ריטייל בומינג: הטכנולוגיות הישראליות מגיעות לניו יורק
הבוקר (א') נפתחה בניו יורק תערוכת NRF - תערוכת המסחר הקמעונאי הגדולה בעולם. אז כיצד יודעות חברות מי הם המתחרים, איך מצליחים להמחיש את גודל המוצר, ואיך מציגים מדידה מושלמת למידות גוף של כל לקוח? הכירו כמה מהחברות הישראליות בתערוכה שמציגות בביתן הישראלי פתרונות יצירתיים לחברות הריטייל הגדולות בעולם
בשנים האחרונות עובר עולם הקמעונאות טלטלה ואולי אפילו מהפכה. במקביל לתחרות שקיימת בין החנויות הפיזיות מתעצמת מהפכת הקניות באונליין וכולם מתחרים בכולם.
רשתות של חנויות פיזיות מחפשות פתרונות חדשניים שיכניסו לקוחות אליהן ובמקביל, מפתחות את האתרים הדיגיטליים שלהן ופותחות חנויות אונליין, שמבקשים להתחרות באטרקטיביות חווית הקניה וביצועי הרכישה. עבור כל אלה נדרשים רעיונות ופתרונות חדשניים, שיתנו יתרון בעולם התחרותי בו הן מתקיימות.
הבוקר (ראשון) נפתחה תערוכת NRF (מתקיימת בין התאריכים 13-15 בינואר) - תערוכת טכנולוגיות לריטייל הגדולה בעולם בעיר הטבעית לה - ניו יורק. מכון היצוא ומנהל סחר חוץ של משרד הכלכלה מעמידים בה ביתן ישראלי.
פתרונות שיביאו לקוחות
"NRF הוא ארגון קמעונאות גדול, שמביא את כל עולמות הריטייל, מכל העולמות. רוב המותגים שמגיעים לתערוכה הגדולה בעולם, מחפשים בה פתרונות לעולם המסחר הפיזי והאונלייני, בכל הענפים. העניין בחנויות חכמות לא מסתכם רק בעולם האופנה", אומרת נועה אברהמי, מנהלת ענף טכנולוגיות מדיה דיגיטלית במכון היצוא.
"במציאות עידן הקומרס, משפיע על כל החנויות - פיזיות וברשת, שנאבקות על מקומן ומחפשות פתרונות חדשניים ויוצאי דופן. חנויות מנסות להכניס חווית קניה חדשה לחנות כמו מציאות רבודה ופתרונות אחרים. אתרי אי-קומרס מחפשים פתרונות חכמים כמו חיפושים עם רזולוציות גבוהות של דיוק לצרכי הלקוח ויש כאלה שדווקא מחפשים להכניס אליהם חוויה של חנות פיזית".
אברהמי מספרת שהביתן הישראלי של מכון היצוא, בשיתוף מנהל סחר חוץ של משרד הכלכלה, מציג 15 חברות מגוונות, לצרכים השונים ובערב הראשון יקיימו מסיבת קוקטייל עם חברת דלויט, שמטרתה לעשות נטוורקינג לחברות הישראליות. "זו הפעם הראשונה שאנחנו מציגים ביתן בתערוכה הזו והיתה לה רשימת המתנה גדולה", היא אומרת ומספרת שניכר גידול של פתרונות ישראליים לטכנולוגית הריטייל.
להמחיש ללקוח את המוצר
אחד הדברים הקריטיים לחנויות אונליין הוא המחשת המוצר ללקוח בסביבתו הטבעית, דבר שיעזור לו להתחבר למוצר ולבצע את הרכישה עוד בזמן החיפוש. חברת Tangiblee עוזרת לחנויות הקומרס להמחיש מוצרים מהאונליין בסביבה האמיתית. "זו פעולה של שניות בודדות שמתרחשת בין הצפיה וההחלטה לקניה", אומר אליעד ענבר, מנכ"ל ומייסד החברה.
את החברה הקים ענבר ב-2014 יחד עם יבגני קוזנצוב, היום ה-CTO של החברה. שניהם הגיעו מעולם הפיתוח. ענבר עבר בשלב מסוים לעולם המוצר והלקוח. הם התקבלנו לאקסלרטור Techstars בשיקגו, שעליו מעיד ענבר: "זו היתה ההחלטה הטובה ביותר שעשינו".
לחברה, שמרוויחה כבר בשלב הזה, יש כ-25 עובדים. ענבר עבר לעבוד בשיקגו - עליה הוא מעיד כסביבה נהדרת לסטארטאפים, ומשם מתנהלת החברה. הפיתוח ברובו נעשה במזרח אירופה אבל "החברה ישראלית. התרבות שלנו מאוד ישראלית", מעיד ענבר ומספר שסגרו לאחרונה הסכם שת"פ עם מיקרוסופט.
ל-Tangiblee מערכת, שמותאמת לקטגוריות שונות של המוצרים ומראה את המוצר הסצפציפי ליד מוצרים אחרים, שנותנים פרופורציה. "לכל קטגוריה יש לנו התאמת עיצוב שעולה בחלונית נפרדת. השרות שלנו כולל פיתוח ועיצוב אבל גם מתן ייעוץ שאנחנו נותנים על המערכת, כך שהלקוחות לא צריכים להתאים את המוצרים בעצמם לתמונה", מסביר ענבר.
"פעם קניתי לאשתי תכשיט ברשת. מה שהגיע היה גדול מדי ומכאן התחיל תהליך החזרה וזיכוי. מכאן התחיל הרעיון. הזמן וההתנסויות הביאו אותנו לכוון למוצרי קמעונאות מכל הסוגים מלבד בגדים ונעליים, שזה עולם אחר עם מתח רווחים נמוך ומידות משתנות, גם בתוך אותה חברה", מספר ענבר. הם מתאימים למערכת תכשיטים, תיקים, מזוודות, רהיטים ואביזרי עיצוב לבית. בארץ אפשר לראות את הכפתור שלהם ליד מוצרים נבחרים באתר החנות של גולף.
החברה עובדת כבר עם יותר מ-60 אתרי קומרס מכל העולם. בין הלקוחות שלהם יש את האתר של רבקה מינקוף, אלדו, סמסונייט האמריקאית, סוויס גיר האמריקאית, אלדו וחברות נוספות. הם עובדים באירופה, ארה"ב, אוסטרליה, דרום אמריקה ובמזרח. "הפתרון שלנו יחודי למדי לקמעונאים בכך שאנחנו מספקים עיצוב וטכנולוגיה ואנחנו יכולים לעבד ללקוח מאות תמונות ביום, מסכם ענבר ואומר שבתערוכה הם מחפשים לקוחות בין קמעונאים שמוכרים בלפחות 3-4 מיליון דולר בשנה.
חמ"ל לאנשי שיווק
אחד הדברים שמעניינים ביותר את אנשי השיווק העולם הקמעונאי היא התחרות בתחומם בכל רגע נתון. חברת BrandTotal יצרה חמ"ל לאנשי שיווק. "אנחנו יודעים להגיד בזמן אמת מה המתחרים של העסק עושים מבחינת פרסום ברשת. אנחנו מאפשרים למשווק בזמן אמיתי למקסם את הקמפיין שלו", אומר אלון ליבוביץ', מייסד משותף ומנכ"ל.
BrandTotal נותנת פלטפורמת SAS , שמראה תמונת מצב בזמן אמיתי של מתחרים בתחום, תוך ניתוח נתונים. "אנחנו יודעים להגיד את מי המתחרים מטרגטים, תמהיל המדיה שלהם והמסר האסטרטגי, לפי מיקום", אומר ליבוביץ', שמגיע מתחום הפסיכולוגיה, ומעבודה במשרד הפרסום מקאן באסטרטגיה למותגים גדולים.
השותפים שלו, אמיר לשמן, עומר רמות ואורן דור, מגיעים מעולמות הסייבר, מ-8200 וכד'. הם חברים מתיכון בליך ברמת גן. "סיפרתי להם את הצורך שלי והם זיהו את זה בכלל כבעיית מודיעין. לקחנו את המתודולוגיות שלהם והטמענו אותם בעולמות הפרסום", הוא מספר. "הם בוגרי האקסלרטור של מייקרוסופט ושותפים אסטרטגיים שלהם. עכשיו הם משתתפים באקסלרטור של אורקל".
החברה פונה למותגי הקצה אבל גם לסוכנויות הפרסום שמנהלות את האסטרטגיה והטקטיקה למותגים כאלה. "המוצר שלנו נותן שקיפות בכל הענף על ידי מידע שהיא מנתחת ממדיה של קמפיינים בזמן אמת. עד היום גייסה החברה 8 מיליון דולר מקרנות ישראליות, אמריקאיות ושותפים אסטרטגיים. המטה של החברה עם כל הצד המסחרי, יושב בניו יורק ומרכז הפיתוח והמוצר נמצא בתל אביב. החברה נמצאת כרגע בשלב ההתרחבות ולפני פתיחת סניף אירופאי וסניף בחוף המערבי בארצות הברית. "בתערוכה אנחנו רוצים להיחשף ללקוחות פוטנציאליים ולחשוף את היכולות שלנו", מסכם ליבוביץ'.
מדידה מושלמת למידות הגוף של כל לקוח
חברת Sizer קמה לפני כ-5 שנים והיא עובדת מהרצליה, כולה פרי פיתוח ישראלי. החברה קמה במטרה להתמודד עם החזרים בתעשיית האופנה ברשת. "30-50% מהסחורה בענף האופנה חוזרת לחברות בגלל חוסר התאמה. זה עניין שגורם לחברות הפסדים של 9 מיליארד דולר בשנה", מספר אדם קפלן, מנכ"ל החברה. "זה תחום שלם בתוך הענף שהוא פחות סקסי אבל גורם הפסדים עצומים וצריך לטפל בו".
"העלויות האלה מתגלגלות על הצרכן כמובן וגורמת לטרחה וחווית קניה פחות טובה עבורו. גם לחברה עצמה זו טרחה ובזבוז משאבים", אומר קפלן. "בנוסף, יש צורך של החברות להתמודדות עם אנשים שחווית הקניה האונליינית בעיתית עבורם. המטרה שלנו היא להגביר את הביטחון של אנשים שמעוניינים בקניה כזו".
לשם כך פיתחה סייזר אפליקציה למובייל, אותו מניחים מטרים בודדים מול הלקוח ומול דוגמנית שמנחה את תהליך המדידה. תוך כדקה וחצי נמדדות מידות גוף של הלקוח ברמת דיוק של 95%. "אחרי המדידה הראשונה", מסביר קפלן, "כל כניסה לאתר שבו מותקנת הטכנולוגיה, המנח של הבגד על הגוף נעשה מיידית ואנחנו נותנים ללקוח המלצת מידה שנכונה לאתר הרלוונטי ולבגד הספציפי עבורו אישית".
בנוסף, אחרי שהחברה התחברה ליצרנית החליפות הישראלית "בגיר", היא פיתחה יכולת מדידה לחברות Talor Made, בהם נעשות התאמות בגדים למידות ספציפיות, כמו אצל חייטים. זה משרת את החברה בשרות נוסף שהיא נותנת, לחברות שעוסקות במדי עבודה והמערכת יודעת למדוד כך עשרות עובדי ולהתאים להם מדים. בארץ עובדת החברה עם חברות כמו גולברי, רנואר, קרייזי ליין, 24/7. בחו"ל עם Jalin שמלבישה את כל עובדי מלונות הפאר ועוד. "אנחנו באמצעו של סיבוב גיוס ואנחנו מחפשים משקיעים, שיתופי פעולה עסקיים ולידים לעסקאות", מסכם קפלן.
מהפכה קמעונאית בשוק האמריקאי
"הקמעונאות בארה"ב עוברת טלטלה בשנים האחרונות. המהפכה הדיגיטלית, ובעיקר כפי שהיא משתקפת באמזון, גרמה לשינוי מהותי בכללי המשחק", אומר ינון אלרועי, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בניו יורק.
"מצד אחד, שחקנים מרכזיים יוצאים מהשוק, כמו Toys R Us, SIRS ו-K mart, J C Penny, בון טון ואחרים, והיד עוד נטויה. מצד שני, באופן מפתיע, דווקא הענק הדיגיטלי, אמזון, פותח חנויות פיזיות שלו ומשיק תכנית שאפתנית להרחבת הפריסה של רשת "הול פוד" שרכש בכ-17.5 מיליארד דולר ב-2017".
"על פי פרסום בוול סטריט ג'ורנל לאחרונה, האסטרטגיה רק תגביר את הלחץ התחרותי על הרשתות והחנויות הפרטיות ותחייב אותן להשקיע באמצעים לבידול עצמי וייצור אטרקטיביות כלפי הלקוחות".
ינון מציין, שחברות אמריקאיות רבות מחפשות פתרונות שיאפשרו להן לשמור על לקוחות קיימים ולהגיע לאחרים. על פי בדיקה שנערכה לאחרונה גם היא בג'ורנל, רשתות הקמעונאות שהשקיעו מאמצים בחנויות, בטכנולוגיה ובמסחר אלקטרוני, זכו לעדנה יחסית. רשתות כמו "וולמארט" שרכשה חברה הודית ב-16 מיליארד דולר, מצפה שהמכירות הדיגיטליות שלה יגיעו ל40% מהמחזור. "טרגט", שהשקיעה מליארדים בחנויות וביכולות דיגיטליות ו"בסט ביי" שפועלת להרחיב את פעילות האון ליין שלה, זוכות להרחבת המכירות.
הנציגות של משרד הכלכלה והתעשייה בניו יורק, ממקדת מאמצים לחשיפתן של חברות ישראליות בפני גורמים אמריקאים וליצירת הזדמנויות עבורן. על פי אלרועי, הביקוש של האמריקאים נחלק ל-3 אתגרים: כיצד לשמור על נאמנות הלקוחות ולגיוס חדשים, כיצד להביא אותם לחנות ולהגביר את הסיכוי שיקנו וכיצד לעשות את קנייה הדיגיטלית מהנה, מבלי לפגוע בקניה בחנות.
"הבנו שגם בתחום הריטייל טק, לחברות הישראליות יש יכולת לתרומה רבה לשחקנים הבינלאומיים. השנה, החלטנו לקדם את השתתפותן של חברות ישראליות בכנס המקצועי המרכזי בארה"ב ולטובת העניין, יחד עם מכון היצוא, ארגנו מפגשים בין חברות ישראליות ללקוחות, שותפים ומשקיעים פוטנציאליים. בנוסף, בערב הפתיחה, נקיים מפגש מקצועי באירוח של חברת דלויט, בשיתוף מכון היצוא ולשכת המסחר ניו יורק ישראל. אנחנו מזמינים חברות ישראליות להיעזר בנציגויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בארה"ב ובכלל".
בשיתוף מכון היצוא