לא פנו אליכם אחרי ראיון העבודה: מה השלב הבא?
החוק אמנם מאפשר הגשת תביעה נגד מקומות עבודה המתעכבים עם עדכון המועמדים לגבי תהליך קבלתם לעבודה - אך עוד לפני זה יש כמה פעולות שאפשר לעשות. אז למה חשוב לחכות כמה ימים לפני שפונים לברר מה קורה, מה חשוב לציין בקורות החיים כדי שיחזרו אליכם מהר, ולמה מומלץ לבדוק אם אתם מכירים מישהו בחברה בה אתם רוצים לעבוד. מדריך
תשכחו מהמשרד הממוזג: האנשים שעובדים באסדת גז או על עמוד חשמל
התחלות חדשות: קריירה חדשה באמצע החיים
מה צריך ללמוד אם בכלל כדי להרוויח טוב? הקשר בין התואר לשכר
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"כמו בהרבה חוקים ותקנות אחרים הנוגעים לשוק העבודה, גם בכל הנוגע לחוק הודעה לעובד על אי קבלה לעבודה, אלו בעיקר החברות הגדולות והמסודרות שמקפידות להתנהל כפי שדרש המחוקק", מציינת מיכל דן הראל, מנכ"לית Manpower ישראל. "לעומתן, מעסיקים קטנים נוטים יותר שלא להקפיד על החוק, בין אם מפאת חוסר היכרות עם לשון החוק או מאדישות אליו".
עו"ד נעמה שבתאי בכר, המתמחה בייצוג מעסיקים וראשת מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין בכר-שבתאי, מסבירה כי התיקון לחוק מורה למעסיקים ולמגייסים למסור למועמד אחת לחודשיים הודעת עדכון בדבר התקדמות הליכי המיון, מרגע תחילת השתתפותו בתהליך. את הודעת הדחייה צריך לשלוח לכל המועמדים בתוך 14 יום מיום שהתקבל מועמד אחר.
החוק מחיל את חובת העדכון רק על מועמדים שעברו הליך של ראיון או בחינה. כמו כן, הוא כולל סייגים לפיהם חובת העדכון לא תחול בכמה מקרים: במקרה של עבודה לתקופה של 30 יום, בענף ההסעדה וכאשר המעסיק מונה עד 25 עובדים. בכל מקרה אחר בו המעסיקים לא מקפידים על עדכון המועמדים כפי שקובעת לשון החוק - בתי הדין לעבודה עשויים לפסוק נגדם פיצוי כספי בהתאם לשיקול דעתם - שכן אין בחוק סכום מוגדר.
עם זאת לעמדתה של שבתאי בכר, המחוקק לא נתן למעסיקים זמן ראוי להטמיע את השינויים ולפתח את המנגנונים הנדרשים לשם יישום החוק. "מיד עם כניסת תוקפו של התיקון לתוקף הוא הטיל את סנקציית הפיצוי הכספי", היא אומרת. "בתקופה שחלפה מאז ניכר ניצול שלילי של התיקון לחוק כגון מועמדים שמאיימים ישירות בהגשת תביעה לפיצוי כספי משום שלא קיבלו הודעת עדכון, ומתקבל הרושם שהם יותר מעוניינים בפיצוי הכספי ופחות במשרה עצמה".
תופעה נוספת לדבריה היא של מועמדים שקיבלו הודעת עדכון בדבר דחייה ומבקשים לכך הסבר. "אף שאין חובה בחוק לפרט על כך - הרי שהם מתעקשים לקבל הסבר, והשיח שנוצר אינו מיטבי", היא סבורה.
נוסף על כך, היא מציינת כי החוק לא מגדיר מפורשות מהם ראיון או בחינה. "לטעמי, יש מקום להבהיר בחוק שאין הכוונה לראיון טלפוני או שיחה ראשונית לבירור פרטים, שאם לא כן, מעסיקים ימצאו עצמם עוסקים מידי יום, ובהרבה שעות ביום, במשלוח הודעות לכל מועמד שקיימו עמו שיחה", אומרת שבתאי בכר.
"בנוסף", היא מציינת, "ראוי היה לקבוע כי חובת העדכון לא תחול בעבודה של עד שלושה חודשים, בשורה של ענפים שונים אף מעבר להסעדה, שבהם העבודה מעצם טיבה היא זמנית, מקרית ובלתי מחייבת. כמו למשל בתי אירוח, ענף אירועים וכוח אדם, וכן במקומות עבודה שמעסיקים עד 100 עובדים ולכן, ככלל, אינם מעסיקים עובד ייעודי למשימת הגיוס".
אם לא תשאלו - לא תדעו
החוק, כאמור, מאפשר להגיש תביעה בגין הפרתו, אבל לא תמיד בטוח שזו הדרך הנכונה להתחיל את היחסים עם מקום עבודה חדש. אז מה בכל זאת ניתן לעשות?
"ראשית, כשמתחילים את תהליך הקבלה לעבודה, עוד בטרם ההגעה לראיון עצמו, מומלץ לברר מראש כיצד מתנהל תהליך הגיוס באותו ארגון", משיבה דן הראל. "תיאום ציפיות שכזה יכול להוריד משמעותית את מפלס הלחץ ואי הודאות הכרוכים באופן טבעי בתהליך מסוג זה".
לדברי דן הראל, לגיטימי לשאול את המראיין או נציג מחלקת משאבי האנוש של הארגון, מתי פחות או יותר ניתן לצפות לתשובה או עדכון בנוגע לסטטוס המועמדות שלך למשרה. אבל גם אם לא שאלתם, או שהמועד שנתנו לכם עבר, היא ממליצה להתעניין במצבכם מול הגורם הרלוונטי, דבר שעשוי להצביע על מוטיבציה ורצון לאייש את התפקיד.
עם זאת היא מסייגת, כי יש לבצע פנייה שכזו תחת מספר מגבלות ותנאים, בהם: לחכות לפחות כשבוע לאחר מועד קיום הראיון, לשלוח אותה במייל - באופן שיביע עניין אך לא ישדר לחץ, להקפיד לבצע אותה באופן אדיב ומנומס, ומבלי להעביר ביקורת על המראיין או החברה, כגון "למה לא חזרתם אלי".
בתפקידים בכירים יותר, היא מוסיפה, ניתן להציע מידע נוסף כדי לסייע בקידום התהליך. אם תהליך הגיוס הוא דרך חברת השמה, הוא אמור להיות קל יותר כי החברה למעשה מייצגת את המועמד מול הארגון המגייס.
פנייה טלפונית לדבריה היא מוצא אחרון, ורק לאחר שבועיים מקיום הראיון. הסיבה היא שלא נהוג לשים את המראיין במצב מביך. בכל מקרה, במידה שמשאבי אנוש מעורבים בהליך, עדיף להעביר אליהם את הפנייה.
תתאזרו בסבלנות
"אי קבלת מענה לקורות חיים שנשלחו היא סיטואציה שרבים ממחפשי העבודה מכירים", אומרת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה. "המצב גורם לתסכול ולתהייה האם קורות החיים אכן נקראו והאם הם לא נשלחו לשווא. סיטואציה מאתגרת עוד יותר היא זו בה מועמד או מועמדת התראיינו למשרה מסוימת ולא קיבלו תשובה מהמראיין. כאן, מחפש העבודה כבר יודע שכישוריו אכן רלוונטיים למשרה המוצעת, ולכן אי הוודאות קשה יותר".
האם יש מה לעשות בנידון?
