חומרים וחידושים
פיתוח חומרים, התורמים לשיפור ביצועים ופונקציונליות, מהווים חוד חנית לחדשנות, בין אם הם חדשים לגמרי ובין אם הם מבוססים על חומרים מוכרים אחרים אך משופרים, כפי שאכן קורה במרבית המקרים
החומרים המפותחים - ממתכות ובטון ועד עיבודי עץ, סיבי צמחים או פולימרים, והטכנולוגיות הנלוות אליהם - משנים את צורת העבודה של בעלי המקצוע בתחום העיצוב והאדריכלות, ואחריהם, כמובן, גם את סביבת החיים של הצרכנים.
תעשיית העיצוב הולכת ומתפתחת, ותרה כל העת אחר חומרים חדשניים, רצוי בעלי אפקט חזותי מפתיע שלא נראה קודם לכן, שייראה טוב ויענה על חלומותיהם הכמוסים של המעצבים וכמובן, יקלע לטעמו של מכנה משותף רחב ככל הניתן. "חומר הוא חלק בלתי נפרד, אם לא הכי חשוב באדריכלות", אומר האדריכל מיקֶלֶה סימאונה. "אדריכלות נעשתה עבור האדם, אדריכלות היא חומר, ואם לא יהיה חומר, לא תהיה אדריכלות. אנחנו לומדים את העבר כדי לחיות את ההווה ולתכנן את העתיד, ולכן הכול מתחיל מהמגע הפשוט, מהחום, מגובה העיניים ומהלא מנוכר". בפרויקטים שלו באים החומרים לידי ביטוי כמאפיינים עיקריים, ובעיקר בתצורתם הטבעית, והוא רואה חשיבות רבה למשחק בחומר, למיקום ולהארה שלו, שגורמת לסקרנות הצופה. "יש
משמעות למגע בחומר טבעי, שיוצר 'לוק אנד פיל' אחר לגמרי. הטונציה והחיבורים בין כל החומרים בפרויקט הם אלה שנותנים את הערך המוסף שלו".
סימאונה מציין את הברזל הגס בקורות חשופות, את הקורטן (לוחות פלדה עם חלודה) כחיפויי מבנים או קירות, את התקרות המינרליות מסיבים אופטיים שיוצרות טקסטורות ייחודיות וקירות ירוקים - כחלק מ"אחריות ציבורית" לשילוב ארכיטקטורה בסביבה, להיות חלק ממנה ולהכניס את הטבע לתוך הבית. "מדובר באדריכלות אורגנית כמו הבית לצד מפל מים, יצירת המופת של האדריכל האמריקאי פרנק לויד רייט בפנסילבניה, שהשתלב באופן מושלם עם הסביבה, כאילו צמח מעצמו בתוך היער. הבית כולו שקוף והטבע נכנס אליו. צמחייה היא בעיניי חומר בלתי נפרד שאין יותר יפה ממנה".
מידי פעם נדרש סימאונה לחומרים סינתטיים, אולם בדרך כלל יהיו אלה חומרים עם זיקה לטבע, כמו אריחי הגרניט פורצלן המדוקקים החדשים בגודל 1X3 מטרים, שנמצאים בשוק בשנים האחרונות. "הם מדמים את החומר הטבעי, בין אם שיש או בטון ובין אם אחרים, ומייצרים נראות דומה ללא חיבורי פוגות, כך שהמראה נקי ושלם יותר".
באמצעות חומרים כגון האריח הזה יכולים מעצבים לאפיין פרויקטים ולבטא את היצירתיות שלהם בעלויות סבירות. מעצבת הפנים לייה גל, מעריכה את הפונקציונליות ולא מתפשרת על רמת האיכות, התקציב והקונספט שהיא מובילה, כאשר מדובר בבחירת חומר לפרויקט. "קונספט עיצובי מאופיין בזכות החומרים, והאפיון נובע מתחושה של כל אחד ואחד", היא מסבירה. "אדם אחד יכול לראות אריח דמוי בטון כמשהו קר, אבל אחר יראה בו משהו טבעי וחם. הוא יכול להשתלב בבית מודרני מלוקק ובעל קווים נקיים, אבל גם בבית קלאסי ואפילו כפרי פרובנסי אם נדע לשלב אותו עם חומרים טבעיים אחרים, טקסטיל חם וצבעוניות תואמת - הכול שאלה של מינונים, שהרי כל חומר הוא חלקיק קטן מקונספט שלם".
בין החומרים ששינו את צורת העבודה שלה הוא האריח המדוקק ואף צבע הבטון לקירות על גווניו השונים, שיצאו מחברות הצבעים בתקופה האחרונה. עוד מוסיפה גל "אם פעם היינו צריכים להשתמש בחומר טיח בעלויות יקרות, היום אנחנו רוכשים צבע בעלות של פח צבע רגיל, הפרשים של אלפי שקלים שמקלים על התקציב ועדיין מאפשרים לנו לבטא את עצמנו כמעצבים".
גם האבן האלסטית החדשה של "אבן סיב" עונה על הקריטריון של ביטוי קונספט תוך פונקציונלית משופרת. "העובי שלה 2-1 מ"מ בסך הכול, תוצאה של קילוף קליפת הסלע כאילו מדובר ב'טפט' מאבן טבעית", מסביר ערן סיב, הבעלים ויו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל. האבן, המיובאת מהודו, משמשת לחיפוי בניינים, קירות דקורטיביים, דלתות, ארונות או חדרי אמבטיה, היא עמידה במים, ומשיגה את מראה האבן הרצוי אך במשקל קטן בהרבה - 2 ק"ג למטר מרובע, לעומת 50 ק"ג למטר מרובע לאבן טבעית, שולף סיב את הנתונים. "אין חשש שהאבן תתנתק בשל המשקל והדקות שלה, השינוע שלה קל ויכול להתבצע במכונית ולא במנוף, וההתקנה שלה מהירה יותר, מה שחוסך בעלויות העבודה". מעבר ליתרונות אלה מספר סיב על פתרונות שסיפקה האבן במקרים כגון חיפוי חדר מדרגות צר מדי, הדבקה על אדניות מיושנות שקיבלו בזכותה מראה חדש לגמרי או על עמודים עגולים. בזכות עשרות הגוונים והטקסטורות, דרגות העננות והגידים - ניתן לייצר בעזרתה חזות שונה בכל פעם. סיב:
"אדריכלים ומעצבים מואסים בשגרתי ובטריוויאלי ומנסים לחשוב מחוץ לקופסה. הם רוצים ליצור פרויקט שטרם נראה ואופנה חדשה, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה עם מוצרים מקוריים".
משטחי עבודה, רצפות, חיפויים ואלמנטים אחרים צריכים לעמוד בסטנדרטים גבוהים של יופי, עמידות ופונקציונליות - לא בהכרח בסדר הזה. הנחושת המוכרת לנו מקדמת דנא, ומככבת כבר עשור בעיצוב פנים בחו"ל, נחשפה בארץ רק לאחרונה. מדובר בעיקר במשטחי נחושת ייחודיים, כגון: דלפקים, איי מטבח, שולחנות גדולים, חיפוי דלתות וקירות שלהם ייחודיות: היכולת ליצור גוונים טבעיים (פטינה), מספקטרום חום או אדום ועד ירוק וכחול. "בצירוף טכניקות ריקוע ועיבוד פיזי ניתן להגיע לאינספור יישומים", מסביר איל ויס, אמן מתכת והבעלים של סטודיו "מטאל סושי", שקורא לחומר "הזיקית המתוחכמת". "נחושת טבעית היא מתכת אצילית, רכה יחסית ואנטיבקטריאלית והיא אינה מתכלה. למשטחי הנחושת נוכחות מרהיבה בכל חלל, בין אם מסחרי ובין אם פרטי. הם משדרים יוקרה ואקלקטיות ויחד עם זאת חמימות נינוחה ונטולת יוהרה. כחומר טבעי, נחושת חשופה מתכהה ומקבלת עם השנים אופי שמחמיא לעיצוב כפרי, אבל ניתן לקבע כל גימור עם לכה או אפוקסי קריסטלי, ולקבל גם תוצאות מודרניות מרהיבות".
חומרים חדשים ופורצי דרך משפרים אם כן את חיינו ללא הרף, וביחד עם טכנולוגיות ומערכות חכמות ומשודרגות, העומדות בתקנים סביבתיים ירוקים, הופכים אותם למקום שטוב מאי פעם לגור בו.