב דש, פסגות והלמן אלדובי שזכו בהליך הבחירה של רשות שוק ההון, ומציעות לעובדים שיחסכו דרכן - שכירים ועצמאים - את התעריף המוזל. אלא שאת התעריפים הללו ישלמו רק המצטרפים החדשים.

 

ומה עם מי שהצטרפו לפני 1 בנובמבר? אף אחת מ־4 הקרנות לא התנדבה להחיל בעצמה את התעריף על חוסכים קיימים המשלמים הרבה יותר.

 

לכתבות נוספות במדור הכסף שלי

 

קרנות הפנסיה גובות דמי ניהול, הן מההפקדות (הסכום שמנוכה מהשכר ומועבר לחיסכון מדי חודש), והן מסך החיסכון שנצבר בקרן. דמי הניהול המרביים שניתן לגבות הם 6% מההפקדות ו־0.5% מהצבירה, ושיעורם הממוצע ב־2017 היה 2.5% מההפקדות ו־0.24% מהצבירה. בקרנות ברירת המחדל, התעריפים זולים בהרבה: 1.49% מההפקדות החודשיות ו־0.1% מהצבירה באלטשולר שחם, 1.49% מההפקדות ו־0.05% מהצבירה בהלמן אלדובי, 2.49% מההפקדות ו־0.05% מהצבירה במיטב דש, 1.68% מההפקדות החודשיות ו־0.0905% מהצבירה בפסגות.  

פנסיה ()
  

לפי בדיקת "ממון", בכל 4 הקרנות יש כ־400 אלף חוסכים שהצטרפו לפני ההוזלה, רובם במיטב דש ופסגות. פנינו לארבעת מנהלי הקרנות, ושאלנו אם ייתנו את ההנחה גם להם.

 

רונן טוב, משנה למנכ"ל מיטב דש, ענה: "לגבי עמית קיים, צריך לבדוק את זה. חלק גדול הצטרפו דרך סוכן ביטוח ושילמו לו עמלה, חלק הצטרפו דרך מעסיקים, וקיבלו הטבות אחרות. כל דבר ייבחן לגופו. אומרים לי 'אתה לא מוריד לכולם'? אני מוריד איפה שנכון".

 

איתי ברדה, מנכ"ל הלמן אלדובי גמל ופנסיה, אמר: "אם לקוח יבקש הנחה בדמי הניהול, להשוות מחיר, נעשה את זה. גם כך רוב הלקוחות הם בדמי הניהול החדשים (הלמן אלדובי ומיטב דש החלו להציע דמי ניהול מוזלים כבר ב־2016, כשזכו במכרז הראשון של האוצר כקרן ברירת מחדל - א"ר). לפני המכרז הראשון היו לנו 3,000 לקוחות בקרן הפנסיה. נסיים את השנה עם הלקוח ה־50 אלף, ואת כולם גייסנו בדמי ניהול מוזלים".

הפער בדמי הניהול קרנות הפנסיה המוזלות ()

גם בפסגות ובאלטשולר שחם לא מתכוונים להשוות דמי ניהול באופן גורף לכלל העמיתים. יפעת מזרחי, מנכ"לית פסגות פנסיה וגמל, אמרה לנו: "לקוח קיים - אם הוא יבוא ויבקש, הוא יקבל. אבל זה לא יהיה גורף". ואילו יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה, אמר: "ככל שדמי הניהול בברירת המחדל יותר טובים עבור העמית, נאפשר לו לקבל אותם, אבל לא נחיל אוטומטית". 

 

בשורה התחתונה, אם אתם עמיתים ותיקים באחת מארבע הקרנות הללו, ודמי הניהול שלכם גבוהים - דרשו הנחה. סורבתם? עברו לאחת מ־3 הקרנות האחרות

ותקבלו אוטומטית את דמי הניהול המוזלים, בלי להתמקח.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה קריירה משכורת שכר כסף עובדים תקציב
צילום: shutterstock
מומלצים