למה הקפה של שטראוס הרבה יותר רווחי בארץ?
ענקית המזון פרסמה את הדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה ודיווחה שרווחיות פעילות הקפה בישראל זינקה ל-17.1% בזכות הוזלת חומרי הגלם. מנגד, הרווחיות מפעילות זו בעולם דווקא ירדה בשל "תנאי תחרות מאתגרים". ברי המים והשקת מוצרים חדשים סייעו לה לצלוח את הקיפאון בשוק המזון
פחות סוכר: שותפה ברזילאית לחברת הפודטק של שטראוס
שטראוס: הרווח זינק ב-2018 ב-18%, המכירות עלו ב-1% בלבד
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה, שבשליטת משפחת שטראוס (57.4%), רשמה ברבעון הכנסות של 2.1 מיליארד שקל - מדובר בירידה של 1.4% לעומת הרבעון המקביל ב-2018, אך בנטרול ההשפעה השלילית של הפרשי השער - הציגו ההכנסות עלייה של 1.7%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הציג צמיחה של 9.5% ועמד על 121 מיליון שקל לעומת 112 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השיפור הושג כתוצאה מעלייה ברווח התפעולי של החברה, לצד ירידה בהוצאות המס שנבעה מתמהיל רווח שונה בין המדינות השונות שבהן פועלת שטראוס.
היחלשות במכירות הקפה, צמיחה בעסקי המטבלים
הירידה במכירות נבעה בעיקר ממגזר הקפה של שטראוס, בשל היחלשות השער הממוצע של הריאל הברזילאי מול השקל; וכן מירידת מחירי הקפה הירוק. הגורמים השליליים קוזזו בחלקם עם הצמיחה במכירות במגזר שטראוס ישראל.
בפילוח לענפי הפעילות, מגזר המים של שטראוס הציג צמיחה של 6% בהכנסות וההכנסות של שטראוס ישראל התחזקו ב-3.3%. מנגד, הכנסות שטראוס קפה ירדו ברבעון ב-6.6%, בעיקר כתוצאה של התחזקות השקל - מגזר הקפה ישראל צמח בכ-4.5%, אך פעילות הקפה הבינלאומית נחלשה ב-8.8%. בנטרול השפעת שער חליפין, ההכנסות בכלל מגזר הקפה ירדו ב-1.4%.
עסקי המטבלים והממרחים הבינלאומיים צמחו בכ-0.3%, אך בנטרול השפעות שער החליפין הציגו צמיחה של 6.8%. החברה הגדילה את נתח השוק שלה בישראל, ובסוף הרבעון השני החזיקה בנתח שוק של כ-11.9% מסך שוק המזון והמשקאות בישראל בהשוואה ל-11.7% בסוף הרבעון השני של 2018.
גיורא בר דעה, נשיא ומנכ"ל שטראוס גרופ אמר כי "גם ברבעון זה הושפעה שטראוס לשלילה מהתחזקות השקל מול סל המטבעות, כמו חברות ישראליות בינלאומיות אחרות. עיקר ההשפעה השלילית היא על ההכנסות בפעילות חברת הקפה בחו"ל, בעוד שאר פעילויות הקבוצה: שטראוס ישראל, סברה וחברת המים נהנו מצמיחה ומהמשך שיפור ברווח וברווחיות".
לקראת יישום תקנות ההגנה על בריאות הציבור בנושא סימון תזונתי שייכנסו לתוקף בינואר 2020, שטראוס מסרה כי היא "נערכה לקראת יישום התקנות לשיפור הערכים התזונתיים של מוצריה. להערכת החברה כ-90% ממוצריה שאינם ממתקים לא יסומנו במדבקות אדומות". מטרת התקנות היא הנגשת מידע לצרכנים בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז, באמצעות סמלים המיידעים אם המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכרים או חומצות שומן רוויות.