המקרר התקלקל? כך תימנעו מעקיצות של טכנאים
מוכרים לכם כרטיס אלקטרוני חדש במחיר של מחודש, מחליפים רכיבים תקינים ומוכרים אותם לצרכנים אחרים, גובים עבור מילוי גז שלא לצורך – כדי שלא תיפלו על טכנאי מקררים בלתי אמין, הנה כמה דברים שכדאי לדעת, לברר ולבדוק לפני. אתר "המקצוענים" עם מדריך שיגן עליכם מפני עקיצות
כשיש תקלה במקרר, רובנו לא יודעים מה מקורה. אנו מזמינים טכנאי ומקווים שהתיקון לא יהיה יקר מדי. כדי שלא יעבדו עליכם, כדאי לגלות מעורבות,
לשאול, לברר מהו המחירון הנהוג בשוק ולבקש להשאיר אצלכם את כל הרכיבים שמוחלפים. כדי שלא יעבדו עליכם, הנה העקיצות של חאפרים בתחום זה וכיצד ניתן להימנע מהן.
העקיצה: מציעים לכם למלא גז למרות שלא צריך
טכנאי המקררים טוען שיש צורך למלא גז במקרר? בקשו שיראה לכם את שעון הגז. "בזמן שטכנאי הגז בודק את מצב הגז במקרר, בקשו לראות את שעון הגז ובדקו שאכן חסר גז", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "5 נחשב ללחץ נורמאלי – ורק אם זה מתחת ל-5 סימן שחסר גז במקרר. אם לחץ הגז הוא מעל 5 – סימן שהמנוע של המקרר לא תקין. במקרה זה, גם מילוי גז לא יעזור – שכן תצטרכו להחליף מנוע על מנת שלחץ הגז יסתדר. כמו כן, ישנם מקררים ישנים יחסית שבהם לא ישתלם כלל לא להחליף את המנוע, אלא יהיה כלכלי יותר לרכוש מקרר חדש. לכן, החלפת מנוע ומילוי גז – הם בבחינת הוצאה מיותרת ממילא".
עוד כתבות בנושא:
מה גורם לריח רע במקרר?
העקיצה: מחליפים לכם מאוורר במקום לנקות אותו או להזיז חוט שנתפס
לא צריך למהר להחליף את המאוורר של המנוע (מדחס). זהו רכיב שתפקידו לקרר את המנוע ואת המעבה והוא ממוקם בחלקו התחתון של המקרר מאחור. פעמים רבות, בשל הצטברות של אבק ולכלוך המאוורר נתפס ונתקע. זה יכול גם להיות חוט שנתפס בכנפיים שלו (מכונות 'פרופלו'), וניתן לפתור את התקלה בקלות יחסית תוך הזזת המכשול ושאיבת אבק מהמאוורר. כדי להימנע מהעקיצה כדאי תחילה לבקש לשאוב את המאוורר, לעמוד ליד הטכנאי לשאול שאלות ולראות מה הוא עושה. ברגע שתגלו מעורבות, תבקשו לראות את החלקים ותשאלו האם ייתכן שניקיון יפתור את התקלה – זה בהחלט יקטין את הסיכוי שינסו לעבוד עליכם.
מוקד השירות: " אם רק אחת מהכנפיים של המאוורר נשברת (דבר שגורם לרעש חזק מאוד), אין צורך להחליף את כל המאוורר (מנוע פן), אלא רק את הכנפיים. ישנו הפרש במחיר, שכן הכנפיים יוחלפו בעלות של קריאת שירות בעוד שהחלפת כל המאוורר תעלה 400-650 שקל. איך תוכלו למנוע עקיצה במקרה זה? בקשו לראות את החלק. אם אחת הכנפיים שבורות, בקשו להחליף תחילה רק את הכנפיים של המאוורר".
העקיצה: זה לא כולל מע"מ ודמי ביקור
אל תיפלו לטריק המע"מ. עקיצה זו אינה ייחודית לטכנאי מקררים, אך כדאי להזכירה כאן שכן היא עלתה בשיחות עם כמה בעלי מקצוע בתחום. "כדאי להיות ערניים בשלב הצעת המחיר כשבעל מקצוע מכל תחום שהוא מתמחר לכם שירות או חלקים", מסבירים במוקד השירות. "ישנם בעלי מקצוע שנותנים לכם הצעת מחיר על רכיב כלשהו במקרר (או בכל מוצר חשמלי אחר), ואז לאחר שהסכמתם לתיקון או להחלפה טוענים שהמחיר לא כולל מע"מ. כך, המחיר נשמע נמוך יותר בשלב קבלת ההחלטה שלכם, וגבוה יותר בשלב התשלום".
כדי להימנע מכך, תחילה חשוב לוודא היטב בשיחת הטלפון מה עלות דמי הביקור שכן המחיר משתנה מבעל מקצוע אחד לשני ויכול להגיע להפרש של פי 2 במחיר. מכיוון שלא ניתן לתת הצעת מחיר רצינית בטלפון לפני ההגעה לשטח לצורך בירור של התקלה, חשוב שתבדקו מהו המחיר הנהוג בשוק במחירונים הקיימים ברשת באתרים המאגדים בעלי מקצוע. בעת הגעת בעל המקצוע, בדקו האם המחיר ריאלי, האם הוא ברף העליון או התחתון של הנהוג בשוק וודאו האם המחיר כולל עבודה, חומרים ומע"מ.
אל תתפשרו על עניין החשבונית, שכן לרוב זהו רק טריק שנועד למקסם רווחים עבור בעל המקצוע, ולא באמת להעניק לכם הנחה. זה יכול רק לשלול מכם אחריות על רכיב מסוים (קריטי כשמדובר ברכיב יקר כמו מנוע או כרטיס אלקטרוני). הקפידו על חשבונית ועל אחריות בכתב הכוללת את משך האחריות ועל-ידי מי היא ניתנת.
העקיצה: גובים דמי ביקור בנוסף לעלות החומרים ולתיקון התקלה
קחו בחשבון שלא נהוג לגבות דמי ביקור במידה ואתם משלמים עבור תיקון תקלה. כלומר, אם בעל המקצוע גבה עבור עלות רכיב והחלפתו, לא לגיטימי לגבות בנוסף גם דמי ביקור, שכן הם אמורים להיות מקוזזים מעלות תיקון התקלה. אם, לעומת זאת, כל רכיבי המקרר תקינים, ולמרות זאת יש תקלה כלשהי במקרר, ייתכן שמדובר בתיקון קטן יחסית (החלפת כנפיים של מאוורר, חיזוק תושבת של המדחס, כיוון התרמוסטט, ניקוי המעבה וכו') – ואז, ראוי לגבות דמי ביקור על ההגעה ופתרון התקלה, הגם שהיא זניחה וקלה לתיקון.
העקיצה: גובים תשלום עבור פעולות שאמורות להיות חלק מהשירות
עוד תוספת שאינה לגיטימית היא לגבות תשלום עבור פעולה שהיא בבחינת חלק מהשירות במהלך אותו ביקור טכנאי. למשל, אם בנוסף לביצוע תיקון כלשהו הטכנאי ניקה עבורכם את המעבה (רכיב הממוקם במרבית המקררים בגב המקרר, ליד המנוע) זה לא לגיטימי לגבות על כך תוספת בנפרד. ממש כפי שלא לגיטימי שטכנאי מזגנים יגבה מכם כסף על ניקוי פילטרים (אלא אם הגיע במיוחד רק לצורך פעולה זו).
העקיצה: משכנעים אתכם להחליף רכיב תקין
גם אם טכנאי המקררים טוען שיש להחליף חלק מסוים או לקחת אותו לתיקון במעבדה, התעקשו על כך שהרכיב הישן נשאר אצלכם. זה ימנע מצב שבעל המקצוע ינסה להרוויח על חשבונכם וייקח רכיב תקין או רכיב שניתן לתקן בקלות, וימכור אותו ללקוחות אחרים.
שימו לב במיוחד כשמדובר ברכיבים יקרים כמו כרטיס אלקטרוני, אשר לעתים ניתן להסתפק בהחלפת הפיוז של הכרטיס במעבדה בעלות נמוכה יחסית ואין באמת צורך לרכוש כרטיס חדש. מוקד השירות: "טכנאי מקררים לא אמין ייהנה הן ממכירת הכרטיס שלכם ללקוח אחר והן מהעובדה שרכשתם דרכו כרטיס חדש. לכן, ובייחוד לאור העובדה שמדובר ברכיב יקר יחסית, גלו ערנות, שאלו שאלות ובקשו לקבל את המוצר באריזתו המקורית.
"ישנם רכיבים שלא מגיעים ארוזים הרמטית (ואז לאריזה בניילון אין באמת משמעות), ואולם כרטיס אלקטרוני למשל, אמור להגיע סגור הרמטית באריזת קרטון – התעקשו לקבל אותו סגור באריזה וכך תבטיחו שמדובר בכרטיס חדש ולא בכרטיס "מחודש". לגבי האחריות, הרי שנהוג לתת אחריות של כ-3 חודשים מטכנאי המקררים. אם הציעו לכם לקנות כרטיס אלקטרוני "מחודש" (משופץ), דעו שהוא אמור להיות זול משמעותית מרכישת חדש, וכן שהאחריות שאמורה להינתן עליו צריכה להיות ארוכה יותר – חצי שנה לכל הפחות, כשיש בעלי מקצוע שבמקרה זה מעניקים גם אחריות של שנה".
צריכים טכנאי מקררים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"