לצאת מתרדמת החורף באילת
מה יעשה עסק אילתי תיירותי שבחודשי החורף נכנס לנמנמת עגומה? בעלי קיסוסקי, עסק לספורט ימי, נפגשו עם המנטורים מטעם תחרות עסקים קטנים וקיבלו עצות
בשיתוף בנק הפועלים
"אין לנו איביזה, אין הרבה בוויזה, אבל יש את הבריזה של אילת..." שרים סטטיק ובן-אל תבורי בלהיטם "סלסולים", ובאמת עבור ישראלים רבים אילת הרחוקה היא סוג של מפלט, מעין אואזיס בקצה המדבר, עם שמש, ים ותיירים. אחד העסקים האילתיים הוותיקים והיותר מזוהים עם העיר הוא ללא ספק קיסוסקי, שפועל באילת משנת 1981 ועבר עד היום מספר גלגולים ומיקומים. השנה משתתפים האחים שי ויעקב קיסוס, בעלי המקום, בתחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים, וזו הזדמנות טובה להדרים לאילת בשיא החורף, עונה שבה העיר מנומנמת וניתוקה הקסום משאר הארץ בולט יותר לעין.
חוף קיסוסקי מציע שלל פעילויות ספורט ימי - קיאקים, סירות פדלים, "בננה", אבובים, מצנחים, אופנועי ים, סירות ג'ט ועוד. בקיץ המקום הומה עד אפס מקום אבל בחורף, ככל שאפשר לקרוא לזה כך באילת, המקום די שומם, בהמתנה לתקופת העומס שתתחיל שוב באפריל. תקופת ההמתנה הארוכה הזאת היא גם אחד המניעים שבגללם ביקשו האחים להשתתף בתחרות, כדי לשמוע עצות ממומחים איך להתמודד איתה.
"האתגר המהותי שאנחנו צריכים להתמודד איתו מדי שנה הוא העומס הגדול מאוד בכל תקופות החגים והחופשות, שגורמים לנו לעבוד מאוד קשה, לצד ימי חופש רבים ותקופה כמעט חסרת עבודה בתקופת החורף", הם סיפרו במפגש עם המנטורים מטעם התחרות, "היינו מאוד רוצים להביא את המקום לידי ביטוי גם בעונת החורף, בעיקר באירועי חברה למיניהם, או אירועי קונספט, כמו למשל שוק דייגים, בערבים. זה עסק שקשה מאוד לקיים אותו תפעולית, ואנחנו לא נהיים צעירים יותר. נכון להיום אנחנו לא יודעים אם דור ההמשך ירצה לקחת את זה על עצמו, והמטרה שלנו היא להניע את העסק קדימה כדי שיהיה לו עתיד משגשג".
ראשון המומחים שהגיעו בבוקר החורפי לחוף היה פרופ' יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן־גוריון, דיקן קמפוס אילת של האוניברסיטה, ויועץ תיירותי עבור משרד התיירות ועיריית תל אביב. שי ויעקב עשו לו סיור במקום וסיפרו לו על האתגרים מולם הם עומדים. "בחורף די חלש אצלנו, כי אין הרבה תיירות ואנשים לא נכנסים לים", סיפרו, "כך יוצא שהעסק די עומד במקום במשך 3־4 חודשים בשנה, ואין לנו הכנסות רבות בתקופה הזו, מה שמהווה אתגר לצמיחה עבורנו".
פרופ' פוריה הציע לאחים כמה רעיונות למיתוג המקום ולבידולו כמקור משיכה לילדים ובני נוער. "לעיר אילת מגיעים 2.5 מיליון מבקרים בשנה, וכמות הלינות היא 6.5 מיליון", הסביר, "על פי הנתונים, 32% מהמגיעים הן משפחות עם ילדים ובני נוער בגילים 18-8, כאשר הבעיה היא שלילדים ונערים בטווח הגילים הזה אין כמעט מה לעשות בעיר. לכן אני חושב שאתם צריכים למקד את החוף שלכם כמקום חווייתי לטווח הגילים הזה.
"נכון להיום אתם די סטנדרטיים במה שאתם מציעים, ולתפיסתי אתם צריכים להיות יותר ייחודיים. במים שמולנו, שכרגע הם ריקים, חייבים להיות מתקנים ימיים שכל ילד בתל אביב ירצה להגיע אליהם, וההורים יידעו שהילד יכול להיות פה ארבע שעות כשהם נחים. כך, אם מה שמאפיין את אילת הם כפכפי האצבע – הג'יבוטי, הייתי רוצה לראות כאן מקפצה ענקית בצורת ג'יבוטי שכל ילד ירצה לקפוץ ממנה. כמו כן, יש לכם פה חסקה, אבל כזאת יש בכל מקום - לכן צריך פה את החסקה הכי גדולה בארץ שעליה יוכלו לעלות גם מאה ילדים. הדברים האלו ישווקו אתכם ויבדלו אתכם משאר העסקים בענף. זהו אינטרס שלכם כעסק משפחתי וגם של העיר אילת כולה, שהעסקים בה מפרים אחד את השני".
יעקב ושי התרשמו וציינו כי ירצו לבדוק את היתכנות הרעיונות. "נצטרך לבדוק איך אנחנו פותרים מספר חסמים כדי להביא למימוש הרעיונות", אמר יעקב, "אנחנו כבר מבררים היתכנות של אלמנטים כמו פארק מים צף או חסקות גדולות במיוחד. יש לנו עוד רעיונות כמו בריכת גלים שבה אפשר ללמד סקי, ובנק הפועלים מלווה אותנו לכל אורך הדרך. אנחנו כבר באמצע התהליך".
מיכל גלילי, סגנית מנהלת מחלקה עסקית בסניף בנק הפועלים באילת, ציינה כי הייחוד של העסק הוא בחמימות, המשפחתיות ואווירת החופש המאפיינים אותו מראשיתו: "שי ויעקב הקימו בעשר אצבעות עסק מנצח בעיר", אמרה, "אם ברצונם להתרחב הם צריכים להכין תוכנית עסקית מקיפה ולבדוק עלויות, שחקנים מתחרים וסיכונים. הרבה עסקים חושבים שברגע שהם יגדילו הכנסות, הרווחים יגדלו, אבל זה לא עובד כך תמיד, וצריך לבחון כל תוכנית לגופה".
מומחה נוסף שהגיע לבקר את העסק היה שי דיין, מנהל סניף בנק הפועלים באילת, שתרם עצות נוספות משלו. "קיסוסקי פועל בעיר 40 שנה ותמיד עבד יפה עם אווירה טובה ואוכל טוב", אמר דיין. "האחים יעקב ושי מלווים על ידי הסניף במשך עשרות שנים ובכל דבר מתייעצים איתנו. בסוף הקיץ, כאשר המחזורים יורדים, אנחנו נותנים לעסקים המקומיים הלוואות חורף, שנותנות להם אורך נשימה עד אפריל. חשוב מאוד לשווק עסק כמו קיסוסקי באמצעות שוברים שיחולקו בבתי מלון, פאבים ומסעדות, כמו גם באמצעות המדיה והרשתות החברתיות. השוברים יהיו לקיום מסיבות יום הולדת ואירועים משפחתיים אחרים במקום בתקופת החורף. כמו כן מומלץ מאוד לעסקים כמו קיסוסקי, שפועלים שנים ארוכות, להתחדש כל הזמן, אם זה ברכישת סירות חדשות או שירותים משלימים כמו אבובים, מזון ושתייה", אמר דיין וסיכם בנימה לוקל־פטריוטית: "אילת היא משפחה אחת גדולה וכולם צריכים לדאוג אחד לשני, וגם לתושבים אנחנו אומרים שחשוב שהכסף יישאר בתוך אילת ויניע את הכלכלה המקומית".
בשיתוף בנק הפועלים