הרב קו נכנס לשימוש ביו"ש - אבל יבוטל במזרח ירושלים
משרד התחבורה החליט לבטל את השימוש ברב קו במזרח ירושלים. הנימוק: הכרטיס החכם שמופעל באזור, בו משתמשים בעיקר ערביי העיר, לא תואם את הכרטיס שמסופק לנוסעים בכל ברחבי הארץ
נסיעה טעונה: שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הכריז אתמול (א') רשמית על הפעלת הרב קו ביהודה ושומרון החל מהחודש הבא. בנוסף, מבטל משרדו את הפעלת כרטיס הנסיעה החכם במזרח ירושלים.
בניגוד לחוק: יאנגו החלה לגבות תעריף גבוה ממחיר מונה בשעות העומס
במימון הממשלה: רכב חשמלי מתקפל ותחנת דלק על מימן
נהגי המוניות מחריפים את המחאה נגד שינוי חישוב התעריפים
השר סמוטריץ' ציין כי מאז נכנס לתפקידו לפני חצי שנה, קיבל פניות רבות ממתיישבים שהתלוננו כי אינם יכולים לנצל את הערך הצבור שטענו בכרטיס בנסיעותיהם ביהודה ושומרון. "מדובר במוצר בסיסי ביותר. לא היינו מוכנים לאפשר מצב שבו מתיישבי יהודה ושומרון הם בנים חורגים", הסביר השר.
משרד התחבורה מבטל במקביל את הפעלת הכרטיס החכם במזרח ירושלים, המשמש בעיקר אוכלוסייה ערבית ותיירים. בשבועות האחרונים קיבלו מפעילות שירותי האוטובוסים במזרח הבירה הודעה ממשרד התחבורה על הפסקת שירות הרב קו בשטחן החל מ-1 בינואר. על החברות נאסר להמשיך לטעון כרטיסי רב קו של נוסעים כבר מ-1 בנובמבר.
חלוקה היסטורית
התחבורה הציבורית בבירה מחולקת היסטורית בין אגד ואגד תעבורה, שפועלות במערבה, ובין חברות תחבורה ציבורית ערביות שפועלות במזרחה, עם קווי שירות לערים פלסטיניות סמוכות. במזרח העיר פועלות שבע חברות, שמאז 2004 זוכות לסובסידיה ממשלתית, מחויבות לעמוד בלוחות זמנים שקבע משרד התחבורה ונקנסות על ידו במקרה של איחורים וביטולים.
אף על פי שהמשרד התחייב שוב ושוב להפעיל את הרב קו במזרח העיר, השירות הגיע לאזור רק לפני שנתיים, ורק לשתי חברות: אל ווסאט (המפעיל הדרומי) ורמאללה. שירותי הרב קו במזרח ירושלים כוללים מסלולים כמו חופשי חודשי, חופשי שבועי ויומי, אך לא מאפשרים מעבר חופשי בין קווים למשך 90 דקות כמו בשאר המדינה, בין השאר משום שבאזור זה מחיר הנסיעה נמוך יותר - 5 שקלים לעומת 5.90 שקלים באוטובוסים וברכבת הקלה במערב העיר. הפסקת השימוש ברב קו במזרח ירושלים תחסוך למשרד התחבורה יותר משני מיליון שקל בשנה.
ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מאשימים את חברות האוטובוסים במזרח העיר בהפסקת פעילות הרב קו: "במזרח ירושלים מותקנת מערכת רב קו רק אצל שני מפעילים מתוך שבעה הפועלים באזור. המערכת מתפקדת באופן חלקי ולא מספקת את כלל השירותים הניתנים לשאר משתמשי הרב קו ברחבי הארץ. מפעילי מזרח ירושלים, בשיתוף משרד התחבורה, הגיעו למסקנה כי המערכת הנוכחית לא מתאימה לצורכיהם. המפעילים ביקשו להקים מערכת חלופית שתנוהל על ידם ובשיתוף משרד התחבורה".