שתף קטע נבחר

משרד העבודה: "כשל בטיחותי חמור מסכן את שלומם של המשתמשים במעליות"

האם המעלית שלכם בטוחה? משרד העבודה שכר חוקרים לעקוב אחרי בודקי מעליות: "אישרו מעליות לא תקינות". החשש: "עלול לעלות בחיי אדם". המפקח הראשי: "להב 433 תחקור את החשדות". הבודקים טוענים: יש מחסור קיצוני בכ"א ‑ 100 עובדים אחראים לבדיקת 120 אלף מעליות

"בודקים מוסמכים אישרו מעליות שאינן תקינות. מקרים מעין אלו יכולים לעלות בחיי אדם". כך טוענים במשרד העבודה והרווחה במסגרת עתירה שמתנהלת בבית המשפט המחוזי בירושלים. בעתירה, שהוגשה נגד המשרד, טוענים בודקי מעליות שעובדים שרק עתה הוסמכו לא מקבלים ליווי או חניכה בשנים הראשונות לעבודתם, ואילו בודקים מנוסים לא זוכים לעדכונים מסודרים או השתלמויות על חידושים טכנולוגיים. לטענתם, "התנהלות זו מהווה כשל בטיחותי חמור ומסכנת את שלומם של המשתמשים במעליות".

 

בגלל חוק המזומן: מספר עסקאות הנדל"ן מתחילת השנה - הנמוך מזה עשור

23 אלף דירות בהסכם הגג בירושלים: "סוף להקפאת הבנייה בבירה"

דירות מעטפת: דווקא בעלי הון זוכים בהטבה של מיליונים

 

>>לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

העתירה הוגשה על ידי שישה בודקי מעליות ואיגוד לשכת המסחר ת"א והמרכז, שגילו כי משרד העבודה פירסם מכרז לקבלת הצעות ממשרדי חקירות למטרת מעקב אחר בודקי המעליות. הם ביקשו צו מניעה נגד משרד העבודה והמדינה שיורה להם לעצור את המכרז, למרות שכבר נבחרה חברת חקירות זוכה. בינתיים הוציא בית המשפט בהסכמת הצדדים צו ביניים המורה למשרד העבודה להקפיא עד למתן החלטה אחרת את ההליכים במכרז, ככל שהם נוגעים למתן שירותי מעקב אחרי בודקי מעליות מוסמכים. עוד הוסכם כי לא ייחתם בינתיים חוזה לשירותי מעקב עם חברת החקירות שזכתה במכרז עד להחלטה אחרת.

    (צילום: shutterstock)
"כשל בטיחותי חמור מסכן את שלומם של המשתמשים במעליות"(צילום: shutterstock)
 

הבקשה להוצאת הצו הוגשה באמצעות עוה"ד גילי שפר ורונן שקלרש ממשרד בן ארי, פיש, סבן ושות', ועו"ד משה אוסטרובר. הרקע הוא פקודת הבטיחות בעבודה, שלפיה אין להכניס מעלית חדשה לשימוש אם לא נוסתה ונבדקה בידי "בודק מוסמך". על המעלית להיבדק מדי חצי שנה. לדברי העותרים, בשנים האחרונות חל גידול דרסטי במעליות בארץ, וענף המעליות לא היה מוכן לכך ולכן פועל בחוסר כוח אדם קיצוני. בנוסף, הם טוענים, בעקבות בנייה חסרת תקדים לגובה, הותקנו מעליות עם מערכות טכנולוגיות והנדסיות מורכבות. התוצאה היא שנוצרה שונוּת עצומה בין הסוגים השונים של המעליות שיש לבדוק את תקינותן.

   ()
 

"אין ליווי וחניכה"

לדעת בודקי המעליות שהגישו את העתירה, במקום הקצאת משאבים של עד 500 אלף שקל בשנה כדי לעקוב אחריהם, "היה על משרד העבודה להפנות משאבים לתוכניות הכשרה או השתלמויות לבודקים שהוסמכו". הם הוסיפו כי "בודקי מעליות רבים פנו לאיגוד לשכת המסחר והביעו דאגה לתחום בדיקת המעליות, ובפרט שבודקים חדשים לא זוכים לליווי וחניכה ואין השתלמויות מקצועיות לבודקים קיימים. לפיכך, פנתה העותרת למשרד והציעה לו להקים ביחד מערך לחניכה ולהכשרה מקצועית של בודקי מעליות.

 

באוקטובר 2018 נפגשו נציגי לשכת המסחר עם מפקח העבודה הראשי במשרד והציגו את הסיכונים הבטיחותיים החמורים במצב הקיים. בפגישה הביע המפקח עמדה ולפיה ניתן למדוד את טיב עבודתו של בודק מעליות לפי הזמן שהוא משקיע בבדיקה. נציגי לשכת המסחר הבהירו כי אין במשך הבדיקה כדי להוות מדד לאיכותה. כמו כן, ציין המפקח הראשי שבקרוב תחל יחידת להב 433 במשטרה לחקור בודקי מעליות שיש חשד שמעלו בתפקידם".

 

"כמות בלתי סבירה"

מתגובה שהגיש משרד העבודה והרווחה לבית המשפט בינואר עולה כי ביקורת שערך מצאה כי יש בודקי מעליות "שבדקו בפרק זמן קצר כמות בלתי סבירה של מעליות, וכן נמצאו מקרים של בודקים מוסמכים שאישרו מעליות שאינן תקינות. מקרים מעין אלו יכולים לעלות בחיי אדם".

 

עוד עולה מתגובת המשרד כי כיום יש כ-100 בודקי מעליות מוסמכים על ידי מינהל הבטיחות, שאחראים לבדיקת כ־120 אלף מעליות.

 

בתגובה לבית המשפט, באמצעות עו"ד יואל פוגלמן מפרקליטות ירושלים, ציינו במשרד ש"בודקי המעליות אחראים לבדיקת כל מעלית פעמיים בשנה. הבדיקה כוללת מגוון פעולות להבטחת פעילות בטיחותית ותקינה. זה זמן מה מתקבלות במשרד תלונות ולפיהן חלק מהבודקים לא מבצעים את תפקידם נאמנה ולא מבצעים את מלוא הבדיקות הנדרשות. חלק מהם לא משקיעים את פרק הזמן המינימלי לבדיקה.

 

"אי לכך, ולאור החשיבות של בדיקת בטיחות השימוש במעלית, סבר המשרד כי יש לפקח באופן הדוק יותר על הבודקים המוסמכים. לכן נדרשת היעזרות בחוקרים פרטיים". עוד טוען המשרד כי "יש בודקים שבדקו בזמן קצר כמות בלתי סבירה של מעליות ובודקים שאישרו מעליות שאינן תקינות. מקרים מעין אלו יכולים לעלות בחיי אדם". בתגובה לכתבה ציינו במשרד כי "העתירה נדונה בבית המשפט ואנו מנועים מלהתייחס לפרטיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם המעליות לא בטיחותיות?
צילום: shutterstock
מומלצים