עיצוב בהתאם לסטטוס האישי
בית הוא המקום לנוח ולאגור כוחות, המקום שממנו יוצאים מידי יום לעבולם וגם חוזרים אליו
בית זהו המקום המגן, שמייצר זיכרונות, סודות, חלומות ואינטימיות ומאפשר לאדם להיות הוא עצמו. האופן שבו הוא מתוכנן ומעוצב משפיע רבות על התחושות ועל החיים בכלל, ולכן בית הוא דבר נוסף לאדם: המקום המתאים לו ביותר, ועליו לענות על צרכיו המדויקים ואורחות חייו.
"עוד לפני שמתחילים לתכנן בית, צריך להבין מי הנפשות המתגוררות בו, להכיר את הצרכים והתחביבים שלהן ורק לאחר היכרות מעמיקה אפשר לעבור לשלב הבא", אומרת שירלי דן, בעלת משרד "דן אדריכלים", שבונה בכל פרויקט שאלון צרכים ארוך ("פרוגרמה") ללקוחותיה. "גם אם מדובר בבית למשפחה, חשוב לדעת כמה ילדים יש להם, באילו גילאים, מה הדרישות שלהם ועוד".
"המגרש, הפרוגרמה והאנשים היושבים מולנו מכתיבים את התכנון", מחזקת אדריכלית הילה ישראלביץ' את הדברים. במשרד שלה ושל בן זוגה, "ישראלביץ' אדריכלים", הם מקפידים תמיד על תכנון סביבת מגורים המשחקת בין הנסתר לגלוי, אבל השוני מבית לבית הם הפונקציות, הגדלים והסידור של הדברים בחלל, שמתחלפים בהתאם לסטטוס האישי של הלקוח, בין אם זו משפחה ובין אם זוג או אדם בודד. "בית מורכב מכל־כך הרבה רבדים, ולכן הדבר תלוי לגמרי באדם שעומד מולך", היא מסבירה.
בבית שתכננו לזוג הורים עם שלושה בני עשרה ותינוק, יצרו קומת כניסה שמחברת בין הסלון ובין הגינה והבריכה, כדי ליצור רצף חווייתי לפעילויות שהמשפחה מרבה בהן. בקומת המרתף תכננו חלל לבילוי משפחתי משותף עם בר ושולחן ביליארד, ובקומת החדרים יצרו אינטראקציות בין הילדים על־ידי חדר רחצה משותף, שניתן להיכנס אליו מכל חדר. הפתיחות עם החצר, הזמן לבילוי המשותף וקשר העין בין בני הבית הם המאפיינים למשפחתיות.
בבית אחר בתכנונם הקומה העליונה מיועדת כולה לחדרי שינה עבור ארבעה ילדים, ויש בה פטיו פתוח לשמיים, שאליו ניתן להיכנס מהמסדרון המשותף לחדרים. הפטיו נסגר בקיר תחרה בן 3 מטרים, שמצד אחד מאפשר אוורור, ומצד שני יוצר מסתור והגנה לבל יטפסו או ייפלו - אלמנט שתוכנן בהתאמה לגילאי הילדים.
יעילות היא שם המשחק בתכנון בית למשפחה, ודן מדגישה כי בית צריך להיות פרקטי הרבה לפני שהוא יפה. ערך תכנוני זה יאפשר לדיירים לשמור עליו לאורך זמן. "קל מאוד לבלגן בית עם ילדים, במיוחד כשהם מגיעים הביתה, זורקים תיקים ונעליים ומתחילים לשחק, ולכן ברוב המקרים אתכנן ארון שירות בכניסה לבית, אמליץ על חדר משחקים אם יש לכך מקום, ואתחשב ברצון של ההורים להוסיף עמדות מחשב בחדרים או במיקום מרכזי יותר, תחת פיקוחם".
לבד מן החדרים ופינות הבילוי המשותפות, דורשת משפחה מקומות אחסון רבים ברחבי הבית וכן מטבח עם מקומות ישיבה ומשטחי עבודה פנויים, כדי להכיל את הפעילות האינטנסיבית המתרחשת בה ברוב שעות היום.
בבית שעיצב מעצב הפנים ניצן הורוביץ מתרוצצים דרך קבע חמישה ילדים. כדי לאפשר להם להתרוצץ, ביקשו ההורים להרחיב את הבית, וחלל גדול ומרווח הוקצה למטבח כשבמרכזו אי גדול עם אזור ישיבה ואחסון. בצמוד לו פינת אוכל רחבת ידיים, המתאימה למשפחה שמארחת תכופות. מאחר והמשפחה צומחת וגדלה, היה חשוב לו ליצור פלטפורמה נקייה ומראה אחיד, וזאת התבטאה בבחירת חומרים מצומצמת, צבעוניות מונוכרומטית בהירה ותאורה שקועה ששומרת על מינימליזם.
"המטבח הוא לב ההוויה הביתית הישראלית ולא פעם נעשים בו גם שיעורי הבית", מזכירה דן, ולכן מקצה מקום ישיבה נרחב, המאפשר פעולות לשהייה ארוכה יותר. "אם מדובר בזוג צעיר עם ילד אחד, שיש לו כוונה להרחיב את המשפחה, לא אתכנן בית שיתאים לסטטוס הנוכחי שלו, אלא לסטטוס העתיד לבוא, מכיוון שלא מתכננים בית לשנתיים־שלוש בלבד. אם המשפחה צומחת, אתייחס לכך בפינת אוכל גדולה ובמספר חדרים גדול יותר ואשלב את כל ההכנות הדרושות, אם בנקודות חשמל, מיזוג אוויר ועוד, גם אם כרגע לא ישתמשו בהם".
