שתף קטע נבחר

האם במשרד האוצר מתכננים להעלות את המס על הסיגריות?

פרק מיוחד בדו"ח הכלכלנית הראשית מתייחס למס בישראל, שאינו גבוה ביחס לאירופה. הכנסות המדינה ממיסוי מוצרי טבק: 6 מיליארד שקל בשנה

אגף הכלכלן הראשי פירסם דוח על מסי הקנייה הנגבים בישראל, ובפרק מיוחד מובאות בו טבלאות שמראות שהמס על הסיגריות בישראל דווקא לא גבוה במיוחד. האם זהו רמז לכוונת האוצר להציע העלאת מסים על הסיגריות, גם מטעמי בריאות, אחרי הבחירות?

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

משרד האוצר מציג: קיצוצים ומיסים כדי לשמור את הגירעון מתחת ל-4%

כחלון התעורר: יציג בפני הממשלה חבילת גזירות לטיפול בגירעון

נטו קיצוצים: התוכנית של האוצר להתמודדות עם הגירעון

 

מהדוח עולה שמס הקנייה והמע"מ על הסיגריות בישראל לא גבוהים יותר מאשר ברוב ארצות אירופה, ולמעשה ישראל מדורגת במקום 16 מתוך 29 מדינות בשיעור כלל המסים על סיגריות מהמחיר לצרכן.

האם במשרד האוצר מתכננים להעלות את המס על הסיגריות? ()
האם במשרד האוצר מתכננים להעלות את המס על הסיגריות?

הדוח שפירסמה אתמול (א') הכלכלנית הראשית באוצר מעלה שאלה האם כשבאוצר יחפשו היכן להעלות מסים, המס על הסיגריות יהיה הראשון להתייקר.

 

גם כסף, גם בריאות

בשיעור כלל המסים על סיגריות באירופה, אסטוניה, יוון, אירלנד, פינלנד ובריטניה מובילות, שם חלקם של המסים מהמחיר לצרכן מגיע לכ-90%. בישראל המס מגיע לכ-78%. המס הנמוך ביותר קיים בלוקסמבורג, רק 68%. בגרמניה, ברומניה, בפורטוגל ובשוודיה - כ-73%.

 

העלאת מס על הסיגריות בוצעה בעבר פעמים רבות כשהיה חסר כסף בקופת המדינה, ובעת שהמהלך הוסבר גם כתרומה לבריאות הציבור ובהוצאה עתידית נמוכה יותר על תרופות למחלות שנגרמו כתוצאה מעישון.

 

מהדוח עולה שהכנסות המדינה ממס קנייה על מוצרי טבק הסתכמו ב-2018 בסכום גבוה של 6.1 מיליארד שקל. עם זאת, הכנסות אלה הגיעו לשיא של 0.60 אחוזי תוצר ב-2013, ומאז נמצאות במגמת ירידה עד ל-0.46 אחוזי תוצר ב-2018. כמו כן ירד משקל הייצור המקומי בצריכת סיגריות מ-70% ב-1992 ל-10% ב-2018.

   ()
 

מעשנים פחות מפעם

באגף הכלכלן הראשי העריכו אתמול שהגברת המודעות לנזקי העישון יחד עם העלאת המיסוי על מוצרי טבק במשך השנים פעלו יחד להפחתת הצריכה. ואכן, נתונים רב שנתיים מצביעים על ירידה מתמשכת בצריכת סיגריות לנפש, כולל טבק לגלגול - מכ-78 חפיסות לנפש לשנה ב-1992 לכ-39 ב-2018.

 

בתוך כך, משקל צריכת הטבק לגלגול מכלל צריכת הסיגריות עלה מ-0.2% ב-2009 ל־17.9% ב-2018. המעבר מצריכת סיגריות לצריכת טבק לגלגול הוא תוצאה של עיוות מס, שתוקן רק לאחרונה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים