שתף קטע נבחר

רגע לפני הקיץ: 5 טיפים להתקנת סוככים

באילו מקרים ישתלם להשקיע בחידוש סוכך קיים, ומתי מוטב להחליף? איזה כיסוי יספק הצללה ואיזה יעניק גם הגנה מפני חדירות מים? לאילו סוככים כדאי להוסיף מנוע חשמלי? אתר "המקצוענים" עם העצות

עוד לפני שנשים לב, השמש הקיצית כבר תכה בחלונות ובמרפסות שלנו. רגע לפני העונה החמה, זה הזמן לבדוק את תקינות הסוככים. אז האם כדאי להשקיע בחידוש סוכך או שכלכלי יותר להתקין חדש? איזו הכנה נדרשת להתקנת מנוע חשמלי ומדוע בחירת הכיסוי של הסוכך תשפיע לא רק על העיצוב שלו? בין אם אתם משפצים או בונים ובין אם הגיע הזמן להחליף את הקיים – הנה כמה טיפים שיחסכו לכם זמן וכסף.

 

    (צילום: באדיבות קרן אור שמש)
(צילום: באדיבות קרן אור שמש)

לאיזה סוכך כדאי להוסיף מנוע חשמלי?

כדאי להוסיף מנוע: "מנוע יכול לבוא בסוככי זרועות, במרקיזות גדולות ובסוככי מסך גלילה", מסביר רוני וייסמן מקרן אור שמש באתר "המקצוענים".

 

אין צורך במנוע: "סוכך מרקיזה במידות קטנות יחסית אינו מצריך מנוע, וכמובן שגם לא סוכך קבוע שאינו זז ממקומו ממילא", אומר וייסמן.

 

איזו הכנה נדרשת להתקנת מנוע חשמלי?

"אם אתם מתקינים מנוע חשמלי לסוכך, אל תתפשרו על התקנה של חאפר שעוסק בתשתיות חשמל ללא רישיון", מזהירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "חשוב מאוד לוודא שמי שמתקין לכם את נקודת החשמל ואת מתג ההפעלה יהיה אך ורק חשמלאי מוסמך".

 

וייסמן: "אם אתם יודעים מראש איזה סוג סוכך אתם מתכננים להתקין, כבר בשלבי בנייה או שיפוץ, תוכלו להכין מראש נקודת חשמל. ואולם, אם אתם לא בטוחים, תתקינו תחילה את הסוכך הממונע ורק אז תזמינו חשמלאי להתקנה מסודרת של נקודת החשמל. אחרת, החשמלאי יכול לעשות הכנה לנקודה במיקום לא נכון".

 

לדברי וייסמן, "מנוע של סוכך מצריך שקע רגיל (לא שקע כוח). גם אם אתם מתקינים סוכך ממונע במרפסת, דעו שהמתקין מתחבר אל נקודת החשמל של המרפסת בהתקנה פרוביזורית, וכי יש לדאוג מיד לאחר מכן לחיבור מקצועי. אחרת, מעבר לסיכון הבטיחותי, במקרה של חדירת מים המנוע של הסוכך יישרף".

 

    (צילום: באדיבות קרן אור שמש)
חלק, פסים ובכל מיני גוונים - סוכך זרועות עם בד דראלון(צילום: באדיבות קרן אור שמש)

שמשונית PVC או בד דראלון?

שני הכיסויים הנפוצים בתחום הסוככים הם שמשונית או PVC. הכיסוי הוא הרכיב שמתבלה במהירות הכי גבוהה בסוכך, בייחוד בתנאי השמש הקופחת בישראל.

 

שמשונית PVC: "לרוב, כיסוי זה יהיה בשימוש עבור סוככי מרקיזה (הסוכך המעוגל)", מסביר וייסמן. "זאת, משום שסוכך זה נשאר פתוח לאורך כל ימות השנה, ונועד לספק הצללה מהשמש, אך גם הגנה מפני חדירת גשמים. חומר זה אטום, כך שמים לא חודרים דרכו".

