שתף קטע נבחר
 

לקראת הנפקת אובר: נהגים בחברה ובמתחרה ליפט פותחים בשביתה

השביתה תתקיים בעשרות ערים ברחבי ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ודרום אמריקה. הנהגים דורשים העלאה בשכר, ביטחון בעבודה ותעריפים מפוקחים. אחד הנהגים אומר: "עם ההנפקה של אובר, השותפים שלה ירוויחו מיליארדים, ואנחנו נשארים בעוני ופושטים את הרגל"

נהגים של חברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט פותחים היום בשביתה בעשרות ערים ברחבי ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה ודרום אמריקה. הרקע: הנפקת אובר המתוכננת למחרתיים (ו'). ליפט הונפקה כבר בחודש מרץ.

 

>> לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו    

 

ממוניות לוול סטריט: אובר יוצאת להנפקה לפי שווי של 100 מיליארד דולר

אובר פיטרה נהג מוסלמי שסירב להסיע יהודי

עכשיו זה רשמי: אובר רוכשת את המתחרה כארים ב-3.1 מיליארד דולר

 

הנהגים דורשים שכר גבוה יותר, ביטחון בעבודה ותעריפים מפוקחים. אף שלא ברור בשלב זה כמה מבין 3.9 מיליוני הנהגים של אובר ברחבי העולם ישתתפו בשביתה. בכל מקרה זו צפויה להיות הפעולה המתואמת הגדולה ביותר עד כה נגד חברות שיתופי הנסיעות.

נהגים של חברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט פותחים היום בשביתה בעשרות ערים בעולם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נהגים של חברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט פותחים היום בשביתה בעשרות ערים בעולם(צילום: רויטרס)
 

בסן דיגו ובלוס אנג'לס הנהגים מתוכננים להפסיק לעבוד למשך 24 שעות, בעוד שבאטלנטה יסתפקו ב-12 שעות, ובניו יורק מתכננים שביתה של שעתיים בלבד בין השעות 9-7 בבוקר, שנחשבות לעמוסות במיוחד. 

 

בנוסף לשביתה, הנהגים מתכוונים לקיים עצרות מחאה באזורים אסטרטגיים, כמו מחוץ למשרדי אובר מקומיים.

  

"למנות נציג של הנהגים לדירקטוריונים"

הנהגים דורשים יחס טוב יותר ושיפור התנאים, אם כי הדרישות הספציפיות משתנות בהתאם לאיגודים השונים שלקוחים חלק בשביתה. כך למשל, איגוד Rideshare Drivers United, שפועל בקליפורניה, דורש מינוי נציג של הנהגים לדירקטוריונים של אובר וליפט, השקת מודל שכר מינימום שעתי בדומה לזה שנהוג בניו יורק ותהליך ערעור מהיר ושקוף במקרים שבהם מפסיקים לעבוד עם נהג.

 

הנהגים שעובדים עם אובר וליפט הם על תקן עצמאיים, כלומר הם לא זכאים לאותן זכויות כמו עובדים שכירים, כמו שכר מינימום, שעות נוספות, פיצויים וימי מחלה. בשתי החברות מתעקשים כי העסקים "יושפעו לשלילה" אם הנהגים יסווגו כשכירים ולא עצמאיים.

 

"הנהגים נשארים בעוני ופושטים את הרגל"

בינתיים, התחרות הגוברת בין החברות וכניסתן לשוק של חברות קטנות יותר מובילה לתחרות מחירים. אובר וליפט מבזבזות כספים רבים, והשכר של הנהגים הוא העלות הגדולה ביותר שהן יכולות לשלוט עליה.

"עם ההנפקה של אובר, השותפים שלה צפויים להרוויח מיליארדים, בעוד שהנהגים נשארים בעוני ופושטים את הרגל", הגיב בהאיראבי דסאי, שעומד בראש איגוד נהגי המוניות של ניו יורק, אחד הארגונים מאחורי השביתה המתוכננת.

 

לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, מתוך 40 נהגי אובר באזור וושינגטון הבירה שנבדקו, 33% נכנסו לחובות כתוצאה מהפיכתם לנהגים של אובר.

 

מחקר נפרד חישב ומצא כי הנהגים של אובר מרוויחים 9.21 דולר לשעה לאחר שמורידים עמלות, הוצאות רכב והוצאות נוספות.

 

בתשקיף שפירסמה אובר היא תמחרה את ההנפקה בטווח של 50-44 דולר למניה, שמעניק לה שווי של 83.8 מיליארד דולר בטווח העליון ו-73.7 מיליארד דולר בטווח התחתון. קרוב לוודאי שההנפקה של אובר תהיה הגדולה ביותר מאז הפכה עליבאבא לחברה ציבורית ב-2014.

 

מדובר בירידה לעומת תחזיות קודמות שדיברו על מחיר בטווח שבין 48-55 דולר למניה, שהיה מעניק לחברת הנסיעות השיתופיות הערכת שווי של קרוב ל-120 מיליארד דולר. לפי הדיווחים, אחת הסיבות להורדת טווח המחירים נובעת מהקשיים שבהם נתקלה יריבתה ליפט לאחר ההנפקה שלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים