שתף קטע נבחר

סתיו שפיר באולפן ynet: "האוצר שומר מיליארדי שקלים לקומבינות פוליטיות"

ח"כ סתיו שפיר, שהגישה יחד עם פרופ' ירון זליכה עתירה לבג"ץ לאפשר לח"כים גישה למערכת ניהול התקציב הממשלתית, טענה באולפן ynet כי במערכת שהמדינה מסרבת לפתוח, קיים תקציב שונה מתקציב המדינה שעליו מצביעה הכנסת, המשמש את האוצר ואת הפוליטיקאים להסדרים פוליטיים

 

 

"התקציב שאנחנו מצביעים עליו בכנסת הוא לא התקציב שבסוף יוצא מהמדינה. ישנם 20 מיליארד שקל כל שנה שנמצאים ברזרבות סמויות – כסף שאפשר היה להעביר היום לבתי החולים ולחדרי המיון, ובמקום זה הממשלה שומרת אותו לקומבינות פוליטיות". כך אמרה הבוקר (ה') ח"כ סתיו שפיר בראיון לאולפן ynet.

 

הכנסת אישרה את תקציב המדינה לשנת 2019

חשיפה: עשרות מיליוני שקלים "מבוזבזים" לבקשת משרד האוצר

דו"ח של הכנסת: היישובים ביו"ש מקבלים יותר תקציבים

 

שפיר (מפלגת העבודה) התייחסה לדיון בג"ץ שנערך אתמול בעתירה שהגישה עם פרופ' ירון זליכה לאפשר לחברי הכנסת גישה למערכת ניהול התקציב הממשלתית "מרכב"ה".

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

את העתירה הגישו שפיר וזליכה לבג"ץ כבר לפני כשנה. בדיון הציגה המדינה את עמדתה, לפיה הגישה למערכת מרכב"ה (מיחשוב רוחבי כולל במשרדי הממשלה) מאפשרת חיבור למידע רגיש ביותר. השופט עופר גרוסקופף מתח בדיון ביקורת חמורה על המדינה ואמר כי "יצא המרצע מן השק, לשיטתכם יש לחברי הכנסת זכות לקבל רק מידע מתווך".

 

הבוקר נשאלה ח"כ שפיר באולפן ynet האם משרד האוצר מסתיר מידע מחברי הכנסת. היא השיבה כי "למשרד האוצר יש מערכת סודית, קוראים לה מרכב"ה, והיא יותר סודית מההרכב של הטנק. רואים בה את כל הוצאות הממשלה. שם אפשר לראות כל מה שיצא, לא התכנון התקציבי, אלא כל שקל, כל כוס שקנו במשרד ממשלתי אפשר לראות שם. כל כסף שהלך למטוס הלא מסתיים לעולם של ראש הממשלה נמצא שם במערכת". 

 

היא הוסיפה: "ביקשתי גישה למערכת כדי לפקח על התקציב. החוק מחייב אותי לפקח על התקציב. ביקשתי לראות את המערכת ומשרד האוצר התחמקו במשך שנים עד שנאלצתי להגיע לבית המשפט. הגשתי עתירה יחד עם החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה".

 

זה חוקי בכלל להסתיר מח"כ איך התקציב מחולק?

"בבג"ץ הם אמרו אתמול 'אנחנו חייבים לתווך את המידע לח"כים, אחרת הם לא יבינו'. מה לתווך את המידע? מה הם עושים? מעניין מי שם לא יודע לספור".

 

החשד שלך הוא שיש העברות שלא מדווחים עליהן?

"לדעתי יש שם תקציב אחר. החשד שלי הוא שהתקציב שאנחנו מצביעים עליו בכנסת הוא לא התקציב שבסוף יוצא מהמדינה. חשפתי כבר איך יש 20 מיליארד שקל כל שנה שנמצאים ברזרבות סמויות. זה כסף שאפשר היה להעביר היום לבתי החולים ולחדרי המיון, ובמקום זה הממשלה שומרת אותו לקומבינות פוליטיות".

 

מה התקציב האמיתי לפי הערכות?

"אנחנו יודעים מה התקציב – מעל 400 מיליארד שקל. בתוך מרכב"ה נמצא התקציב הזה. בגלל שלא חושפים בפניי את המערכת, הדרך שאני מחפשת את התקציב היא בישיבה בוועדות ובחיפוש מידע כל הזמן. כך איתרנו 20 מיליארד שקל של רזרבות סמויות. מה עושה איתן משרד האוצר? שומר אותן לקומבינות פוליטיות. כשיש לראש הממשלה בעיה הישרדותית, אז אפשר לשפוך קצת כסף".

 

יש העברות של מיליונים שאת יכולה להצביע עליהן?

"חד משמעית, אבל זה לא קשור לביטחון המדינה, לפעמים אפילו הפוך. קודם כל, במערכת שאני מבקשת לחשוף, אין הוצאות ביטחוניות – רק דברים אזרחיים. חשפתי איך על מה שקראו לו 'מענק ביטחוני' עבר כסף לעמותות פוליטיות, לעמותת מועצת יש"ע".

 

משרד האוצר משתף פעולה עם דברים כאלה – זה נשמע כמו האשמה נועזת.

"הפוליטיקאים התרגלו לשיטה הזאת, הם לוקחים כספי ציבור ושומרים אותם בצד לכל מיני הסדרים פוליטיים. כשח"כ נאוה בוקר מקבלת מיליונים בשביל להעביר למקורב שלה בליכוד אז זאת שחיתות ממש. מירי רגב לוקחת את הכספים שיועדו לחגיגות יום העצמאות ונציגיה מספרים בוועדת השקיפות שהכספים מיועדים להפתיע את הציבור. גילינו שהכסף הלך לכל מיני מקורבים. כספים שיועדו לעוטף עזה עברו לבית היהודי".

 

בג"ץ נתן הוראה לפתוח את הדבר הזה או לא?

"היה דיון מרתק. בג"ץ שאל למה בכלל מסתירים, ובסופו של דבר אפילו אמרו לנציגי האוצר: 'יצא המרצע מן השק'. אנחנו נחשוף את המערכת ונציל 20 מיליארד שקל בשנה ששייכים לציבור".

 

ותצילו את מפלגת העבודה?

 "נציל את המדינה. זאת המשימה".

 

באשר לעתיד מפלגת העבודה, השיבה שפיר כי "התפקיד שלנו היום הוא לבנות את המחנה, לחבור יחד ולהציע אלטרנטיבה לממשלה הזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
סתיו שפיר
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים