פיצ' מעלית: איך אומרים סטארט-אפ בערבית?
עמותת חאסוב פועלת לקידום יזמות טכנולוגית ופיתוח האקו-סיסטם בחברה הערבית. עם מיט-אפים, קהילות צומחות, קורסים ייעודיים ואפילו מרכז חדשנות - אפשר להתחיל לדבר על צמצום פערים. כתבה שנייה בסדרה
בשיתוף Google for Startups
למרות הגידול המשמעותי שחל בעשור האחרון במספרי הסטודנטים והסטודנטיות הערביים שלומדים את מקצועות ההיי-טק, שילובם בתעשייה המשגשגת של אומת הסטארט-אפ עדיין נחשב לתהליך מורכב: רק אחוז אחד מהסטארט-אפים בישראל מגיע מהחברה הערבית. החסמים כוללים היעדר תשתיות, קשיי שפה, פערים תרבותיים וחברתיים, וכמובן ריחוק גיאוגרפי ממרכזי ההיי-טק התוססים. עמותת חאסוב (המילה הערבית למחשב) היא אחד הגופים הבולטים שמנסים ומצליחים לסדוק במעט את תקרת הזכוכית של האוכלוסיה הערבית בהיי-טק, והיא עושה את זה בעיקר באמצעות עידוד נטוורקינג ופיתוח קהילה. רביע זיוד, מנכ"ל ומייסד שותף בחאסוב, פגש את אורית שילה, מנהלת Google for Startups ישראל, וקיבל הזדמנות לתת את פיצ' המעלית המושלם שלו. ככה זה נראה:
עמותת חאסוב הוקמה כמעט בטעות: אחד המייסדים, חסן אבו-שעלי, נפגש עם חבר שאיתו חלק תשוקה גדולה לטכנולוגיה. מאז שנת 2014 הם קיימו פגישות שבועיות במטרה לתכנת, ללמוד וליצור ביחד. אחרי המפגש הראשון, השניים הפכו לחמישה - ומאז הדרך לבניית קהילה הייתה מהירה, כשהמפגשים נערכים מתחת לבית של אבו-שעלי. בכל מפגש כזה, אחד המשתתפים העביר הרצאה או שיתף נושא לדיון, וככל שהתרחבה הקהילה היה ברור שמדובר בצורך אמיתי שמגיע מהשטח.
הכירו את עמותת חאסוב
שנת הקמה: 2015
ענף: עידוד יזמות בחברה הערבית
מספר עובדים: שלושה עובדים ועשרות מתנדבים
משרדים: ערערה - חיפה
מייסדים: חסן אבו-שעלי, רביע זיוד
בין הפרויקטים המרכזיים של העמותה אפשר למצוא, למשל, קורס ייחודי להכשרת משקיעים ערבים בקרנות הון-סיכון, במטרה לחזק את האקו-סיסטם המקומי. בנוסף, חאסוב מקימה קהילות סטודנטיאליות עבור האוכלוסיה הערבית, מסייעת בשילובם בתעשייה ומקנה ערכים של יזמות וחדשנות עבור הדור הבא. בימים אלה פועלת העמותה גם בהקמת מרכז חדשנות ראשון מסוגו בוואדי עארה, הכולל חלל עבודה משותף בסטנדרטים גבוהים, מעבדת מייקרים וחלל לאירועים - מקום שעתיד להפוך לבית פיזי עבור הקהילה היזמית המקומית.
במהלך השנים חאסוב קיימו תוכניות, הכשרות וכנסים בתוך הקמפוס של Google, ואף השתמשו באולפן שבו כדי להקליט הפודקאסט הראשון בערבית, שהתמקד בהנגשת הידע עבור סטארט-אפיסטים ויזמים בחברה הערבית. "אחד האתגרים שלנו בתחילת הדרך היה למצוא מקום להתארח בו ולקיים בו את המיטאפים שלנו", אומר זיוד, "גוגל בעצם עזרו לנו להגדיל את הקהילה שלנו בכך שהם סיפקו מקום פיזי להפגש בו. התרבות הארגונית של גוגל פתוחה ומחבקת, והם סיפקו לנו את כל הכלים כדי להצליח".
בשיתוף Google for Startups