בצה"ל החליטו: חוזרים לרכבים מזהמים
לפי הדרישות החדשות במכרז, קצינים בדרגת תת-אלוף, שכיום מקבלים כרכב צמוד יונדאי סונטה היברידית, יחזרו לרכב בנזין זול יותר - ומזהם. משרד הביטחון: "העלות נגזרת ממדרגות מחיר שקבע האוצר"
היברידי אאוט, בנזין אין: קציני צה"ל בדרגת תא"ל, שמקבלים כיום כרכב צמוד יונדאי סונטה חסכונית וידידותית יחסית לסביבה, בזכות הנעה היבירידית, עומדים לחזור לאחור ולקבל רכב בנזין מזהם רגיל. כך עולה מדרישות המכרז החדש, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות".
בקשה לייצוגית: "באלדן ואלבר החודש קצר יותר"
פז תשלם מאות אלפי שקלים בגין פליטת אדי דלק בלב ת"א
קרב כל בכל בצמרת האוצר; "עדיף שתתרכז בגירעון התופח"
המכרז מגביל את המחיר המרבי של הרכב שיוצע לעשרות קצינים בכירים ל-170 אלף שקל, 10,000 שקל פחות ממחירה של טויוטה קאמרי ההיברידית, הזולה מסוגה כיום.
יבוא הסונטה ומקבילתה קיה אופטימה הופסק השנה אחרי שבעקבות שינויי המיסוי הירוק של רשות המיסים, איבדו השתיים את היכולת לקבל את הטבת מס קנייה מופחת לרכב היברידי - 30% במקום 83% - ובמקום לייקרן בעשרות אלפי שקלים, החליטו יבואני המכוניות הקוריאניות לעצור את שיווקן.
רף המחיר ימנע התמודדות מעוד שתי מכוניות מנהלים פופולריות, סקודה סופרב ומאזדה 6. זאת אף שהמשטרה הצטיידה לאחרונה בעשרות דגמי סופרב המשמשים כניידות, חלקן סמויות. בצבא החליטו שהמכונית יקרה מדי, אפילו עבור קצינים בכירים.
מגבלות נוספות במכרז, כמו רוחב מרבי של 1.83 מטרים, ימנעו התמודדות ממשפחתיות גדולות יחסית, כמו סקודה אוקטביה והונדה סיוויק, ודרישה להנעה קדמית מסירה מהרשימה את סובארו B4, שמגיעה רק עם הנעה כפולה.
למעשה, עומדות במגבלות רק אופל אינסיגניה 1,500 סמ"ק טורבו וניסאן אלטימה 2,500 סמ"ק - שצריכת הדלק שלהן תהיה גבוהה בעשרות אחוזים מזו של הסונטה. לפי נתוני היצרן, המכונית ההיברידית צורכת ליטר בנזין לכל 22.7 ק"מ; באופל, צריכת הדלק הרשמית היא 16.4 קמ"ל; ובניסאן - 13.7 קמ"ל. כיוון שרכבים צמודים בצה"ל נוסעים מעל 30 אלף ק"מ בשנה, הוויתור על רכב היברידי לתא"לים יעלה לתקציב הביטחון מאות אלפי שקלים בשנה.
ממשרד הביטחון נמסר כי "עלות המקסימום נגזרת ממדרגות מחירי הרכבים, שקבע החשב הכללי לדרגות מקבילות בשירות הציבורי". מהאוצר לא נמסרה תגובה.