בלאק פריידיי בהילוך גבוה: הקניות יסתכמו ב-7.4 מיליארד דולר
כך לפי הערכות של חברת ניתוחי הרשת האמריקנית אדובי אנליטיקס. לפי נתוני שב"א, המפעילה את מערכות התשלומים בישראל, עד אתמול בצהריים הספיקו הישראלים לקנות ביותר מ-750 מיליון שקל
טירוף הקניות של הבלאק פריידי שבר שיאים בישראל והורגש היטב בקניונים, במרכזי הקניות ובאתרי האונליין, וכך גם בעולם. לפי נתונים שפרסמה חברת ניתוח הרשת האמריקנית אדובי אנליטיקס, היקף המכירות המקוונות בבלאק פריידיי עשוי להסתכם ב-7.4 מיליארד דולר. לשם השוואה, ב-2018 הסתכמו הרכישות באינטרנט ב-6.22 מיליארד דולר.
הבלאק פריידיי כבר כאן: ככה תקנו. מדריך
בלאק פריידיי: 10 המוצרים הכי משתלמים לקנייה
על פי הנתונים, המכירות המקוונות ביום שישי השחור הסתכמו ב-600 מיליון דולר נכון לשעה 9:00 בבוקר אתמול (ו'), שעון החוף המזרחי (המקדים בשבע שעות את שעון ישראל). במקביל, הקניות המקוונות בחג ההודיה (שחל שלשום) הסתכמו ב-4.2 מיליארד דולר - זינוק של 14.5% לעומת 2018, והפעם הראשונה בה הן חצו את הרך של ארבעה מיליארד דולר.
בישראל, מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכות התשלומים הלאומיות עולה כי עד לשעה 15:00 גיהצו הישראלים בסכום של למעלה מ-750 מיליון שקל. במהלך השעות הללו התבצעו למעלה משלושה מיליון עסקאות באשראי. בדקה העמוסה במהלך השעה שבין 11:00 ל-12:00, נרשמו 12,500 עסקאות בדקה. בהשוואה לנתוני בלאק פריידי 2018 מדובר בעלייה של למעלה מ-12% בכמות העסקאות ולמעלה מ-20% בסכום ההוצאה.
בתוך כך, קדחת הקניות המתגברת כבר גרמה קשיים לכמה קמעונאים. בלילה שבין רביעי לחמישי החלו רשתות הסיטונאות והאופנה האמריקניות נורדסטרום וקוסטקו להתמודד עם בעיות באתרי האינטרנט שלהן, בעוד הקונים מסתערים על עסקאות מפתות. על קריסת שני האתרים דיווחה חברת מיטוב אופטימיזציית האינטרנט Yottaa. גולשים בישראל התלוננו על כך שאינם יכולים להשלים עסקאות באתר היוקרה הבינלאומי Net A Porter. עם זאת, הצליח האתר להתגבר על התקלה בהמשך, והיא תוקנה.
בעקבות הקריסה פנו צרכנים למדיה החברתית והעלו תלונות על בעיות בהשלמת עסקאות מקוונות. קוסטקו העלתה הודעה לאתר שלה, לפיה האתר חווה "זמני תגובה ארוכים". באותו זמן נראה היה שהאתר של נורדסטרום חזר לפעולה סדירה. הרשת הגיבה קודם לכן לתלונות הצרכנים בטוויטר, שם אמרה שהיא "עובדת קשה" על מנת לפתור את הבעיות.
פייסבוק ואינסטגרם הושפעו גם הן מהעומסים ביום חג ההודיה. ביזנס אינסיידר דיווח שכ-4,000 משתמשים דיווחו על בעיות באינסטגרם, על פי מידע של אתר ניטור התקלות Down Detector. על פי סמנכ"ל הטכנולוגיה של Yottaa, בוב בופון, התקלות נגרמו כנראה על ידי התנועה המוגברת של קונים שהשתמשו באפליקציות האלה, כיוון שרשתות הקמעונאות מציפות אותן במבצעים במשך תקופת החגים.