שתף קטע נבחר

אף פעם לא מאוחר לעשות שינוי

יובל בן ה-51 עבר קורס מדבירים והחל לעבוד בתחום. אהרון בן ה-62 עבר קורס שאיפשר לו להתקדם בתוך מקום העבודה שלו, לעמוד פחות על הרגליים ולהרוויח יותר. ואגוסטין בן ה-66 - הוא יצא לפנסיה מוקדמת ומקבל קצבה מכובדת. כולם עשו זאת דרך "קרן מעגלים", גוף של המדינה שהוקם כדי לעזור לעובדים השחוקים והמבוגרים במשק

בשיתוף "קרן מעגלים"

 

אומרים שגיל הוא רק מספר ושאם רוצים לעשות שינוי כלשהו בחיים, ולא משנה באיזה תחום, צריך להיות בעלי רצון ונחישות והשאר יבוא מאליו. יובל אבוטבול (51) מקריית-גת הוא דוגמה טובה לכך. אבוטבול יצא לגמלאות משירות קבע שוחק בצה"ל וחיפש מה לעשות ב"חיים שאחרי". הוא מצא עבודה כטכנאי מכני בחברת "ריגוטק", המספקת בין השאר שירותי שינוע ואחסנה עבור חברת אינטל, ושם הוא מועסק בשנים האחרונות. אולם אבוטבול רצה יותר מחייו המקצועיים. כששמע על "קרן מעגלים", המעניקה הכשרות במימון המדינה לעובדים ותיקים שעסקו במשך שנים בעבודות שוחקות, הוא פנה אל הקרן, עמד בקריטריונים והתקבל. התחום שבחר היה מאז ומעולם קרוב אל ליבו: הדברה.

 

"שמעתי על 'קרן מעגלים' דרך קולגות במקצוע שלי, שסיפרו על מגוון ההכשרות שהקרן מציעה למי שמתאימים לתנאי הקבלה", הוא מספר, "כשעברתי על רשימת הקורסים ישר קפץ לעיניי תחום ההדברה, והחלטתי להירשם אליו".

 

מה משך אותך דווקא בתחום בהדברה?

"התחום הזה מאוד מורכב ומגוון ובמסגרת ההכשרה לא לומדים רק על ההדברה עצמה, אלא על משפחות החרקים השונות, על תוחלת החיים שלהם, על המאפיינים שלהם ועוד. החלק הזה מאוד עניין אותי. הקורס היה מאוד מעשיר. עשיתי אותו במכללת "משלב" בבאר-שבע, הוא ארך קצת יותר משנה, ובסופו קיבלתי תעודת מדביר דירות מורשה, שהיא התעודה הבסיסית בענף".

יובל אבוטבול (התמונה באדיבות המצולם)
יובל אבוטבול(התמונה באדיבות המצולם)

לאחר שקיבל את התעודה, אבוטבול הקים עסק בשם "יובל שירותי הדברה". הוא ממשיך עדיין לעבוד כטכנאי מכני ב"ריגוטק", אך במקביל הוא עוסק בהדברה בשעות שמחוץ לעבודה ובסופי שבוע, עיסוק שמעניק לו הכנסה נוספת.

 

"ההדברה היא עסק עונתי, ולכן אני מתייחס אליה נכון להיום כאל השלמת הכנסה בלבד ולא כאל מקצועי הראשי בחיים", הוא אומר, "יחד עם זאת, אני מאוד אוהב את תחום ההדברה ומתכוון להתמקצע בו יותר בעתיד ולעשות קורס של מדביר בשטח פתוח. אני מאוד מרוצה מהצעד שעשיתי. למדתי תחום חדש והוא יכול להוות עבורי בסיס לשינוי מקצועי כולל בעתיד".

 

להבדיל מיובל, אצלו ההכשרה היוותה פתח לעולם מקצועי אחר לגמרי, ישנם עובדים שמשתמשים בהכשרות לקידום מקצועי שמוביל לשיפור התפקיד, השכר ותנאי העבודה במקום העבודה המקורי שלהם. אחד מאלה הוא אהרון דואק (62) מבת-ים. קרוב ל-40 שנה הוא עבד ככרסם קונבנציונאלי בענף עיבוד השבבים. מדובר בעבודה ידנית, על מכונה, שדורשת מאיש המקצוע עמידה מרובה על הרגליים. עם השנים, העבודה נתנה באהרון את אותותיה וגרמה לו לשחיקה פיזית מוגברת. "חיפשתי לצאת ללימודים משתי סיבות: האחת, על מנת להוריד ממני את השחיקה המרובה בעבודה הפיזית הקשה ככרסם. שנית, מכיוון שרציתי להתקדם עוד בתחום שבו אני נמצא שנים כה רבות", הוא מספר.

אהרון דואק.  (התמונה באדיבות המצולם)
אהרון דואק. (התמונה באדיבות המצולם)

לדבריו, בנקודה זו בחייו המקצועיים הוא שמע על "קרן מעגלים" ועל ההכשרות המגוונות שאפשר לעבור דרכה במימון המדינה. "נחשפתי לפרסומים על הקרן בתקשורת וקיבלתי גם המלצות מצד קולגות וחברים שעשו ועושים קורסים דרך הקרן", הוא מספר.

 

לאחר שהתקבל למסלול שמציעה הקרן, נפרסו בפני דואק שלל קורסים. הוא בחר לבסוף בקורס "תיב"ם (תכנון וייצור במחשב), חריטה וכרסום". "הקורס ארך כחצי שנה והתקיים במכללת 'לפיד' בבית דני בשכונת התקווה. סיימתי אותו לפני כשנה. עם תום לימודיי וקבלת התעודה המקצועית קודמתי במקום העבודה שלי, חברת 'רנאאוט בע"מ', לתפקיד כוון cnc סט-אפ. במסגרת תפקידי אני עובד באופן ישיר מול המתכנת, מקבל ממנו הוראות ודף כלים, מעביר את הפקודות האלה למכונה ומוציא לביצוע. התפקיד יותר רחב ומשימתי בהיבט האחריות והניסיון מהתפקיד הקודם, ולאור העובדה שהכל נעשה במחשב, התפקיד מצריך פחות עמידה על הרגליים והוא שוחק הרבה פחות מהעבודה הקודמת שלי. ומעבר לכך שנהניתי מאוד מהלימודים המעניינים, חוץ מהשיפור בתנאי העבודה היה גם שיפור בשכר שלי בהתאם - כך שהרווחתי בהרבה מישורים".

 

"קרן מעגלים" מוכרת בעיקר בשל ההכשרות המקצועיות שאליהן יוצאים העובדים השחוקים במשק, אך קיים בה מסלול חשוב לא פחות: מסלול הפנסיה המגשרת. מסלול זה מיועד לגברים בגילאי 65-67 או נשים בגילאי 60-62, המעוניינים לפרוש מוקדם יותר מגיל הפרישה. הקרן מבצעת את הגישור בינם לבין המעסיק, ובמהלך התקופה שבין מועד כניסתו של העובד למסלול הפנסיה המוקדמת ועד מועד פרישתו החוקית לפנסיה משולמים לו "דמי קיום" חודשיים של עד 7,500 שקל, או סכום דמי הקצבה שלה יהיה העובד זכאי בעת פרישתו. קרן הפנסיה היא זו המעבירה לעובד את "דמי הקיום" ישירות.

 

אחד מאלו שנהנים ממסלול הפנסיה המגשרת הוא אגוסטין פרקש (66) מכרמיאל. הוא עבד במפעל "טבעול" בלוחמי הגטאות, השייך לקבוצת "אסם", במשך 25 שנה. העבודה כטכנאי אחזקה גרמה לשחיקה הולכת וגוברת, והוא ביקש לפרוש מהארגון. "עבדתי במפעל במשמרות יומיות וליליות באופן תדיר והייתי כבר עייף פיזית ונפשית", הוא מספר, "פניתי להנהלת החברה וביקשתי לצאת לפנסיה מוקדמת, ולשמחתי, 'קרן מעגלים' נכנסה לתמונה והעבירה את מתווה הפנסיה המוקדמת להנהלה. לאחר שהתגבשה ההצעה היא הועברה אליי. בחנתי את ההצעה לעומק והסכמתי לה. אין ספק שההצעה הייתה לרוחי ועזרה לי מאוד".

אגוסטין פרקש.  (התמונה באדיבות המצולם)
אגוסטין פרקש. (התמונה באדיבות המצולם)

 

כמה זמן אתה בפנסיה?

"יצאתי לגמלאות בחודש יוני השנה ומבחינתי זה היה מהלך נכון. למי שנמצא במצבי ומרגיש שחיקה ויש באפשרותו לצאת לפנסיה מוקדמת - אני ממש ממליץ על המסלול הזה".

 

בשיתוף "קרן מעגלים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים