שתף קטע נבחר
 

עלייה של 6% ברווחי שטראוס: הפעילות בישראל צמחה ב-7.4%

הקבוצה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח נקי של 153 מיליון שקל, ההכנסות עלו ב-4% ל-2.24 מיליארד שקל; רווחי הפעילות בישראל טיפסו ב-9.2% ל-98 מיליון שקל - מכירות הקפה בשוק המקומי צמחו ב-11% ל-196 מיליון שקל

שטראוס חותמת את הרבעון השלישי עם עלייה מתונה בשורת ההכנסות ושדרוג בשורות הרווח: הכנסות הקבוצה ברבעון צמחו ב-4% (מול הרבעון המקביל) והסתכמו ב-2.24 מיליארד שקל - בשורה התחתונה רשמה שטראוס רווח נקי של 153 מיליון שקל, שיפור של 6.5% בהשוואה לרבעון המקביל. 

 

מסתערת על שוק תחליפי החלב: שטראוס השיגה את הזיכיון על מותג אלפרו

התחרות מתחממת: גם שטראוס תמכור משקאות מתחליפי חלב

למה הקפה של שטראוס הרבה יותר רווחי בארץ?

 

עלייה כמותית במכירות בישראל (בזכות השקות חדשות), צמיחה בפעילות המים ופעילות הקפה תרמו לעלייה בהכנסות. עיתוי חגי תשרי סייע לשיפור האמור, ומנגד הפרשי שערי חליפין (בעיקר חולשת הריאל הברזילאי) קיזזו חלקית את התרומה של החג. הרווח הגולמי עלה ב-9% (בזכות צמיחה במרבית המגזרים), שיעור גבוה מהצמיחה במכירות, ובהתאם נרשם שיפור בשיעור הרווחיות הגולמית, ל-39.6%, מול 37.6% בתקופה המקבילה.

מילקי מחלבת שטראוס מפעל (צילום: ענבל מרמרי)
מפעל שטראוס(צילום: ענבל מרמרי)

עלייה של 16.5% בהוצאות הנהלה ברבעון, בשל הוצאות חד פעמיות, לא מנעה מהשיפור ברווח הגולמי לחלחל לשורת הרווח התפעולי, שצמח ב- ב-9.4% ל- 256 מיליון שקל. שיעור הרווחיות התפעוליות עלה ל-11.4% מהמכירות, לעומת 10.9% ברבעון המקביל.

 

מכירות שטראוס בישראל צמחו ב-7.4% ברבעון המדווח והסתכמו ב- 899 מיליון שקל, הרווח הגולמי של הפעילות עלה בשיעור כפול (13.1%) ושיקף עליה ל-39.9% רווחיות גולמית. הרווח התפעולי של הפעילות בישראל טיפס ב- 9.2% ל-98 מיליון שקל לעומת 90 מיליון שקל ברבעון המקביל (10.9% מהמכירות בישראל).

 

מכירות הקפה בישראל צמחו בחודשים יולי-ספטמבר ב-11.2% ל- 196 מיליון שקל והרווח התפעולי של מגזר זה זינק ב- 37.5% ל-42 מיליון שקל (21.5% מהמכירות במגזר זה). לעלייה תרמה הירידה במחירי הקפה הירוק, שלא באה לידי ביטוי בהורדת מחירים לצרכן. לעומת זאת, פעילות פעילות הקפה בעולם רשמה ירידה של 0.2% במכירות ל-790 מיליון שקל. הרווח התפעולי של פעילות זו צמח ב- 6.6% (שיעור הרווחיות נותר ללא שינוי, 10.8%).

 

מכירות חברת הממרחים והמטבלים הבינלאומית סברה אובלה רשמו ירידה של 1.6% במכירות ל-345 מיליון שקל, על רקע העלאת מחירי החומוס בארה"ב. בנטרול השפעת שערי המטבעות, רשמה הפעילות צמיחה כמותית של 5.2%.

  

גיורא בר דעה, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, אמר עם פרסום התוצאות: "התחזקות השקל אל מול מרבית המטבעות ממשיכה להשפיע על התוצאות הבינלאומיות של החברה גם ברבעון זה - בהמשך לרבעונים הקודמים".

 

עלייה של 16% בהכנסות ויליפוד, הרווח נותר ללא שינוי

הרחבת קו המוצרים והפניית משאבים ניהוליים לטובת סחר ומכירות, סייעו לויליפוד לעמוד ביעדי המכירות שהציבה לעצמה: החברה רשמה ברבעון השלישי עלייה של 15.7% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה, לסכום של 95.4 מיליון שקל. אלא שהעלייה במכירות לא התגלגלה לשורת הרווח הנקי, שנותר ללא שינוי, 9.7 מיליון שקל.

