שתף קטע נבחר

משרדי האנרגיה והכלכלה נגד סקר הסיכונים בחיפה

שני המשרדים ביקשו לגנוז את הסקר של המשרד להגנת הסביבה ולפיו לא נמצא סיכון מיוחד לאוכלוסייה באזור מפרץ חיפה. "הפרסום יציג מצג שווא"

"התרשמנו שמבחינה מקצועית לא נכון לפרסם את המתודולוגיה בשלב זה". כך מסרו משרדי הכלכלה והאנרגיה באשר לסקר שפירסם אתמול (ב') המשרד להגנת הסביבה, בכל הנוגע לסיכון שנשקף לאוכלוסיית אזור מפרץ חיפה שבקרבת מפעלים.

 

"לא קיים במפרץ חיפה סיכון בהשוואה למקובל בעולם"

"המשרד להגנת הסביבה לא מכיר חלק מהנתונים שמציג בזן"

מסוכן או לא מסוכן במפרץ חיפה, זאת השאלה?

 

"המתודולוגיה מהווה כלי עבודה פנימי ראשוני, ופרסומה יציג מצג שווא של תוצר סופי. מעבר לכך, המתודולוגיה בוחנת ערך קצה שונה מהמקובל בעולם, וכן מכלילה סיכונים ממוצקים, תחום יחסית חדשני. פרסומה עלול להוביל להחרפת המצב הרגיש במפרץ חיפה ובסבירות גבוהה תוביל ליישום מדיניות מוטעית שמנוגדת לעמדה המקצועית", סיכמו.

מפעלים במפרץ חיפה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מפעלים במפרץ חיפה(צילום: עידו ארז)

הבקשה של שני המשרדים, שהגיעה ל"ידיעות אחרונות", נשלחה במאי האחרון ולקראת גיבוש הטיוטה הסופית שנחשפה אתמול להערות הציבור. משרד האנרגיה אחראי על פעילות בתי הזיקוק ואספקת הדלקים במשק, ומשרד הכלכלה על פעילות המפעלים.

 

מדוע ביקשו המשרדים לבלום את הסקר? המשרדים טוענים ש"עצם קיומו של סקר סיכונים מצרפי הוא יחסית נדיר, ויש מיעוט מקרים עליהם ניתן להסתמך". מה גם שלטענתם "המשרד להגנת הסביבה נמצא בתהליך גיבוש נוהל פנימי לניהול סיכונים פרטני", שלאחריו "כל המפעלים בישראל שעומדים בתנאים יחויבו לבצע ניהול סיכונים פנימי של חומרים מסוכנים ולאמץ את ההמלצות להפחתת הסיכון", פעולה שעלולה בין השאר להוביל במקרים מסוימים להוצאות כספיות כמו גם להגבלות פעילות ולשימוש בחומרי גלם שונים.

 

הדילמה לגבי הדרך לבחינת הסיכון אליו נחשף הציבור ממפעלי מפרץ חיפה פורסמה ב"ממון" בחודש שעבר, כאשר מי שהיה חתום על הטענות אז היה מכון האנרגיה והסביבה. בדומה למשרדי האנרגיה והכלכלה, גם במכון טענו שהמתודולוגיה שבחרו לכאורה אינה מקובלת. באופן מפתיע, מי שהתנגד אתמול לפרסומי המשרד היו גם חלק מארגוני הסביבה - שטענו מנגד כי לא ייתכן שהתוצאה של הבדיקה תהיה שיחסית הכל בסדר.

  (צילום: מתוך הדו
(צילום: מתוך הדו"ח)
 

במשרד להגנת הסביבה נצמדים לבחינה שלהם. לטענתם הסקר נוהל וגובש על ידי ד"ר אלי שטרן, שמסביר כי האזור "מאופיין בפעילות תעשייתית הכרוכה בשימוש בחומרים מסוכנים. באזור למעלה מ-60 מפעלי תעשייה המבצעים פעילויות ותהליכים רבים שבהם נעשה שימוש בחומרים מסוכנים".

 

עוד אומרים שם ששלב א' של הסקר התייחס לתקריות תפעוליות חמורות במפעלים ובמתקנים העוסקים בחומרים מסוכנים תוך בחינה של למעלה מ-1,500 מקורות סיכון. המשרד טוען ש"ממצאי הסקר מצביעים על כך שלא קיים באזור המפרץ סיכון לאוכלוסייה שאינו קביל בהשוואה למקובל במדינות מפותחות".

 

מה שכן מצאו הם ארבעה מפעלים המסתמנים כ"גורמים עומסי סיכון גבוהים יחסית": דשנים, דור, גדיב מקבוצת בז"ן וגדות מזרח. מדובר בפוטנציאל שיש לבחון ולא בסכנה מיידית, אך בכל זאת הוחלט לפרסם את שלב א' של סקר הסיכונים המצרפי להערות הציבור (עד 8 באוגוסט). "לאחר קבלת הערות הציבור והגורמים הרלוונטיים ושקילתן, יפורסמו תוצאות הסקר הסופיות", מבטיחים במשרד, ומקנחים שמפעלים אשר יימצאו כמסוכנים יידרשו לשדרוגים כאלו ואחרים כדי לעמוד בדרישות המדינה.

 

מבז"ן נמסר בתגובה: "לאחר שלוש שנות בדיקה מסתבר שלא קיים סיכון לאוכלוסייה באזור מפרץ חיפה. כפי שעולה מתוצאות הבחינה, אין באזור המפרץ סיכון – זאת בהשוואה לקריטריונים בינלאומיים מחמירים ביותר הנהוגים במדינות מערב אירופה, דוגמת הולנד ואנגליה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך הדו"ח
מפרץ חיפה
צילום: מתוך הדו"ח
מומלצים