שתף קטע נבחר
 

חלל, הגבול האחרון: התמנון של ג'ף בזוס

היזם שזיהה את ההזדמנות של העולם המקוון בדרך המושלמת ביותר, בתחילה עם מכירת ספרים ובהמשך עם השתלטות על כל ענף אפשרי שניתן לסחור בו דרך שליחים, לא עוצר שם. עכשיו הוא רוצה שכולנו נגיע למחוזות שאף אחד לא הגיע אליהם עד היום

החלטה של אמזון  להיכנס לשוק הישראלי הקטן עוררה רעש תקשורתי לא מבוטל. היא העלתה חששות בענף הקמעונאות המקומי מפני התהליך שמכרסם במקבילו האמריקני בשני העשורים האחרונים, בהובלת אמזון.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

ההשפעה של אמזון על ישראל מוגבלת - בינתיים

זה קרה: אמזון השיקה באופן רשמי את השילוח המקומי

מסתמן: לא משתלם לקנות באמזון בשילוח המקומי

 

ספק אם תכונה דומה, או אפילו ברמה נמוכה בהרבה, נרשמה באמזון עם ההחלטה להשיק אתר "ישראלי", צעד ראשון ומהוסס לפני ההחלטה להיכנס לפעילות מלאה בארץ, כפי שעשתה בכל שוק שאליו הגיעה במרוצת השנים. מה שבטוח, את מייסד אמזון והאיש החזק שלה, ג'ף בזוס, ההגעה של ענקית הקמעונאות האמריקנית לפרובינציה מהמזרח התיכון בוודאי לא מעניינת. הוא מכוון ליעד רחוק הרבה יותר.

ההגעה לפרובינציה מהמזרח התיכון לא ממש מעניינת אותו. מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס (Photo: AFP) (Photo: AFP)
ההגעה לפרובינציה מהמזרח התיכון לא ממש מעניינת אותו. מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס(Photo: AFP)

ג'ף בזוס בן ה-55 מחזיק כבר שנתיים בתואר האיש העשיר בעולם. גם אחרי ש"איבד" חלק מהונו במהלך גירושים מכוער ממקנזי, לה היה נשוי במשך 26 שנים, הונו מוערך בלמעלה מ-105 מיליארד דולר ממניות אמזון שבהן הוא מחזיק (מקנזי, שקיבלה 4% מהמניות בהסכם הגירושים, שווה כיום כ-35 מיליארד דולר בעצמה).

 

היזם, שזיהה את ההזדמנות של העולם המקוון אולי בדרך המושלמת ביותר - בתחילה עם מכירת ספרים ובהמשך עם השתלטות על כל ענף אפשרי שניתן לסחור בו דרך שליחים, לא עוצר שם. מטרת העל שלו, כפי שבאה לידי ביטוי פעמים רבות בשנים האחרונות, היא בכלל במקום אחר - יציאה מתחומי כדור הארץ אל החלל.

ג'ף בזוס מקינזי בזוס מתגרשים (צילום: AP)
ג'ף בזוס ומקינזי בזוס בימים טובים יותר(צילום: AP)

 

סימן היכר

בכתבה רחבה שהתפרסמה לאחרונה במגזין "אטלנטיק", ניסו להתחקות אחרי המניעים של בזוס, שהביאו אותו למעמדו רב ההשפעה שחרג כבר מזמן מגבולות הביזנס. בכתבה מוצג בזוס כאדם שנמצא על גבול האובססיה לממש את הרעיון של יציאה מכדור הארץ אל החלל כדי להציל אותו, משל היה איש צוות בחללית אנטרפרייז מסדרת "מסע בין כוכבים" שאותה הוא מעריץ.

 

חלק מהכתבה מוקדש לאהדה של בזוס לסדרת הטלוויזיה, ששודרה לראשונה ב-1966 ומאז עברה מספר גלגולים. אהדה שגובלת בהזדהות מלאה עם הדמויות שבה, עד שביקש מיוצרי הסרט "סטארטרק: אל האינסוף" להעניק לו את האות ששמים על החולצה כל מי שנחשבים לחברי צוות של החללית.

