שתף קטע נבחר

חיסכון של מיליונים: רשות המים אישרה את צמצום מספר תאגידי המים

רשות המים אישרה בסוף השבוע את המבנה החדש של תאגידי המים, לפיו יוקמו 28 תאגידים אזוריים במקום 56 תאגידים עירוניים כיום. במקביל, ראשי השלטון המקומי פתחו בקמפיין לביטול התאגידים והחזרת המצב לקדמותו - לאחריות העיריות

מועצת רשות המים אישרה את המיפוי החדש המוצע לצמצום מספר התאגידים מ-56 תאגידים ל-28 תאגידים אזוריים. לאחר דיוקים יוחל תהליך צמצומם.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

לרשימת איחודי התאגידים הצפויים לחצו כאן

תאגיד המים "מי שיקמה" ננזף בביהמ"ש: "בלתי אמין בעליל"

רשות המים: התייקרות המים כנראה תתמתן ל-4.12%

מתקן ההתפלה הכושל של מקורות ימכר, החברה תקבל 200 מיליון שקל

 

ברשות המים מציינים כי המהלך צפוי לחסוך כסף רב על ידי צמצום הוצאות ההנהלה, ולהניב ניצול והתייעלות כתוצאה מיתרון לגודל וחיסכון בהתקשרויות עם גורמים חיצוניים וביצוע פעולות רכש מרכזיות ותועלות נוספות.

 

"רשות המים מפת תאגידים חדשה הכוללת מיזוג של 56 התאגידים הקיימים ל-28 תאגידים אזוריים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"רשות המים מפת תאגידים חדשה הכוללת מיזוג של 56 התאגידים הקיימים ל-28 תאגידים אזוריים"(צילום: shutterstock)

בסוף חודש דצמבר 2018 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת התיקון לחוק תאגידי מים וביוב (תיקון מס' 12), התשע"ט-2018.

 

בתיקון לחוק נקבע כי שירותי המים והביוב יסופקו באמצעות תאגידים אזוריים שמספרם לא יעלה על 30, במקום 56 התאגידים הקיימים כיום. במסגרת התיקון הוסכם על פעולות נוספות להגדלת החיסכון לצרכן ושיפור השירות שנותנים תאגידי המים על ידי תיקצוב פרויקטים לחידוש צנרת מים ישנה בדיור ציבורי, התקנת מערכות קריאה מרחוק לשידור נתוני צריכת מים בזמן אמת, חיוב מועצת רשות המים לקבוע תעריפים מופחתים בשל נזילה והפחתת דמי ההקמה שמשלמים הצרכנים.

 

איזון סוציו-אקונומי בתוך החברות האזוריות

על פי הוראות החוק, הכינה רשות המים מפת תאגידים חדשה הכוללת מיזוג של 56 התאגידים הקיימים ל-28 תאגידים אזוריים שאליהם יתכנסו גם רשויות שאינן משויכות כיום לתאגידים. זאת, במטרה לייעל את משק המים העירוני.

 

ברשות מסבירים כי מפת התאגידים החדשה משקפת איזון עדין בין שיקולים שונים ובכללם שימור רצף גיאוגרפי, איזון סוציו-אקונומי בתוך החברות האזוריות, שיוך משותף למתקני טיהור שפכים וכן שיקולים של הפעלת משק מים בשעת חירום (אסון טבע חמור ו/או מלחמה).

 

כך, לדוגמה, תאגיד מי שבע יאוחד עם מי רהט בע"מ והחברה האזורית הנגב השייכת לעומר. גם תאגיד מעיינות הדרום האחראי על דימונה, ערד, ירוחם ומצפה רמון, יאוחד עם תאגיד המים נווה מדבר האחראי בין היתר על היישובים הבדואים חורה, כסייפה ותל שבע, ועם החברה האזורית הנגב המזרחי שאחראית על היישובים המבוססים להבים ומיתר. תאגיד מי מודיעין יאוחד עם מי לוד ותאגיד המים רמלה ועוד.

 

מי אביבים האחראי על תל אביב יפו יאוחד עם שרונים מפעלי מים וביוב, ואילו מי רמת גן יאוחד עם מי גבעתיים. בצפון יאוחדו מעיינות אתא עם פלגי מוצקין ותאגיד ימים. המטרה היא שיהיה תמהיל של רשויות חזקות וחלשות שיקבלו שירות תחת קורת גג אחת.

 

ייעול משק המים 

צמצום התאגידים המתוכנן כעת הוא אבן דרך חשובה שתביא לייעול נוסף של משק המים והביוב יחסוך עשרות מיליוני שקלים ויצמצם הפערים בשירותי המים בין יישובים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה ונמוך ושילוב מגזרי. ברשות מסרו כי "רשויות שייקחו חלק במהלך יהיו זכאיות לסיוע תקציבי מיוחד מהמדינה בכדי שמיזוג התאגידים יושלם לטובת כלל תושבי מדינת ישראל".

 

ההצעה אושרה עקרונית בישיבת מועצת רשות המים האחרונה לפרסום לשמיעת עמדות הציבור, ובקרוב יחל תהליך צמצום מספר התאגידים, כפי שנקבע בחוק.

 

כולנו והשלטון המקומי בקמפיין לפירוק התאגידים

למרות שרשות המים פועלת על פי חוק שהכנסת חוקקה רק לפני חודשיים, ראשי הרשויות המקומיות אינם משתפים פעולה. כפי שנחשף ב"כלכליסט" המבנה החדש גובש ללא שיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות, וזאת משום שבפברואר הנחה מרכז השלטון המקומי את הרשויות לבטל ישיבות שנקבעו להם עם רשות המים. בימים האחרונים גם מפלגת כולנו הצטרפה למאבק של הרשויות המקומיות נגד המהלך.

  

ביום חמישי, במקביל להחלטת מועצת רשות המים, ראשי השלטון המקומי פתחו בקמפיין לביטול תאגידי המים והחזרת המצב לקדמותו - לאחריות העיריות, כפי שהיה ערב הקמת התאגידים ב-2008.

 

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, כתב בדף הפייסבוק שלו מיד לאחר ישיבת מועצת רשות המים: "מרכז השלטון המקומי אימץ הרגע פה אחד את הצעתי לצאת בקמפיין בתקשורת לסגירת תאגידי המים. התחייבתי לסגור את תאגיד המים 'מי רמת גן' ולא ארפה עד שזה יקרה. ביום ראשון בערב יגיע שר האוצר לרמת גן למפגש עם תושבי ר"ג ואני מקווה שהוא יהיה ראש המפלגה הראשון שירים את הכפפה ויודיע על התחייבות ברורה לסגירת תאגידי המים".

 

מפלגת כולנו פרסמה את ההודעה הבאה: "תאגידי המים בדרך לסגירה? הערב בכנס המרכזי ברמת גן, השר כחלון צפוי למסור הצהרה דרמטית ביחס לפתרון בעיית תאגידי המים שמעיקה על הציבור. זו הזמנה אישית לכנס של מפלגת כולנו היום ב-19:30 בבית מרתה ברחוב בניהו 29 רמת גן בהשתתפות השר משה כחלון, ראש העיר כרמל שאמה הכהן, שרים וחברי כנסת".

 

השתתף בהכנת הכתבה: אמיתי גזית, כלכליסט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים