ביטוחי הרכב מתייקרים
לפעמים חגיגת ההנחות נגמרת: סיום החזרת הכספים העודפים מחברת קרנית למבוטחים בסך של 1.1 מיליארד שקל, בשילוב הוזלת ביטוחי האופנועים על חשבון בעלי המכוניות הפרטיות, יגרמו להתייקרות של כ-7%-10% בביטוח הרכב
שנתיים לאחר שהחלה השבת הכספים העודפים מהקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים - ההנחה נגמרת, וביטוחי הרכב יתייקרו. צפויה התייקרות של 7% כתוצאה מסיום מהלך השבת הכספים. כמו כן, ההחלטה להוזיל את ביטוחי האופנועים תמורת "העמסת" חלק מהעלות על בעלי מכוניות פרטיות, צפויה לגרום לייקור הפוליסה.
ביטוחי הרכב הוזלו לאחר בדיקה שערכה רשות שוק ההון במהלך שנת 2016, שבה נמצא שבמאזן חברת קרנית קיים עודף של כ-1.1 מיליארד שקל, שחלקו נבע מכספים שהופרשו על ידי המבוטחים בביטוח רכב חובה לאורך השנים. בקול גדול הודיע שר האוצר משה כחלון שהכספים ישובו למבוטחים במהלך 2017 ו־2018, במטרה להקטין את נטל ביטוח החובה על הציבור. במהלך 2017 הושבו כ־700 מיליון שקל שהתבטאו בהנחה של 13% בדמי הביטוח, כאשר היתרה תושב כולה ב־2018 (באמצעות 7% בדמי הביטוח).
סבסוד הדו-גלגלי בדרך
פרט להתייקרות הצפויה מתוקף סיום מהלך השבת הכספים, הכנסת קיבלה לאחרונה החלטה שבעלי המכוניות הפרטיות יסבסדו עוד יותר בתשלומי הביטוח את רוכבי האופנועים, זאת לאחר שוועדת הרפורמות אישרה תיקון שיזמו ח"כ מיקי זוהר, איתן כבל ויצחק וקנין שימנע את עליית פרמיית הביטוח חובה לכלי רכב דו-גלגליים.
יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה, הסבירה את ההחלטה בכך שהיא צפויה להגביר את שיעור המבוטחים בקרב רוכבי האופנועים: "שמענו בדיוני הוועדה על נהגים רבים שמסכנים את חייהם ונוסעים ללא ביטוח, בגלל המחיר היקר. בטווח הזמן הקרוב הביטוח לאופנועים צפוי לעלות אף יותר, והחוק הזה נועד למנוע את ההתייקרות".
לפני התיקון, החוק קבע ש-6.5% מעלות הסיכון שמייצר נוהג בכלי תחבורה דו-גלגלי, יועברו מפרמיות ביטוחי החובה שמשלמים מבוטחי כלי רכב פרטיים. מדובר בהעמסת עלויות - כספים ש"מסבסדים" ומוזילים את עלות הביטוח של בעלי כלי רכב דו-גלגליים. החוק המתוקן העלה את אחוז ההעמסה המרבי ל-8.5% ובכך מנע עלייה עתידית של פרמיית ביטוחי החובה לאופנועים.
תיקון החוק הקובע את רכיב ההעמסה בביטוחי הרכב ל-8.5% נכנס לתוקף כבר בחודש יולי האחרון, אך רוב החברות יפעילו את זה רק בשנת 2019. המצב יימשך עד אמצע שנת 2020 - אז תופחת ההעמסה לשיעור קבוע של 8%.
בוועדה נטען בעבר שחברות הביטוח מרוויחות כספים רבים ממכירת פוליסות ביטוחי החובה לכלי רכב, ולכן יותר נכון וצודק יהיה להעביר אחוזים גבוהים יותר מגביית הפרמיות של כלי רכב פרטיים, למימון עליות ביטוחי החובה של כלי רכב דו-גלגליים.
בדיון שהתקיים בכנסת לפני חודשים אחדים הביע אסף מיכאלי נציג רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דאגה מהכמות הגדולה של המשתמשים ברכב דו־גלגלי ללא ביטוח חובה, והציע לאפשר להם בטווח הארוך פוליסה מוזלת, שמושפעת כיום הן מהמחיר והן מבעיית האכיפה. נציג האוצר תמך בהגדלת טווח ההעמסה כדי להימנע מזעזועים בשוק.