 

ואולם, האיש שאיתו הוא מזדהה יותר מכל הוא קפטן החללית מסדרת הדור הבא של מסע בין כוכבים, ז'אן לוק פיקארד, שגילם השחקן פטריק סטיוארט. עד כדי כך שאימץ בשלב מסוים בחייו את הקרחת של פיקארד - וגילח את השערות שעוד נותרו על ראשו. הקרחת הפכה לסימן היכר של בזוס עצמו.

אינפו כלכלה המספרים מאחורי ג'ף בזוס ואמזון (T. J Kirkpatrick בלומברג)
(T. J Kirkpatrick בלומברג)

את הרעיון (ואף האמונה) על כיבוש החלל שאב בזוס, לפי ה"אטלנטיק", לא רק מסדרת המדע הבדיוני אלא בעיקר מספר שנכתב ב-1976 על די ג'רארד ק. אוניל, פיזיקאי מאוניברסיטת פרינסטון, שבה למד גם בזוס, הקורא לצאת מגבולות כדור הארץ. ספר שריתק בעיקר חובבי מדע בדיוני, אנשי סוכנות החלל האמריקנית, היפים מזדקנים וגם, כאמור, בזוס עצמו. הוא אף השתתף בשיעורים ובחוגים שהעביר אוניל באוניברסיטה, ולאחר מכן הפך בעצמו למטיף בנושא.

 

את החזון הזה הוא מנסה ליישם בחברת Blue Origin, שהקים כבר בשנת 2000 וכיום היא מעסיקה אלפי עובדים - שכל מטרתם הוא להפוך את המסע לחלל ואת השהות בו לישימים עבור כל אחד. מזכיר במידת מה את החזון של יזם אחר, אילון מאסק. לפי הדיווחים, בזוס מוכר מדי שנה מניות של אמזון בכמיליארד דולר כדי לממן את הפעילות של Blue Origin.

 

צפו: הקמפיין של אמזון בישראל

צפו: הקמפיין של אמזון בישראל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כדי להגשים את החלום, בזוס צריך את אמזון במלוא עוצמתה. וכיום היא אכן כזו: היא המעסיק השני בגודלו במגזר הפרטי בארה"ב (אחרי וולמארט) ואחראית על המכירות של כ-40% מהמוצרים שנמכרים אונליין ועל שליש משוק הסטרימינג של שידורי וידיאו בארה"ב. בחודש שעבר יצא ספר שבו אחד משני המקימים של נטפליקס, מארק רנדולף, מספר איך כמעט נמכרה החברה לאמזון בתמורה לכ-15 מיליארד דולר. היום השתיים נחשבות למתחרות בתחום. אמזון היא גם הבעלים של Twitch, רשת משחקים מקוונים שאליה מתחברים למעלה מ-15 מיליון משתמשים מדי יום.

 

לצד פעילות הקמעונאות, אמזון היא השחקנית הבולטת בענף שירותי הענן הצומח דרך חברת AWS (שלה גם משרדים בישראל). על פי ההערכות, אמזון חולשת על כמחצית מהשוק - ומעניקה את שירותי הענן לשורה ארוכה של ארגונים, החל מנטפליקס המתחרה, דרך ג'נרל אלקטריק ועד ל-CIA. על כל שלל הפעילויות הללו, אפשר להוסיף את ה"וושינגטון פוסט" שאותו רכש בזוס עצמו ב-2013, ומשמש היום כאחד המבקרים הגדולים של ממשל טראמפ.

 

יצרנית מוצרים בעצמה

עם כל הכבוד לאלה, הלחם והחמאה של אמזון היו ונשארו בענף הקמעונאות. החנות האינטרנטית לממכר ספרים שהפכה למפלצת, חולשת היום על מיליוני מוצרים שנמכרים דרכה מדי יום. בזוס, כמובן, לא הסתפק בכך, ואמזון הפכה במרוצת השנים ליצרנית של מוצרים בעצמה, החל מהקינדל, קורא הספרים האלקטרוני, ועד למוצרי הבית החכם שהיא מוכרת כיום, ובראשם הרמקול החכם אקו שמשולבת בו אלקסה, העוזרת הקולית שפיתחה אמזון; או פעמון הכניסה החכם משולב המצלמה Ring, שאותו היא רכשה בתמורה למיליארד דולר ב-2018. אלה אולי מקלים את החיים על הצרכנים, אך מעלים סוגיות של אובדן הפרטיות של המשתמשים.

 

החדירה לפרטיות, מנת חלקן של חברות טכנולוגיה רבות בהן גם אפל, גוגל ופייסבוק, היא רק אחת הבעיות שאיתן מתמודדת אמזון. למעשה, בדומה לשתי המתחרות שהוזכרו, גם אמזון נחשבת בעיני רבים לאיום על השוק החופשי ואף על הדמוקרטיה.

     (צילום: shutterstock)
הלחם והחמאה - בענף הקמעונאות. אמזון(צילום: shutterstock)

כמו המתחרות שלה, גם אמזון הפכה לכלי ניגוח בידי פוליטיקאים, החל מנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ושר האוצר שלו, סטיבן מנוצ'ין ("אמזון אחראית להרס תעשיית הקמעונאות"), ועד למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ברני סנדרס, שנחשב לרדיקלי ("אלפי אמריקנים חסרי בתים ואמזון לא משלמת אפילו אגורה למס הכנסה").

 

קריאות לפרק את החברה עולות חדשות לבקרים על ידי גורמים בממשל, ורגולטורים בארה"ב ובאירופה מנהלים חקירות נגד החברה בחשד שעברה על חוקי התחרות וההגבלים העסקיים. בין הדברים המיוחסים לחברה, ניתן למצוא דחיקה החוצה משוק של ספקים, למשל מוציאים לאור, שסירבו ליישר קו עם החברה ולמכור את המוצרים שלהם דרכה.

 

וישנם, כמובן, התחקירים הרבים שמילאו כותרות על תנאי ההעסקה הקשים של העובדים במחסני החברה, מניעת ניסיונות התאגדות שלהם, פגיעה במקור הפרנסה של עובדים רבים בענף הקמעונאות האמריקני, טענות על אפליה על רקע גזעי בהנהלת החברה וריכוז כוח רב מדי בידיה של חברה אחת - שחולשת על אספקטים גדולים כל כך בחיי היומיום של האמריקנים.

 

על משקל "המדינה היא אני", אמזון היא בזוס. מוכר הספרים שהקים באינטרנט חנות, כשאנשים עוד לא הבינו עד הסוף את הפוטנציאל שלו, אולי שואף להיות פיקארד ממסע בן כוכבים, אך דומה היום יותר לאיש הרע מסרטי ג'יימס בונד; כולל השינוי בחייו האישיים, מ"גיק" תואם ביל גייטס ואיש משפחה, ל"ארכי נבל" עם גירושים רועשים, בגידה עם אשת חברו הטוב וכתבות שעוסקות בהתעבות השרירים בזרועותיו.

 

בכתבת עומק אחת מיני רבות, שמתפרסמות על בזוס חדשות לבקרים וצפויה לראות אור במגזין ה"ניו יורקר" בשבוע הבא, מודגשת העובדה שלמרות הונו הרב, בזוס נחשב לפחות פילנתרופי לעומת יתר עמיתיו המיליארדרים. בין חמשת המיליארדרים העשירים ביותר בארה"ב, מציינים בכתבה, הוא היחיד שלא הצטרף לתוכנית Giving Pledge, שיזמו וורן באפט וביל גייטס, שבה מיליארדרים מתחייבים להוריש לפחות מחצית מהונם לפילנתרופיה. מבחינת בזוס זה, כנראה, לא מספיק משמעותי - לעומת מטרת העל של הצלת האנושות דרך החלל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ג'ף בזוס נשיא מנכ"ל אמזון
צילום: AFP
מומלצים