כאן עובדים בסטייל: טיפים לעיצוב משרדים
אמנות שעושה את ההבדל, טפטים שמסתירים קירות מכוערים, קירות מחומרים מיוחדים שמספקים פתרון אקוסטי - תחום עיצוב המשרדים עולה כיתה. אתר "המקצוענים" עם סקירה והשראה לבעלי עסקים שמתכננים שדרוג לקראת החגים
תרימו לרגע את הראש מהמקלדת. אם המשרד שלכם כולל שטיחים ישנים מקיר לקיר, תקרה עם תאורה פלורסנטית מרצדת, רהיטי פורמייקה בחום מהגוני ומטבחון קטן שממש ממולו תא שירותים קטנטן – אל תתפלאו מדוע קצב התחלופה של העובדים שלכם גבוה ולקוחות רבים עוזבים בלי לסגור עסקה.
כיום, יותר מתמיד, לנראות של המשרד השפעה מכרעת על התדמית של העסק. אם אתם מתכננים לנצל התקופה של סוף הקיץ ואת תקופת החגים לשדרוג סביבת העבודה – לפניכם המדריך עם כמה רעיונות ותמונות להשראה מכמה משרדים ומתחמי עבודה משותפים - כתבה ראשונה בסדרה.
אמנות, עושה את ההבדל וטובה לשבירת הקרח
אמנות יוצרת שיחה, ובקלות מייצרת סמול טוק. לכן, גם חלל ישיבות רשמי, לא כדאי להשאיר סולידי ומשמים. כמו סלון בבית, כך חדר זה מהווה פעמים רבות את כרטיס הביקור שלכם.
וידאו-ארט, פסל דרמטי שמושך את העין או הדפס מקורי על אחד הקירות – כל אלו יכולים להפוך את החלל לכזה שיותיר רושם רב על מבקריו. מעבר לכך, זכרו שהעובדים עוברים שם מדי יום, והם מאוד מושפעים מסביבת העבודה שלהם, גם אם העין מתרגלת לכך בשלב מסוים.
"היתרון הגדול הוא שניתן להחליף בקלות רבה את התוכן די בקלות כשנמאס מהווידאו ארט שמוצג", אומר גיא ברעם מברעם פרסום מקורי. "בנוסף, כל אלמנט שיש בו תזוזה, בולט יותר לעין. קיים מגוון גדול כיום, ולא חייבים להיות אמנים בעלי שם כדי לייצר מייצג אמנות בווידאו. המסכים הפכו לדקים והרבה יותר זולים מבעבר. וכך, במחיר של תמונה סטטית או פוסטר, ניתן כיום ליהנות ממיצג וידאו-ארט. כמעט כל אחד יכול בימינו לקחת קובץ JPG ולהנפיש אותו, ולייצר בו תחושה של דינאמיות. זה בהחלט מעורר עניין ולא כרוך בעלויות גבוהות".
המשרד קטן במיוחד? מלאכת התכנון מאתגרת יותר
כיום, חללי המשרדים דינמיים יותר מאי פעם. גם אלה שהם פורמליים יותר הופכים ברמת התכנון ליותר גמישים, במיוחד אם יש אילוצים של גודל ומרחב. משרד קטן נחשב לכזה ששטחו נע בין 30 ל-60 מ"ר, ואשר בו עם תכנון נכון ניתן לייצר עמדות עבודה לכעשרה עובדים. אחד הדברים שחשוב להפנים הוא שככל שהשטח קטן, כדאי לשאוף לכך שלכל פינה ורהיט יהיה יותר משימוש אחד.
"ניתן לחלק את השטח למספר חדרים המופרדים בקירות זכוכית, ואת המסדרונות או שטחי המעבר להרחיב מעט, כך שניתן יהיה לשלב בהם פינות ישיבה להמתנה של מבקרים או לפגישות קצרות של העובדים", מציעה האדריכלית מרינה רכטר-רובינשטיין, מ-ReMa אדריכלים. "אם המשרד קטן במיוחד, ניתן לוותר על חדר הישיבות המסורתי הכולל שולחן גדול וכמות גדולה של כיסאות, ולמקם אותו בחדר המנכ"ל, שממילא משתתף במרבית הישיבות הגדולות".