כך בבית למשפחה עם שני ילדים בגיל העשרה וילד קטן יותר, יצרה עבור שלושתם סוויטות עם מקלחות נפרדות, גם אם לא כולם משתמשים בהן כיום, מתוך מחשבה לעתיד. בגינה של בית עם ילדים היא תקפיד על יותר פינות ישיבה, פינת משחק, מיקום לטרמפולינה, מגלשה או נדנדה, ואם הילדים בוגרים, היא אפילו תתחשב במספר כלי הרכב כדי לתכנן כראוי את החנייה.
הגיל השלישי
פינת אוכל גדולה, שמאפיינת בית עם מספר נפשות, יכולה להתאים גם לזוג פנסיונרים, שבניו בגרו והקימו משפחות משלהם, אבל הם חוזרים לביקורים בסופי שבוע ובחגים. פרטיות היא חלק מחיי הגיל השלישי, אבל אהבת האירוח והחיבור למשפחה מאפיינת את הישראלים, ולכן עובדה זו באה לידי ביטוי גם בתכנון.
בפנטהאוז שעיצבה מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ' לזוג בגיל השלישי הוצבה פינת אוכל גדול, הנפתחת לשלושה מטרים, עבור אירוח הילדים שגרים רחוק ומגיעים בסופי שבוע. "בגיל הזה בדרך כלל יש יותר משאבים, או שעוברים מבית גדול לדירה קטנה יותר, וחושבים על ריווח, מעברים ופתחים גדולים לשעת הצורך ולפינוק", מסבירה ברקוביץ'.
התכנון כלל גם שני חדרי שינה שנותרו פנויים בשביל הילדים, אבל שאר החדרים אוחדו לטובת יחידת הורים אחת, והממ"ד צורף כחדר ארונות, שהכניסה אליו היא מתוך דלת היחידה. בנוסף, נבחרו מערכות כמו חימום תת־רצפתי ומיזוג אוויר, מקרר יינות, קמין ומרפסת רחבת ידיים לאירוח. "כל מה שנחשב יוקרתי ולא מחייב עבודות בית רבות לגיטימי בשם הפינוק, הנוחות וכמובן המשאבים הפנויים", מסכמת ברקוביץ'.
רווק/גרוש/יחידני
מקום שבו פחות מושם דגש על משפחתיות הוא תכנון לאנשים המתגוררים בגפם. בבית שתכננו האדריכלים ישראלביץ' לגרוש, שילדיו אינם מתגוררים איתו, הושם דגש מופחת על המשפחתיות והפונקציונליות. המטבח הוא אי בסלון, משום שהוא לא ממלא צורך משפחתי, והסלון עצמו אינו מיועד לאירוח אלא יותר לשימושו האישי של הדייר. לכן במקום מערכת ישיבה סטנדרטית במבנה של ספה וכורסאות מולה, הסתפקו בספה ושזלונג, שתאפשר לו להתרווח מול הטלוויזיה בשעות הפנאי שלו.
גם סגנון העיצוב עשוי להשתנות, לפעמים יותר צעיר וקליל ולפעמים כזה המשקף בלעדית את זהותו של הדייר. אדריכלית מרינה רכטר־רובינשטיין תכננה דירה בה הושם דגש לאמנות שהדייר יוצר ולצבעוניות הבוקעת מעבודותיו. המטבח מטבעו קטן יותר, והוא כולל בתוכו את מכונת הכביסה, פינת האוכל קטנה ואינה נפתחת, והמקום היחיד שמתחשב באורחים הוא האי במטבח. החלל הציבורי כולל את פינת העבודה שלו, כדי שתאפשר לו נגישות גבוהה, ובחדר השינה קירות חדר הרחצה שקופים, משום שאין כל צורך לשמר את הפרטיות כשמדובר בדייר אחד. "במקרה הזה הכול תוכנן לפי מידותיו, משום שהדירה משדרת אותו", מסכמת רכטר־רובינשטיין.
תוספת של אדם בבית משנה מעט את פני התמונה, כפי שקרה בדירה שתכננה מעצבת הפנים שלומית זלדמן לאם יחידנית ובתה. שיפוץ הדירה שלהן תיקן פרופורציות בעייתיות כדי לשוות לה חזות רחבה מכפי גודלה המקורי. לצורך כך השתמשה זלדמן בפלטת גוונים כללית ניטרלית ובזכוכית מודרנית שתרחיב את מראה החדר, והוציאה מחדרי השינה של השתיים את הארונות, כך שירוכזו בממ"ד הפנוי. הארון פינה מקום להגדלת חדר הרחצה ולהצבה של שידת איפור וטואלטיקה גדולה ומפנקת, שאף כוללת טלוויזיה, וכולה מוקדשת לאם. כמו כן, ויתרו השתיים על פינת אוכל והסתפקו בדלפק ישיבה, ולמרפסת נבחר שולחן שניתן להכניסו פנימה בזמן אירוח.
זלדמן מוסיפה כי כשמדובר בהליך תכנון מול אדם אחד, הליווי מטבע הדברים אינטנסיבי וצמוד יותר, משום שהדיאלוג מתרחש בינה לבין הלקוח בלבד, בלי להתייעץ עם בן זוג נוסף. "כל המחשבות, התהיות וההתלבטויות נעשות בעצם מולי, אבל כשמדובר בעיצוב לבני זוג, יש להם את הדינמיקה שלהם והדיאלוג מתנהל ביניהם ואז עובר אליי".