צבי ויליגר, יו"ר ויליפוד (צילום: עמית שעל) (צילום: עמית שעל)
צבי ויליגר, יו"ר ויליפוד(צילום: עמית שעל)

וילי פוד רשמה צמיחה ברווח הגולמי ברבעון בשיעור דומה לזה של הצמיחה במכירות, ובהתאם החברה שמרה על רווחיות גולמית בשיעור 31% בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

למרות עלייה של 26% בהוצאות בהוצאות הנהלה וכלליות (ל-5.3 מיליון שקל), רשמה ויליפוד עלייה של 19% ברווח התפעולי, ל-12.2 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי עמד על 12.8% מההכנסות, בדומה לרבעון המקביל.

  

לפני כשנה, החליטה וילי פוד להרחיב את פעילותה לתחום האשראי החוץ בנקאי ולפעול לקבלת רישיון למתן אשראי, בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. שלב זה תחום פעילות זה ימומן ממקורותיה העצמיים של החברה. במהלך תשעת החודשים הראשונים השנה, העמידה החברה הלוואות בהיקף של 29.7 מיליון שקל.

 

במקביל, כחלק מהניסיון האמור להתרחב לפעילויות נוספות, ניהלה ויליפוד מו"מ לרכישת חברת הסלטים מעדני מיקי, אך הצדדים לא הגיעו להבנות והמו"מ הופסק. חודשים ספורים לאחר מכן, קרסה מעדני מיקי ובימים אלו, פועלים כונסי הנכסים שמינה בית המשפט למכירתה כעסק חי. ויליפוד אף ניהלה מו"מ לרכישת חברת ביכורי שדה צפון, בבעלות האחים גדעון ודרור חכם, המחזיקים גם ברשת השיווק ברקת. גם במקרה זה הצדדים לא הגיעו להבנות והמו"מ הופסק.

  ()
 

למרות העלאת המחירים: הכנסות יפאורה עלו ב-3% בלבד

עליות המחירים שביצעה בסוף 2018, כמו גם תום הסכסוך העסקי עם שופרסל, סייעו ליפאורה לחתום את הרבעון השלישי בעלייה של 3% במכירות: חברת המשקאות שבבעלות קרור(9,696.00.09%הוסף לתיק האישי) הציבורית רשמה ברבעון הכנסות של 282 מיליון שקל. בה בעת, מדובר בנתון לא מלהיב, כשלוקחים בחשבון שהחל מינואר נכנסה לתוקף העלאה של 4% במחירי המוצרים של החברה.

  

בנוסף, עלייה של 13% בהוצאות המכירה והשיווק ועלייה בהוצאות המימון (בשל יישום תקן IFRS16), לא איפשרו לצמיחה לבוא לידי ביטוי בשורת הרווח הנקי, שעמד על 40.8 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל.

משקאות קלים יפאורה (צילום: סטודיו יפאורה)
משקאות קלים של יפאורה(צילום: סטודיו יפאורה)

מדו"חות כלל משקאות (שבשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק), המחזיקה 30.45% ביפאורה, עולה כי העלאת המחירים העלתה את הרווח הגולמי של החברה ב- 6.6% ואת שיעור הרווחיות הגולמית הגבוה של החברה מ-45% ברבעון המקביל ל-46% ברבעון המדווח. החברה שמרה על שיעור של 19% רווחיות תפעולית, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד - זאת למרות עלייה בהוצאות המכירה והשיווק ל- 26% מהמכירות לעומת 23% בתקופה המקבילה אשתקד. צמצום בהוצאות ההנהלה סייע לרשום את השיפור האמור ברווחיות.

 

חלק מהעלייה בהוצאות המכירה והשיווק נובע ככל הנראה מהסדר תנאי הסחר מול שופרסל, בכדי לשוב למדפי הרשת. שופרסל הורידה בתחילת השנה את מוצרי החברה ובעיקר משקאות קריסטל ו-RC קולה ממדפי רשת 'יש חסד' החרדית שבבעלותה, בשל מחלוקת הנוגעלת לתנאי הסחר לרשת - זו רצתה בנתח מהעלאת המחיר שביצעה יפאורה. הסכסוך שנמשך כ-4 חודשים גרר ירידה מהותית במכירות של יפאורה, נתח השוק שלה ירד מכ-2% לפני הסכסוך לכ-1.4% בשיאו. מאז חזרו מוצרי החברה למדפים ונתח השוק חזר לרמות דומות לאלו של השנה שעברה.

 

לצד הסכסוך העסקי עם שופרסל נפגעה יפאורה מהתנועה לכיוון אוכל ומשקאות בריאים, שגורמת לצמצום צריכת משקאות ממותקים. גם התארכות החודש שעבר לא תרם למכירות. את ההשפעה ניתן לראות בנתוני החברה בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 - בהם ירדו מכירותיה ב- 4% ל-715 מיליון שקל. הירידה נרשמה על אף העלאת המחירים שביצעה החברה. הרווח הנקי של החברה ב-9 החודשים הראשונים ירד ב-6.8% והסתכם ב-82 מיליון שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים