סוחרים באמזון ישראל: "לא סופרים אותנו, בינתיים זה כישלון"
סוחרים ישראלים השקיעו אלפי עד מאות אלפי שקלים בהקמת חנות באמזון, אבל חודשיים אחרי ההשקה התנועה עדיין דלה, המכירות מועטות ואמזון לא עומדת בהבטחותיה. האם ההשקעה תשתלם בעתיד?
"אמזון לא סופרת אותנו מאז שעלה האתר הישראלי. לא משקיעים כלום בקידום או בהבאת תנועה, אולי אנחנו בכלל שפני ניסוי. גם העובדה שהאתר לא בעברית מאכזבת". כך בכיר ביצרנית גדולה שפתחה חנות באמזון בהשקעה של מאות אלפי שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חיים על ארגזים: האנשים בארה"ב שקונים הכל באמזון
האמנים הישראלים גילו את אמזון - וחלקם עושים מזה כסף ברכה או קללה? הערים הקטנות בארה"ב מול מחסני הענק של אמזון
את חוסר ההשקעה רואים בעיקר בימים אלה, כאשר בעוד כל השוק גועש בזכות שופינג איי-אל, בשילוח המקומי באמזון - שממה. חודשיים לאחר השקת מה שכונה בארץ הגרסה המקומית של אמזון, מתברר שהחנויות שנפתחו באתר על ידי ישראלים כמעט שוממות והסוחרים זועמים. "משהו שם לא עובד. אין כמעט מכירות", אמר לנו אחד מהמוכרים הבינוניים שם. "אין תנועה בכלל, היה בהתחלה באזז קטן, כבר שבועיים שאין כלום", הסכימו באחת מקבוצות הסוחרים בטלגרם.
הקמפיין של אמזון בישראל - מוכרים ישראלים שהצליחו באמזון
הבעיה: ציפיות יתר
אז מה הוביל לשממה? מנכ"ל אחת החברות הגדולות בתחום הצריכה שפתח חנות באמזון חושב שזו בעיה של תיאום ציפיות: "גורמים אינטרסנטיים האכילו את הישראלים בפייק ניוז שאמזון נכנסת לישראל. מבחינת אמזון לא הושק אתר בישראל ולכן מבחינתם אין מקום לתשומת לב מיוחדת. זה שבאו לארץ אנשי מקצוע שלהם מברלין והרצו בפני סוחרים ישראליים לא נחשב בכלל השקעה. מה זה עלות של אפילו 10 נסיעות לישראל בהשוואה לתקציבי הענק של אמזון? כאן פירשו את זה כמהלכים של כניסה לישראל. הבעיה שלנו זה לא האכזבה מאמזון אלא הציפיות והפרשנויות שלנו שהיו מוגזמות. יחד עם זאת, אני חושב שאמזון כן תעשה בסוף מהלך בארץ - ואז אהיה כבר מוכן ובעל ניסיון".
ואכן, כעת אפשר לומר בבירור שאמזון לא באמת נכנסה לישראל. לא נפתח אתר בעברית, לא נפתחו מחסנים של אמזון והיא אפילו לא טרחה לכלול במערכות שלה את חגי ישראל - שבהם מושבת המסחר בארץ ולא מבוצעים משלוחים. אלגוריתמים של אמזון אף חסמו אוטמטית חנויות ישראליות, כמו ברימאג (שנפתחה מחדש בינתיים), משום שלא זיהו משלוחים במשך חמישה ימים בגלל רצף ימי החג וסופי השבוע (משך הזמן המקסימלי למשלוח מרגע ההזמנה).
אז למה להישאר בשיממון? "כרגע מדובר בכישלון, אבל מצד שני אתה חושש לצאת מאמזון כי אם בעוד שנה שנתיים הם ישיקו אמזון ישראל? לא תהיה שם אחרי שכבר פתחת? לא תשמור על החנות שהשקעת בה כבר אלפי או עשרות אלפי שקלים?", השיב לנו אחד המוכרים.
ויש, כאמור, גם סוחרים שהשקיעו יותר: "זה הזוי. השקענו מאות אלפי שקלים בפתיחת החנות, לחצו עלינו שנהיה מוכנים בזמן, לחצו על מבצעים, על משלוחים חינם - ומאז שנפתח הם לא עושים כלום לסייע", אמר לנו בכיר בחנות גדולה באמזון. "כשמסתכלים על חנויות בקניונים פיזיים, מנהלי הקניונים פעילים בהבאת טראפיק. עזריאלי עושה פעולות כדי להכניס קונים לקניונים שלה. אם יש בעיה, הנהלת הקניון יושבת עם הסוחרים וחושבים מה עושים, אילו מבצעים. באמזון כלום. פנינו לאחראי על הפעילות בישראל ולא קיבלנו מענה, ואנו שוקלים לשלוח מכתב למנכ"ל. אמזון הבטיחה לנתב לקוחות לחנויות, קמפיין גדול - וזה לא קורה".
אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים שפתחה חנות באתר, אמר כי "מוכרים קצת. לדעתי גם אצל אמזון מדובר בסוג של ניסוי, אני עדיין לא יודע איך זה יתפתח. זה תלוי בהם". גם מנכ"ל קרייזי ליין יאיר כפרי מסר כי "בינתיים זה לא סיפור הצלחה. ניסינו, לא היה פיילוט יקר. אין לי הסבר למה כלום לא קורה".
ויש שבאו כדי ללמוד
לא כל הסוחרים לוקחים קשה את התנועה הדלה. סמנכ"לית השיווק של ניופאן, מורן דאי, אמרה לנו: "אנו לא בוחנים את ההצלחה באמזון בטווח של חודש, ההסתכלות היא לטווח הארוך.
"אנחנו עדיין בתחילת הדרך וקיימות משוכות בדרכו של הצרכן לביצוע רכישה באתר. למרות זאת, כחברה יבואנית גדולה ומבוססת עשינו חשיבה מעמיקה ושיקול מושכל והחלטנו לפתוח חנות באמזון. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הספקים שלנו בחו"ל ונצמדים למדיניות שלהם בכל נושא אמזון בזירות הבינלאומיות השונות. יש שיתוף פעולה הדדי בין ניופאן לבין אמזון שמוכיח את עצמו מבחינה אסטרטגית.
"חברה כמו ניופאן לא יכולה להרשות לעצמה לא להיות חלק מהמהפכה של אמזון בישראל. פחות מסתכלים אם מכרנו או לא. אנחנו צריכים להיות שם".
גם פיני כהן, מנכ"ל חברת מוצרי החשמל והאלקטרוניקה ברימאג, מסכים ואומר כי "פתחנו את החנות לא בגלל המסחר, אלא בעיקר בגלל הרצון ללמוד את התהליך ולנצל את העובדה שאמזון מסייעים לנו, כדי שבראייה קדימה נהיה מוכנים לעולם שבו המסחר הדיגיטלי יהיה דומיננטי מאוד" .
דביר כהן, מנכ"ל EZ-Commerce שמייעצת לעסקים, מסכים שזו רק ההתחלה - ושההשקעה תהיה שווה את זה, גם אם יש כמה אכזבות בדרך. "על הקמת חנות באמזון משלמים בין 8,000 ל־20 אלף שקל. אלה לא סכומים גדולים לעוד ערוץ הפצה. זה לא שהחברה מעמידה מלאי במיוחד עבור אמזון, היא מוכרת בעוד פלטפורמות. חוץ מ־40 דולר בחודש לאמזון ותחזוקה זה לא עולה הרבה".
נראה שהיתרון הגדול בשילוח המקומי של אמזון הוא ניעור השוק. "כולם מבינים כעת שהם צריכים להיות באיקומרס", אומר כהן, "בואי נדבר עוד שנה בתקופת החגים הבאה. עוד מוקדם להספיד. בסופו של דבר, כמו בכל תחום יש שמוכרים ויש שלא. יש גם האטה בכל השוק לקראת המבצעים הגדולים של יום הרווקים הסיני ובלאק פריידיי".
מאמזון לא נמסרה תגובה.