"שליחת קורות חיים וראיון עבודה הם שני מצבים שונים אך בהתייחסות אליהם יש גם מן הדומה וגם מן השונה. באופן כללי, יש להתאזר בסבלנות, אבל ישנם גם פתרונות ביניים בזמן שממתינים לתשובה. גיוס עובדים בארגונים ובחברות יכול להיות תהליך ממושך. פנייה להוטה מדי למחרת הראיון כדי לבדוק האם התקבלתי עלולה ליצור רושם שאתם חסרי סבלנות ואולי אף אגרסיביים. דרך מצוינת להימנע ממצב כזה, היא לשאול את המראיין מתי לדעתו תהיה תשובה. בצורה כזו, המועמד יוכל לדעת אם יקבל מענה בעוד שבוע או בעוד חודש והמרואיין ירגיש יותר מחויב, מכיוון שהציב מסגרת זמן מוגדרת למענה".
מתי אפשר לפנות לבירורים, למי לפנות ואיך?
"אם שלחנו קורות חיים למשרה בה אנו מאוד מעוניינים, ניתן ליצור קשר עם הארגון המגייס ולוודא שקיבלו אותם. פנייה מראה על מוטיבציה. אם ישנם הרבה מתמודדים על משרה, כדאי להתבלט ואחת הדרכים לעשות זאת היא דרך קשר אישי, לכן מומלץ להתקשר ולהביע עניין".
אם יצרתם קשר טלפוני - יצחקי מציעה שלא להסתפק רק בבירור לגבי קבלת קורות החיים. "זו ההזדמנות שלכם להסביר לצד השני למה אתם מתאימים למשרה, בתנאי שבן השיח פנוי ומעניק לכם רושם שהוא מעונין בדבריכם. כדאי לומר כמה משפטים קצרים ואז לתת לצד השני הזדמנות להגיב. מומלץ לחשוב מראש ולרשום מה תרצו להגיד, כדי להיות מדויקים וממוקדים".
במקרה של שליחת קורות חיים דרך מודעה ברשתות החברתיות - יצחקי ממליצה לפנות באופן פרטי בכתב למי שהעלה את המודעה. אם שלחתם את קורות החיים במייל - היא מציעה לפרט בכמה משפטים את הסיבה לפנייתכם ולמה אתם חושבים שאתם מתאימים למשרה.
טיפ חשוב נוסף הוא לבדוק אם יש לכם היכרות אישית עם מישהו בחברה. "המלצה של עובד יכולה לקדם את המועמדות שלכם בצורה משמעותית, והוא גם יוכל לבדוק אם קורות החיים הגיעו ליעדם ונקראו", היא אומרת.
כשלא חוזרים אליכם באופן סדרתי
במקרה שלא חוזרים אליכם באופן סדרתי - היא מציעה לבדוק אם יש בעיה באופן כתיבת קורות החיים. למשל, האם הם מתאימים למשרה המוצעת ומכילים מילות מפתח שמצוינות במודעת הדרושים. "מגייסים רבים לא קוראים את המלל ששלחתם, אלא מחפשים רק את מה שמעניין אותם", היא מסבירה. "במקרים רבים אלו כישורים שמפורטים במודעה עצמה, וכדי לא להיפסל, מומלץ להשתמש במילותיהם עצמם".
בדיקה נוספת שמומלץ לעשות היא לבחון האם אתם פונים לתפקידים שהולמים את כישוריכם. "במידה שקורות החיים אינם הולמים את התפקיד המוצע, הם נשלחים לחינם לכן צריך לדייק את קורות החיים כך שיתאימו למשרה המוצעת", אומרת יצחקי.
במקרה שאתם מעוניינים לעשות הסבה מקצועית לתחום חדש, היא ממליצה לצרף למייל הקדמה, בה תציינו מדוע אתם מתאימים למשרה, למה אתם רוצים את התפקיד ומה אתם יכולים לתרום לארגון. כדאי להשקיע זמן בניסוח שלה, שכן הקדמה זו יכולה לדבריה לקבוע במידה רבה אם תקבלו זימון לראיון.