"במקום להקצות חדר נפרד לישיבות גדולות, חדר לישיבות קטנות וחדר אוכל לעובדים, ניתן לעצב חלל גדול שיהיה מעין לאונג' (מתחם עם פינות ישיבה וכתיבה), וישמש למספר רב של שימושים", אומר האדריכל רואי דוד, אשר עיצב את ROOMS, מתחם חללי עבודה משותפים מבית פתאל.
"כדי לפתור בעיה של ריחות באזור הקפיטריה של המשרד (טרנד שהוא למעשה מטבח באווירה ביתית עם פינות ישיבה שמזכירות בית או בית-קפה), ניתן להשתמש בוונטות", ממליץ מעצב-הפנים שחר וייס, העוסק בעיצוב חללים מסחריים. "קיימים מפוחים עוצמתיים שיונקים את הריחות האלה".
לא טרנד, מגמה: מתחמי העבודה כאן כדי להישאר
ואי אפשר להתייחס לעולם המשרדים, בלי להזכיר את מתחמי העבודה המשותפים. כיום יש כבר מגוון מכובד של רשתות כאלה בארץ ובעולם, ונראה שמה שהתחיל כטרנד שהוציא פרילנסרים מבתי-הקפה הולך ומתקבע כמגמה. כזו שמוציאה גם מחלקות שלמות מבנקים ומשרדי ממשלה, אל אווירה צעירה ובועטת, ומשאירה את העניבה מחוץ לחלל העבודה.
העיצוב מחוספס (כמה שיותר בטון ותקרות חשיפות), החשיבה היא לכיוון לייפסטייל (בריכה או לפחות מתחם ספא שכולל סאונה, מרפסות וטרסות על הגג) ומנהלי קהילה שתפקידם לוודא שהנטווריקנג אכן מתקיים. אם לא בצורה טבעית, אז לפחות בצורה מלאכותית.
אפילו רשת המלונות פתאל זיהתה את הפוטנציאל, והשיקה בחודש שעבר מתחם עבודה בתוך בית-מלון NYX בתל-אביב. קונספט שלוקח רחוק את מלונות העסקים, ומאפשר להם סביבת עבודה של ממש, תוך שמירה על אווירה מלונאית - תמורת תוספת תשלום כמובן, ליהנות מארוחת הבוקר של המלון, ממתחם הספא ואף מחדרי הלינה הסמוכים.
"המודל הזה חדש יחסית בעולם, וניתן היה לראות את ניצניו בשנה האחרונה בשוודיה, באוסטריה ובהולנד, וכעת הוא מגיע גם לישראל", אומר נדב פתאל, מנכ"ל ROOMS, מתחמי העבודה המשותפים מבית פתאל. "בשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי בביקוש לחללי עבודה משותפים. אם בשנת 2015 ,כחצי מיליון עובדים עבדו בחללים כאלה, הרי שעד שנת 2022 צפוי מספרם לגדול לֿ–1.5 מיליון. כל המגמות הללו הובילו לירידה בביקוש למשרדים, וגם לירידה בשטח הממוצע לכל עובד במשרד - מ–20 מ״ר לעובד בשנת 2010 ,ל-13 מ״ר בלבד בשנת 2017. מנגד, ההוצאות
על תחזוקה ושיפוץ המשרדים עלו, לאור הדרישות הגבוהות של החברות השוכרות. מומחים מעריכים שעד שנת 2030, כ-30 אחוז משטחי המשרד בעולם יפעלו כמשרדים שיתופיים".
האופן ספייס עולה כיתה: כיסאות מתחלפים לעובדים
אם אתם עובדים בחלל משותף, אתם מבינים את המשמעות של להרגיש חשופים בכל רגע נתון. האם מגמת האופן ספייס כאן כדאי להישאר? תלוי היכן.
ישנם מקומות באירופה, שכבר העלו את האופן ספייס מדרגה. אחד הטרנדים החדשים הוא שאין מקומות קבועים, והכיסאות מתחלפים. כל עובד מזמין לעצמו עמדת עבודה יום לפני, וכך יש רוטציה, שמאפשרת לעובדים להכיר בכל יום עמיתים אחרים לעבודה. ממש כמו שמגיעים לחניון, ומחנים איפה שפנוי.
לעומת זאת, ישנה תנועת נגד, שמחזירה את הפרטיות לעובדים. "בשוק הישראלי והניו-יורקי, יש חזרה לישיבה קבוצתית בתוך חדרים", אומר דוד. "האופן ספייס הפך לדבר מאוד שנוי במחלוקת, ואם זה לא מוכתב מלמעלה ולא חלק מתרבות החברה הספציפית, אז כיום מנסים להימנע מישיבה כזו. לעתים השיקולים הם נדל"ניים של רצון לנצל את השטח בצורה מיטבית, אך זה בוודאי לא מתוך חשיבה על נוחות העובדים. אמנם ישיבה כזו מעודדת שיתופי-פעולה בצוותים מסוימים, אבל אופן ספייס גדול מדי לכמות רבה מדי של עובדים – לא הוכיח את עצמו".
ומה עושים בכל זאת אם יש בעיית נדל"ן?
דוד: "במקרים כאלה התפתח יצור כלאיים שהוא בין חדרים סגורים לבין אופן ספייס: חדרים גדולים יותר, שניתן לסגור ובכל זאת להרוויח פרטיות ולא תחושה של תחנת רכבת, שבכל רגע נתון מישהו יכול לעבור מולך, מצדדיך או מאחוריך. נשאר מתחם קטן של עמדות עבודה מתחלפות, אך הוא מיועד לעובדים שמגיעים לעתים רחוקות, או ללקוחות שזקוקים לפינת עבודה מזדמנת".
אתם בעצם מעצבים את אופי העבודה ולא את המשרד עצמו
"ההמלצה שלי לכל מי שנמצא לפני שיפוץ ועיצוב סביבת עבודה, היא שהמשרדים ישקפו את האופי, את הערכים ואת התרבות הארגונית של העסק", אומר כהן. "הבחירה היא לא רק עיצובית, אלא בפירוש גורמת לעובדים להתנהל על פי אופי המשרד. אם עובד מרגיש שזה לא מתאים לו, אז כנראה שלא רק העניין העיצובי לא מתאים לו, אלא אופי העבודה עצמה. בעולם התקשורת למשל, מי שאוהב לשבת מאחורי דלתות סגורות, אוטומטית ייפלט מארגון שמצריך התנהלות שאינה תואמת את האופי שלו. שם חשוב קשר העין, חשובה הישיבה המשותפת שתייצר סינרגיה בין העובדים ובין המחלקות השונות. ולהיפך, ישנם מקצועות שמצריכים עבודה בתנאי דממה למשך שעות ארוכות, ובמקרה כזה חשוב לאפשר לעובדים את התנאים האלו. אחרת, זה בהחלט ישפיע לרעה על התפוקה".
להקפיד על פינות אינטימיות יותר שמאפשרות כמה דקות של פרטיות בתוך החלל הציבורי
"כיום אתה לא בא לעבודה, אלא לחוויית עבודה", אומר מעצב הפנים שחר וייס. "עולם עיצוב המשרדים בהחלט מושפע ממה שקורה במלונות, בברים, במסעדות ובבתים. זה בא לידי ביטוי בתכנון פינות ישיבה שמזכירות לובי של בית-מלון, במטבחים שמזכירים חלל ביתי, בתאורה שהיא לא רק פונקציונלית, אלא גם בעלת תרחישי תאורה שמייצרים אווירה. אם בעבר כל אחד היה יושב ואוכל במטבח הסגור, במסעדה או בעמדת המחשב שלו – כיום המטבח פתוח ומתאפיין בישיבה שמגיעה מעולם המסעדות ומתחמי ההסעדה הפתוחים. יש גם ישיבה סלונית וגם ישיבה בסגנון בר עם פנים לנוף. לאחרונה גם מאפשרים לעובדים סביבת עבודה מגוונת יותר, במידה זו שהם יכולים להרגיש שהם עובדים מהסלון, נכנסים לשיחה אינטימית יותר בחלל סגור או רובצים על מרפסת או טרסה כדי להתנתק קצת מהמחשב. החשיבה של לייצר לעובד פינות פרטיות בתוך החלל הציבורי, היא בהחלט מגמה רווחת לאחרונה".