 

בשוק הישראלי, קיים מגוון גדול של סוגי שמשונית. וייסמן: "חשוב לבחור בדגם איכותי, כיוון שזה משפיע על העמידות. אם כיסוי זול יחסית יחזיק מעמד 3-5 שנים, הרי שכיסוי איכותי יכול להחזיק מעמד 8-10 שנים. כמו כן, חשוב לוודא שהוא מעניק הגנה טובה מקרני השמש וכי הוא חסין אש (בעל חומרים מעכבי בערה)".

 

בד דראלון: "חומר זה מעוצב יותר, מגיע במגוון גדול מאוד של גוונים, ואסתטי מאוד משני צדדיו", מסביר ישראל אדרי מאדרי סוככים ופרגולות באתר "המקצוענים". "כלומר, הוא אינו פוגע בעיצוב הבית, כשמסתכלים עליו מתוך הבית החוצה. ואולם, חומר זה יקר יותר מהשמשונית, ומשמש רק להצללה. זה בד מאוורר שמים חודרים דרכו".

 

    (צילום: באדיבות קרן אור שמש)
הכי נפוץ בישראל: מרקיזה עם כיסוי שמשונית בגוונים בהירים(צילום: באדיבות קרן אור שמש)

חלק או פסים? הבחירה תשפיע על כמות האור בחדר  

הבחירה בכיסוי של הסוכך, אינה משפיעה רק על העיצוב שלו, אלא גם על כמות האור שיהיה לכם בחדר הסמוך אליו. אדרי: "שימו לב שיש הבדל בין הצללה לבין כמות האור שחודר. ממש כמו עם וילונות, ככל שגוון הסוכך יהיה כהה יותר, כך הוא יחשיך יותר את החדר".

 

"כמדינה חמה, הישראלים רגילים לכמות גדולה יחסית של אור", אומר וייסמן. "לכן, רבים בוחרים בכיסוי סוכך בגוון חלק, בהיר יחסית. גם מבחינה עיצובית, רובם מעדיפים את החלק, ללא פסים. ואולם, אם אתם נמנים עם אנשים שמעדיפים פחות אור, תוכלו לבחור בכיסוי בגוון פסים (שחלק בגוון ביניים וחלק בגוון כהה), או בסוכך שכולו בגוון כהה יחסית".

 

עוד כתבות בנושא:

פרגולות: כך נשמור עליהן לאורך שנים  

להתקין דוד שמש במקום דוד חשמל - זה כדאי?   

הדברת מזיקים: כשזה הופך מוגזם

 

מתי ישתלם להשקיע בחידוש סוכך ומתי כדאי להחליפו?

מרבית סוגי הסוככים ניתן לחדש, ולהחליף להם את הכיסוי. "המקרה היחיד שבו חידוש סוכך לא ישתלם הוא במרקיזה שבשימוש כבר מעל 5 שנים", מסביר וייסמן. "אם הכיסוי התבלה, כדאי כבר להחליף את כל המרקיזה, שכן יש בה אלמנטים מפלסטיק שנוטים להתבלות. בתהליך החלפת הכיסוי, הם יתפוצצו ולא ניתן יהיה לתקן אותם".

 

לעומת זאת, סוכך קבוע, סוכך זרועות וסוכך מסך – בכל אלו ניתן להחליף את הבד או את השמשונית בעקבות בלאי. וייסמן: "הקונסטרוקציה של סוכך זרועות או של סוכך מסך, אמורה להחזיק מעמד כ-15 שנה, ובמהלך תקופה זו ניתן להחליף את הכיסוי פעמיים-שלוש, בהתאם למיקום שלה ולבלאי. סוכך קבוע, הוא סוכך מאוד עמיד, שיכול להחזיק גם 30 שנה אם מקפידים על התחזוקה שלו (צביעת הקונסטרוקציה מדי פעם)".

 

האם חידוש הוא כלכלי? "מדובר בעלות לא זניחה שיכולה להגיע לעלות של 50-70 אחוז מעלות של התקנת סוכך חדש", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, כדי להימנע מהחלפת הכיסוי לעתים תכופות, מאוד כדאי להשקיע מראש בכיסוי איכותי, שיהיה עמיד למשך הרבה יותר שנים. אחרת, כשבאים להחליף מגלים שזה סיפור מאוד יקר".

 

צריכים סוככים? לחצו כאן

  

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות קרן אור שמש
צילום: באדיבות קרן אור שמש
מומלצים