שתף קטע נבחר
 

קרב כל בכל בצמרת האוצר; "עדיף שתתרכז בגירעון התופח"

מנהל רשות החברות, ינקי קוינט, תקף בחריפות את החשב הכללי, רוני חזקיהו, על רקע מכתב חריף ששלח אליו מוקדם יותר: "תוכנו של המכתב מעיד על בלבול היוצרות בה לבלרי המכרזים ומאשרי התשלומים הפכו למובילי פרויקטים בבחינת הזנב מכשכש בכלב". חזקיהו האשים את קוינט בחריגה מסמכות בסוגיית הרכבת הקלה

חילופי דברים קשים בין החשב הכללי, רוני חזקיהו, לבין מנהל רשות החברות ינקי קוינט. זאת בעקבות בקשתו של קוינט לבחון את העברת הפיקוח על פרויקטי ה-PPP (פרויקטים שהמגזר הפרטי עושה עבור הציבורי), שבניהול זכיינים מהחשב הכללי לחברות הממשלתיות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

בכירי נת"ע מתפטרים: דגל אדום בקו האדום

מנכ"ל נת"ע התפטר בעקבות קרע בצמרת חברת הרכבת הקלה

שר האוצר מינה את עו"ד ינקי קוינט למנהל רשות החברות

 

קוינט הסיר הבוקר (ב') את הכפפות ותקף בחריפות את חזקיהו, על רקע מכתב חריף ששלח אליו מוקדם יותר. "מיותר לציין כי אינך דק פורתא בדברי ותוכנו של המכתב מעיד כאלף עדים על בלבול היוצרות בה לבלרי המכרזים ומאשרי התשלומים, הפכו למובילי הפרויקטים, בבחינת הזנב המכשכש בכלב". קוינט מציין כי הפנייה נעשתה למנכ"ל, שי באב"ד ולכן הסירוב של חזקיהו לקיים דיון, תמוהה.

רוני חזקיהו ויעקב ינקי קוינט (צילום: בשמת איבי ועמית שעל)
רוני חזקיהו -החשב הכללי ויעקב ינקי קוינט - מנהל רשות החברות(צילום: בשמת איבי ועמית שעל)
 

קוינט הדגיש כי הוא אינו מעוניין שרשות החברות תעסוק בנושא, אלא החברות עצמן, בהן נמצאים הגורמים המקצועיים. לדבריו, "טוב היה לו היה החשב הכללי עוסק בתפקיד שהוגדר לו ובין היתר בהידוק הפיקוח על חשבוניות המשרדים, על מנת שחלילה לא תגרר מדינה לגרעון".

 

לדברי קוינט, "לטובת כלכלת ישראל, ראוי לקיים חשיבה מחודשת על התכנון, הניהול והביצוע של פרויקטי תשתית בישראל. הצעתי להתוויית דרך חדשה שתבזר את הוצאת הפרויקטים התשתיתיים המכרזיים בשיתוף המגזר הפרטי, עשויה להביא להגדלת כמות הפרויקטים אשר יתבצעו במקביל".

 

עוד כותב קוינט, "בזבוז התקורות בין היתר על כח אדם, הנהלה ודירקטוריון ופיזור האחריות בין משרדי הממשלה (ובמיוחד אגף חשכ"ל) לבין החברות הממשלתיות גורם לעיכובים ותקלות.

 

חריגה מסמכות

המכתב נשלח כתגובה למכתב החריף ששלח חזקיהו לקוינט בו האשים אותו בחריגה מסמכות. חזקיהו הדגיש במכתבו כי פעילותו בתחום פרויקטי ה-PPP "נובעת מהחלטות ממשלה שונות ורבות וממדיניות הממשלה, אשר לצד זאת, הגדירה במפורש את פעילות החברות הממשלתיות בתחום זה".

 

עוד הוסיף חזקיהו במכתב כי "ברור לכל העוסקים בדבר כי מכתבך נועד לתמוך במהלך שנעשה על ידך ועל ידי הממונה על התקציבים ללא כל סמכות, עת הכרזתם בישיבת דירקטוריון נת"ע ביום 29 באוגוסט 2019 כי פרויקט המטרו בגוש דן (אשר עלות הקמתו נאמדת בסך של כ-150 מיליארד שקל) יוקם באמצעות נת"ע, וכי תוקם מינהלת ייעודית בנת"ע לצורך היערכות לכך, במימון המדינה.

 

"זאת, שלא על דעת שר האוצר והנהלת משרד האוצר, בעת ממשלת מעבר, ללא החלטת ממשלה מקדימה על עצם הקמת הפרויקט ואופן ביצועו, ובעוד רוב הנהלת החברה התפטרה ועתידה לוט בערפל, כך שלא ברור אם תוכל לבצע את הפרויקטים הקיימים, לא כל שכן את פרויקט המטרו". קוינט ביקש למעשה לקחת את סמכויות הפיקוח מהחשב הכללי ולהעבירן לחברות הממשלתיות.

 

במכתב המקורי ששלח קוינט בסוף אוגוסט פירט מדוע לדעתו צריך לבחון את העברת הפיקוח על פרויקטי ה-PPP לחברות הממשלתיות לאור המומחיות שלהן, הבקרה הטובה יותר, צמצום לוחות הזמנים ועוד.

 

ממשרד האוצר נמסר כי "בשבוע הבא יתקיים דיון בין החשב הכללי למנהל רשות החברות עם מנכ"ל האוצר במטרה להגיע להסכמות לגבי הסוגיה".

תחילת עבודות הקו הסגול (באדיבות נת
הרכבת הקלה הדמייה(באדיבות נת"ע)

 

חזקיהו מאשים: "אתה מעכב את הסכם המסגרת בין המדינה לבין נת"ע"

חזקיהו כתב במכתב: "ברור לכל העוסקים בדבר כי מכתבך נועד לתמוך במהלך שנעשה על ידך ועל ידי הממונה על התקציבים ללא כל סמכות, עת הכרזתם בישיבת דירקטוריון נת"ע ביום 29 באוגוסט 2019 כי פרויקט המטרו בגוש דן (אשר עלות הקמתו נאמדת בסך של כ-150 מיליארד שקל) יוקם באמצעות נת"ע, וכי תוקם מינהלת ייעודית בנת"ע לצורך היערכות לכך, במימון המדינה.

 

"זאת, שלא על דעת שר האוצר והנהלת משרד האוצר, בעת ממשלת מעבר, ללא החלטת ממשלה מקדימה על עצם הקמת הפרויקט ואופן ביצועו, ובעוד רוב הנהלת החברה התפטרה ועתידה לוט בערפל, כך שלא ברור אם תוכל לבצע את הפרויקטים הקיימים, לא כל שכן את פרויקט המטרו".

 

עוד האשים חזקיהו את קוינט, כי "אתה מעכב באופן לא ענייני את הסכם המסגרת בין המדינה לבין חברת נת"ע, ובכך פוגע ביכולת החברה להוציא לפועל את פרויקטי קווי הרק"ל הירוק והסגול בתל אביב, לגביהם קיימת החלטת ממשלה".

 

עוד מוסיף חזקיהו כי "רצוף המכתב טעויות ואי דיוקים וחצאי אמיתות, אשר נועדו, רובם ככולם, ליצור מצג שווא בדבר החסרונות במודל הפעילות הקיים של ניהול פרויקטי ה-PPP..."

 

מערבב בין טענות כנגד הניהול של החשב לבין טענות כנגד מודל עצמו

לדברי חזקיהו קוינט מערבב במכתב בין טענות כנגד הניהול של החשב הכללי לבין טענות כנגד מודל ה-PPP עצמו. לדברי חזקיהו "שיאו (של חוסר ההבנה-ע"מ) מגיע ככל הנראה בחלק המתייחס למימון הפעילות הממשלתית ולהגדלת החוב הממשלתי. חוסר הבנה זה גורר הצעות חסרות ביסוס לצעדים העשויים לגרום לנזק של מיליארדים רבים למשק הישראלי. הניסיון להיתלות במחקר או שניים ולצטט מהם על מנת לפצות על חוסר ההבנה הניכר, מופרך ומגוחך".

 

חזקיהו עקץ את קוינט בכל הנוגע לתפקוד רשות החברות סביב הסמכויות שכבר היום שייכות לה וכתב "אנו מציעים כי רשות החברות תתמקד בשיפור יכולת הביצוע של תפקידיה הקיימים. בין היתר, בהתמודדות עם גל ההתפטרויות בחברת נת"ע אשר רוקן את שדרת ההנהלה של החברה האמונה על ביצוע קווי הרכבת הקלה בתל אביב - הפרויקט החשוב ביותר בישראל כיום, בבדיקת כישלון חברת מקורות בהקמת והפעלת מתקן ההתפלה באשדוד.

 

"אגב בהקשר הזה, משעשע היה לקרוא במכתבך כי הונאה על ידי זכיין פרטי במתקן התפלה מלמדת כי המדינה לא מנהלת היטב את הפרויקט, בעוד שאת הכשלון הקולוסאלי במתקן ההתפלה באשדוד אשר הביא למחיקת מאות מיליוני שקלים ולצורך בחילוץ על ידי המדינה, ציירת כאירוע "קיצוני" שאין להשליך ממנו על ניהול פרויקטים על ידי חברות ממשלתיות), ועוד".

 

החשב הכללי הוסיף במכתבו כי הטענות בנוגע לחוסר המומחיות של הגורמים המקצועיים באגף החשכ"ל אינן נכונות, וכי בלאו הכי החברות הממשלתיות מעורבות היום בפרויקטי ה-PPP עוד משלבי התכנון. לגבי הטענה של קוינט כי קצב תכנון הפרויקטים איטי והעברת האחריות לרשות החברות תביא לביצוע מהיר יותר אמר חזקיהו כי לוחות הזמנים הארוכים הם חלק אינהרנטי משיטת ה-PPP עצמה, בכל העולם, לצד יתרונות רבים שיש בה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בשמת איבי ועמית שעל
רוני חזקיהו ויעקב ינקי קוינט
צילום: בשמת איבי ועמית שעל
מומלצים