גל התייקרויות בדרך? נטו הוזלות באי ודאות
הוראת השעה להוזלת עשרות מוצרים שהוביל שר האוצר, משה כחלון, תסתיים בסוף השנה. אף שלא כולה גולגלה לצרכנים, ביטולה עלול להביא להתייקרויות. כשהגירעון חורג מהיעד, זה נראה כמעט בלתי נמנע
האם הטיפול בגירעון יביא לידי סיום ההטבות בתוכניות נטו הוזלות שהוביל שר האוצר משה כחלון? בסוף השנה יסתיים תוקף הוראת השעה שחתם עליה כחלון ולפיה בוטלו מכסים ומסי קנייה על סדרת מוצרי אלקטרוניקה, חשמל, תמרוקים ומוצרים לתינוקות. הפטורים הללו, שנועדו להוזיל מחירים, גרמו למדינה לאבד הכנסות של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה.
האוצר בוחן: מס על משקאות מסוכרים וכלים חד פעמיים
נגיד בנק ישראל: "הממשלה תצטרך להעלות מיסים"
המדד ועוד ארבע סיבות לדאגה: הנתונים הלא מחמיאים של המשק
לא ברור אם יחודשו ההטבות הללו לנוכח העלייה בגירעון והחשש כי הדבר יביא לחזרתם של המיסים ולאפשרות שצפוי גל התייקרויות בתחילת 2020. בעוד שהעלאות מיסים או ביטול פטורים קבועים דורשים את התערבות הממשלה, במקרה הזה די יהיה בפסיביות ובאי חידוש ההטבה כדי שהיא תתבטל בסוף השנה, דבר שיכניס לקופת המדינה כ-1.5 מיליארד שקל בשנה.
תוכניות הנטו החלו לפני כשנתיים, ותוקפן הוארך בסוף השנה שעברה לשנת 2019. בתוכנית נטו משפחה בוטלו בין היתר מס קנייה על טלפונים סלולריים ומכס על נעליים ועדשות ומסגרות משקפיים. בהמשך הורחבה התוכנית לנטו תינוקות לביטול מכס על יבוא מוצרי תינוקות בהם מנשאים, הליכונים, מוצצים ומוצרים נוספים. ואילו בתוכנית נטו הוזלות בוטל מס הקנייה החל על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה כגון טלוויזיות ומקרנים, ומכס על מוצרי קוסמטיקה וטקסטיל. גובה המיסים במוצרים שבוטלו עמד בממוצע על 6%-15%.
מלבד שיקול הגירעון ייבחן גם עד כמה יעילים הפטורים הללו, כלומר עד כמה הם מחלחלים אל הציבור בהפחתת מחירים ובשיפור הצריכה ובצמיחה. על פי גורמים במגזר העסקי, לפחות בחלק מהמקרים לא גולגל מלוא המחיר של הירידה במסים אל מחיר המוצר ללקוח.
אם בוחנים את נתוני מדד המחירים לצרכן רואים שבקטגוריות הרלוונטיות אכן נרשמה ירידת מחירים מאז 2018. כך, למשל, בקטגוריית מוצרי חשמל בידוריים (טלוויזיות, מערכות שמע וכו') נרשמה ירידה של 6.6% במחירים מסוף 2017 ועד יולי האחרון, בתחום ההנעלה ירדו המחירים בקרוב ל-15%, ובקטגוריית הצעצועים ירדו המחירים בקרוב ל-5%. לשם השוואה, באותה התקופה עלה מדד המחירים לצרכן בכ-2%.
קשה להסיק מזה חד-משמעית על תוצאות תוכניות הנטו, שכן בקטגוריות השונות נכללים לעיתים גם מוצרים שלא נהנו מהפטור ממס. עם זאת, באופן כללי אפשר לומר שמתן הפטור אכן תרם לירידת המחירים במוצרים, אבל נראה שברוב הפעמים לא גולגלה ההפחתה באופן מלא אל הצרכן. אפשר להעריך עוד כי אם יבוטלו הפטורים האלה, נראה עליות מחירים באותם המוצרים.
יציבות בנתוני הגירעון
אתמול פורסמו נתוני ביצוע התקציב המעודכנים לאוגוסט. עולה מהם כי נשמרת היציבות בנתוני הגירעון, שעומד על 3.8%. לצד החיוב, נראה כי הגידול החד בהוצאות הממשלה הולך ונבלם, אם כי אפשר לשייך זאת לא מעט לכך שאנו נמצאים בתקופה של ממשלת מעבר (מתברר שיש גם יתרונות לתקופה ממושכת של בחירות). עם זאת, בשורת ההכנסות ממסים עדיין אין בשורה, ונתוני ההכנסות רשמו גידול זניח בחודש האחרון לעומת 2018.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, וראש אגף התקציבים, שאול מרידור, דיברו בכנס "כלכליסט" בתחילת השבוע על הצורך להעלות את המיסים. ירון אמר כי הטיפול בגירעון יחייב העלאת מיסים וביטול פטור ממס. מרידור היה זהיר יותר בדבריו, אך רמז כי במסגרת החלופות שמכינים באוצר לממשלה הבאה מועלות גם אופציות להעלאות מיסים או לביטול פטור ממס.
אלא שנראה כי אין קונצנזוס בעניין הצורך להעלות מיסים. יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, אמר באחרונה בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי אין צורך להעלות מיסים לצורך הטיפול בגירעון: "אפשר להוריד את הגירעון בהדרגה ולא בדרסטיות, ללא העלאות מיסים. אם הממשלה העתידית תהיה בהרכב דומה לממשלה הנוכחית לא יהיו העלאות מיסים ולא קיצוץ בתקציב, אלא צמצום הדרגתי של הגירעון באמצעות העלאה מבוקרת של הוצאות הממשלה. זו המגבלה שאנו צריכים לשים לעצמנו. לעומת זאת, העלאת מיסים תפגע בצמיחה".
"להרחיב את הנטו"
גם השר כחלון סבור כי אין צורך להעלות מיסים. בראיון שנתן בחודש שעבר לאולפן ynet אמר כחלון: "יש אמנם אתגר, אבל טיפלנו באתגרים גדולים מאלה. אין צורך בהעלאת מיסים, והשאיפה שלנו היא לא רק להשאיר את תוכניות הנטו, אלא אף להרחיב אותן".
נראה כי גורל תוכניות הנטו יהיה תלוי לא מעט בזהותו של שר האוצר הבא. אם יהיה זה כחלון, סביר כי יילחם כדי לא לבטל את תוכניות הנטו המזוהות עימו, בעוד לשר אוצר אחר יהיו פחות סנטימנטים כלפיהן.
בבנק ישראל אמנם תומכים בביטול חלק מהפטורים ממס הקיימים במשק, אך מקפידים לעת עתה שלא להיכנס לשאלה איזה פטורים יש לבטל. בבנק המרכזי סבורים שתוכניות הנטו כשלעצמן ראויות, אבל יהיה צריך לקבל את ההחלטות בראייה כוללת מול הצורך לצמצם את הגירעון ומול מטרות נוספות של מדיניות התקציב.
כך או כך, אם תחליט הממשלה החדשה שלא לחדש את התוכניות, סביר כי נראה לקראת סוף השנה מבצעים אגרסיביים ברשתות השיווק וקריאה אל הציבור למהר ולרכוש את המוצרים בטרם יוטלו עליהם שוב המיסים.