להסתיר ארונות וקירות משעממים עם מדבקות וטפטים מעוצבים
"ניתן להסתיר ארונות תקשורת, קירות פגומים וכל אלמנט מכוער או סתמי, על-ידי הדבקת טפט ממותג או מעוצב, ולהצניע את קיומם", אומר גיא ברעם מברעם פרסום מקורי. "הדבר גם מפנה קירות אחרים במשרד לשימושים שונים שאינם קיר מיתוג".
לדבריו, "הטרנד היום הוא 'סטיילינג לקירות' – פתרון המאפשר סביבת עבודה מעוצבת, שהיא ערוץ שיווק לאופן שבו העובדים רואים את עצמם כשגרירים נאמנים לערכי החברה ולמסרים שלה, וכך גם לדרך שבה הלקוחות חווים אותה. סביבה מעוצבת, ללא ספק מבדלת את הארגון ויוצרת תחושת שייכות ונאמנות, מגבירה את היעילות ומעודדת מוטיבציה והשראה בקרב העובדים".
"בחללים פתוחים אפשר לתכנן מחיצה שהיא גם ארון דקורטיבי, המאפשר הפרדה מסוימת בין העמדות", מציעה רכטר-רובינשטיין. "הארון יכול להיות גם כפול ולאפשר אחסון מצד אחד, ומדפים פתוחים עם פריטים אישיים של העובדים. בנוסף, ניתן להקצות אזור לטובת ארכיון או מעין חדר שירות. בהיעדר חדר פנוי, ניתן ליצור מעין גומחה שבה ימוקמו בעומק מכונת צילום, מדפסת וארונות לאחסון ניירת".
קירות מעוצבים שהם למעשה פתרון אקוסטי
בעידן שבו לא חסרים רעשים אצלנו בראש, כדאי שלפחות סביבת העבודה תאפשר שקט וריכוז. לכן, האתגר הגדול במשרדים כיום הוא האקוסטיקה. בלעדיה, תפוקת העובדים תרד בצורה משמעותית.
"בייחוד במשרדים שבהם העובדים נמצאים באופן-ספייס, מומלץ מאוד להשקיע בתקרה אקוסטית וברצפת עץ גושני, אשר מפחיתים משמעותית את הרעש", ממליץ גילי כהן, מבעלי Cohen Baysberg & Co, אשר לאחרונה ערך שיפוץ והיה אמון על עיצוב המשרדים.
"ניתן להשיג מראה של תקרת בטון טרנדים, שהיא בעצם ספוג, וכך בלי להתפשר על העיצוב משתמשים בחומר שהוא אקוסטי", אומר דוד.
"חשוב להוסיף פתרונות אקוסטיים ש'יבלעו' את הרעשים החוזרים ויעניקו לעובדים תחושה של פרטיות גם אם הם בחלל קטן", מסכימה רכטר-רובינשטיין. "בעיני זהו אחד הדברים החשובים ביותר בתכנון משרד, בייחוד בעידן האופן-ספייס. קיימים בשוק פתרונות אקוסטיים רבים: תקרות אקוסטיות, מחיצות זכוכית (דאבל, טריפל או כפולה) שהם ברמה אקוסטית טובה, דלתות אקוסטיות, שטיחים, צמחיה, וילונות, ריהוט וסוג ריפוד הכיסאות, תמונות אקוסטיות ואריחים דקורטיביים תלויים שסופגים רעשים".
וכמובן שיש גם את עניין איכות הבניה. רכטר-רובינשטיין: "בנייה איכותית בגבס היא כזו שכוללת שכבות בידוד בתוכה (למשל, צמר סלעים). כך גם לגבי הנמכות תקרה. על מנת להשיג תוצאה אקוסטית טובה, את קירות הגבס יש להצמיד לתקרת הבטון".
"קיימים כיום חומרי גלם בעובי של כ-5 ס"מ, שניתן להדפיס עליהם", מסביר ברעם. "זה יכול להיות חיפוי על רצפה, תקרה או קיר והוא מיועד לחללים כמו חדרי שקט, פינות בהן מתקיימות שיחות טלפון. חומר זה הוא בעל איכות ספיגה והוא בולם רעשים".
עוד כתבות בנושא:
קונים דירה מיד שנייה? הכינו כסף לשיפוצים
המדריך הגדול לשיפוץ קטן
שיפוץ הבית המשותף
קירות זכוכית: תחושה מאווררת שמאפשרת לשמור על השקט
עבור העובדים הישראליים הקולניים יחסית, האופן ספייס כאן כדי להישאר, אך הוא משנה מעט את הצורה. החללים הגדולים ועמוסי השולחנות מתחלפים בפתרון הביניים שהולך וצובר תאוצה: חללי אופן ספייס נפרדים, המיועדים לכמות קטנה יותר של אנשים ומופרדים בקירות זכוכית.
"המגמה היא לכיוון קירות זכוכית אקוסטיים שהם קיר כפול של זכוכית טריפלקס, עם פרופיל אלומיניום ברוחב של 5 ס"מ, ועם דלתות אטומות (שאינן דלתות זכוכית)", מסביר חיים צמח חן שיפוצים ואחזקות באתר "המקצוענים". "היתרון הוא שכמעט מכל נקודה במשרד ניתן למצוא את כל אחד מהעובדים, והמשרד נראה כמו כוורת גדולה, שמאפשרת עדיין סביבת עבודה שקטה לעובדים".
"ניתן למתג את קירות הזכוכית בכל מיני רמות שקיפות, ובכך לייצר חללים אינטימיים יותר באמצעות מדבקות שניתן להזיז ממשרד למשרד", אומר ברעם. "כלומר, מי שעובד במתחמי עבודה משותפים ומשקיע במיתוג ורוצה כעבור כמה חודשים לקחת איתו את ה'תפאורה' יוכל לעשות זאת בקלות, שכן יש מדבקות זמניות שנצמדות לקירות ולדלתות זכוכית גם ללא דבק, אלא באמצעות חשמל סטטי, כך שניתן להדביק ולהסיר אותן אינספור פעמים, מבלי להרוס את המשטח או את המדבקה עצמה. כל החשיבה היום נהייתה הרבה יותר דינאמית, כשמחפשים פתרונות לואו-קוסט, מבלי לפגום ברמת העיצוב. זה תורם לחמצן הקריאטיבי של העובדים שעבורם כיום סביבה מעוצבת היא בהחלט סטנדרט בסיסי".
אל תשאירו את אנשי המחשבים לסוף
אם אתם כל-כך משקיעים בעיצוב, כדאי מאוד שלא תפספסו כמה בעלי מקצוע בדרך. כהן: "אחת הטעויות שכדאי להימנע מהן, היא להשאיר את עניין המחשוב לסוף. בייחוד כשיש מרכזיית מחשבים וארון שרתים, חייבים להביא בחשבון את העניין הזה, כבר בשלב מוקדם מאוד של התכנון. אחרת, תמצאו את עצמכם עם צורך בקדיחה בקירות ופשרה על חוטי חשמל וכבלים שירוצו במיקומים שלא תכננתם. גם אם נדמה לכם שניתן להשאיר זאת לשלב הסופי של השיפוץ, כדאי מאוד להקדים את הביקור של איש המחשבים".
בכתבה הבאה: על תכנון מטבח פתוח, מיקום שירותים, תאורה וריהוט.
צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"