הרכבת שוב איחרה, אבל המענקים יגיעו בול על הדקה
למרות שרכבת ישראל הפסידה 330 מיליון שקל בשנה שעברה, יחולקו מענקים של 12 מיליון שקל למנהלים לשעבר ול-3,000 העובדים. הרכבת: "קיצצנו במענקי הפרישה לבכירים בגלל המצב הכלכלי"
ושוב: אלפי נוסעי רכבת ישראל הגיעו אתמול באיחור ליעדיהם, לאחר שתקלה במערכת האיתות של הרכבת באזור נתב"ג השביתה במשך כשעתיים את הקו לירושלים ואת הקו למודיעין. בסך הכל בוטלו ארבע רכבות, ולשש רכבות בוטל הקטע ממודיעין לנתב"ג. הרכבת שכרה אוטובוסים שיסיעו את הנוסעים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רכבת ישראל על התקלות: "קו מושלם, מדהים, מגה פרויקט"
השנה הטובה של עובדי הרכבת: שבתו 100 יום, הרוויחו כ-25 אלף שקל בחודש
יותר מ-100 אלף שקל בחודש: שיאני השכר בגופים הציבוריים
אלא שביטולי הנסיעות, האיחורים, הצפיפות, וגם הגירעון הגדול שאליו נקלעה הרכבת לאחר הפסד של כ-330 מיליון שקל ב-2018, לא מנעו בערב חג הפסח מדירקטוריון הרכבת לאשר מענקים של יותר מ-12 מיליון שקל לעובדים ולשורה של מנהלים שפרשו מהרכבת באחרונה. בגלל ההפסדים פגעה ההנהלה ברמת השירות לנוסעים, קיצצה משמרות מאבטחים, דבר שהוביל לתורים ארוכים בחלק מהשעות בכניסה לתחנות הרכבת, בניקיונות הרכבת, ועוד.
כך למשל אישר הדירקטוריון, שבראשו עומד היו"ר דן הראל, את בקשתו של ממלא מקום מנכ"ל הרכבת אורי שריר לשלם למנהלים הפורשים סכום מצטבר של 1.2 מיליון שקל. בין מקבלי מענקי הפרישה היו קרן אצלאן (לשעבר סמנכ"ל הכספים), ראובן קוגן (סמנכ"ל הפיתוח), יהושוע (איגור) פורמן (מנהל אגף מחשוב), חגי שגב (מנהל אגף בטיחות), מיכה הרצברג (מנהל אגף פרויקטים) ורחל בן משה (מבקרת הפנים).
3,000 העובדים יתחלקו במענקים נמוכים בהרבה, המוגדרים כמענקי תמרוץ והצטיינות: 9 מיליון שקל חולקו לעובדים בהסכם הקיבוצי המאורגנים בוועד עובדי הרכבת, בראשות גילה אדרעי, ו-2 מיליון שקל לעובדים בחוזה אישי. בממוצע מדובר על כ-3,670 שקל לעובד.
"הוחלט לקצץ במענקי הפרישה לבכירים"
מהרכבת נמסר בתגובה כי "המענקים לעובדים ניתנים מדי שנה. לצד זאת אושרו מענקי פרישה חד פעמיים לבכירים, הניתנים כחלק מהסכמי ההעסקה. בעוד שעובדי ההסכם הקיבוצי קיבלו את מלוא המענק, הוחלט לקצץ במענקי הפרישה לבכירים, ולהעניק רק 60%-80% מגובה המענק, זאת בשל מצבה הכלכלי של החברה. אנו מודים לכל עובדינו, זוטרים כבכירים, העושים ימים כלילות למען צמיחתה והתפתחותה של רכבת ישראל, ומתן שירות בתנאים תפעוליים מאתגרים של מחסור במסילות וקרונות".
מוועד העובדים נמסר: "עובדי הרכבת לא קיבלו וגם לא מקבלים בונוסים. הם מקבלים רק את מה שמגיע להם לפי ההסכם הקיבוצי ולא שקל יותר. במסגרת ההסכם מ-2012 מקבלים העובדים מענק שנתי בכפוף לעמידה ביעדים ועד 3% מהשכר המשולב, בכפוף להמלצת המנהלים. לסמנכ"לים ולבכירי ההנהלה לעומת זאת מחלקים מענקים של מאות אלפי שקלים לכל אחד (150-250 אלף שקל) וגם לאלה שכבר עזבו, זאת בשעה שהחברה מדווחת על הפסדים של מיליונים ומאיימת לפטר עובדים עקב מצבה הפיננסי".