להתגלגל ביעילות: טיפים לעסק ממר פוטבול
תחרות עסקים קטנים חוזרת בפעם ה-12: לקראת התחרות ביקשנו מברוך גלבוע, מבעלי חברת "פוטבול טריקולור - F3C", שזכתה בתחרות עסקים קטנים ב-2015, לשתף אותנו בטיפים שצבר - מה כדאי לעשות וממה להימנע בניהול העסק
בשיתוף בנק הפועלים
על העסק: חברת "פוטבול טריקולור" נוסדה ב-2014 על ידי שחקני העבר ומאמני הכדורגל ברוך גלבוע וגי בלחסן, שפיתחו שיטה מהפכנית ללימוד כדורגל לילדים. השיטה בנויה על התאמת צבעים של נעליים ואביזרי אימון לפעולות שונות הנדרשות במשחק.
>>> תחרות העסקים הקטנים יוצאת לדרך : רוצים להשתתף? מלאו את הטופס ואולי תקבלו שיחת טלפון מאיתנו
בנעליים, שנרשמו כפטנט עולמי, ישנם שלושה צבעים: ירוק, צהוב ושחור, כאשר כל צבע מתאים לפונקציה אחרת במשחק. הירוק, בחלק החיצוני של הנעל - מתאים למסירה חיצונית, הובלת כדור ובעיטה מסובבת לשער בחלק החיצוני של הרגל; הצהוב, בחלק הפנימי - לפעולות עם פנים הנעל; והשחור - לפעולות בקדמת הנעל.
ציוד העזר, כגון קונוסים, כיפות, מקלות וחישוקים, מגיע גם הוא באותם הצבעים. השיטה הייחודית נשענת על התפיסה לפיה שימוש בגירוי ויזואלי צורך פחות משאבים מזיכרון, ומאפשר הפניית קשב ללמידת המיומנות עצמה. חזונה של החברה הוא להוביל שיטת אימון ללימוד המשחק ולעזור לילדים ברחבי העולם להגשים את חלומם בעזרת נעליים מיוחדות ואביזרים פשוטים.
חשוב לעשות:
קצרו את שרשרת המכירה - בעסקים רבים המוצר עובר מסלול ארוך יחסית, הכולל יבואן, סיטונאי וחנות, עד שהוא מגיע לצרכן הסופי. כל מתווך בשרשרת לוקח עמלה על המכירה, מה שמייקר את המחיר הסופי. בעסק שלנו, מתוך מטרה להיות חלק מהורדת יוקר המחיה, החלטנו לא להשתמש בשלבי התיווך, ולכן אנו מוכרים ישירות למועדוני הכדורגל, כמו גם דרך האינטרנט לכלל הלקוחות.
התעקשו לקבל תשלום מיידי על הסחורה - עסקים רבים שולחים סחורה ללקוחות ולא מתעקשים לקבל תשלום מיידי עם האספקה. הדבר יוצר מקרים של עיכוב בתשלום בתואנות שונות. אנחנו מתעקשים על קבלת תשלום ממש עם סיום ההובלה ללקוח.
הגדילו את מגוון המוצרים בהתאם לצורכי הלקוחות - בעסק שלנו אנחנו מוכרים כמוצרי מדף נעליים ואביזרי אימון בשלושה צבעים בלבד - ירוק, שחור וצהוב. עם הזמן הפנמנו שישנם לקוחות, בעיקר מועדוני כדורגל גדולים, שמאמינים בשיטת הלימוד שלנו, אבל מעדיפים שהמוצרים יגיעו בשלושת צבעי המועדון. לכן הרחבנו את המגוון שלנו בהתאם לדרישה ואותם מועדונים קיבלו נעליים ואביזרים עם צבעים ולוגו של המועדון.
הציעו שירותים משלימים - בעסקים מסוימים, בייחוד כאלו הקשורים לסוגי ספורט שונים, ניתן לשלב את מכירת המוצרים בשירותי אימון והדרכה. אם מתנ"ס, למשל, רוצה לפתוח חוג שחמט ומבקש לרכוש לוחות שחמט, יבואן לוחות המשחק יכול להציע לו בנוסף מדריכים ומנהלים מטעמו, וכך לבצע מעין עסקת קומבינציה שבה כולם יוצאים מורווחים. בעסק שלנו, מכרנו את המוצרים שלנו למועדון מכבי נתניה, ולפני כשנתיים התחלנו גם להפעיל עבורם את בית הספר לכדורגל של המועדון.
השקיעו במחקר ופיתוח - אם אתם רוצים לבדל את עצמכם בשוק, עליכם לפתח מוצרים שיהיו בלעדיים רק לכם. אנחנו פיתחנו כדור פטנטי בעל צורה אליפטית ולא עגולה. אנחנו קוראים לו "כדור שיכור" כיוון שהוא נוטה בתנועה שלו לימין ולשמאל. הכדור הזה מצוין לאימון שוערים, וכמו כן הוא מפתח קואורדינציה ושליטה בכדור בקרב השחקנים.
כדאי להימנע:
בססו את ההשקעה על קצב המכירות - ישנם עסקים שמבצעים רכישות גדולות עבור העסק לפני שביססו קצב מכירות שיאזן את ההוצאות האלו. אנחנו מוכרים כיום למועדונים השונים נעלי כדורגל משלושה סוגים - לדשא, לדשא רגיל ולאספלט. החלטנו, כאסטרטגיה, לא להשקיע 33% מהמלאי בנעלי אספלט, כיוון שהמועדונים הגדולים שאיתם אנחנו עובדים לא מתאמנים בהן, וההוצאה הגדולה הזאת הייתה מסוכנת עבורנו והייתה מביאה לחריגה מקצב המכירות הרגיל.
הקפידו על תזרים מזומנים יציב - אל תגיעו למצב שבו הזמנתם מוצרים מחו"ל בעשרות או מאות אלפי דולרים, וכשהמכולות מגיעות לנמל כעבור חודשיים או שלושה אין לכם כסף לשלם, כי לא תיכננתם את התזרים בצורה נכונה, או ששער הדולר עלה משמעותית. אצלנו, אם עשיתי הזמנה ב־50 אלף דולר, אני מיד מקצה לכסף הזה חשבון ייעודי, כדי שאדע לא לעשות בו כל שימוש אחר מלבד התשלום על המכולה.
אל תחרגו בהוצאות הפרסום והשיווק - הקפידו שההשקעה בפרסום ושיווק לא תעבור את רף ה־5% מהמחזור השנתי. עסקים רבים מכירים את התופעה שבה ברגע שהם מתחילים בפרסום במדיה - הם מקבלים מבול טלפונים משאר המדיות, המקומיות והארציות, עם הצעות לפרסום גם אצלן. הכרתי עסקים שהתפתו לזה והגיעו למצב שבו הוציאו 30% מהמחזור השנתי על שיווק ופרסום, ופשטו לבסוף את הרגל.
הגדילו את כמות העובדים בהתאם לגדילה במחזור העסקי - יש המעסיקים עובדים רבים, בהם מנהלים בכירים, לצורך הרושם החיצוני, והוצאות השכר האלה גוזלות מרווחיהם באופן ניכר. מומלץ להיות צנועים ולהגדיל את כוח האדם רק על פי הצרכים האמיתיים ובהתאם לגדילה בפועל.
אל תתפתו למכור דרך הרשתות בכל מחיר - עסקים רבים, בעיקר יבואנים, מייבאים מוצרים שנמכרים על ידי הרשתות הגדולות. הרשת מודיעה מראש כמה יחידות היא רוצה ומה שלא יימכר יוחזר ליבואן.
בצורה זו היבואן לוקח על עצמו סיכון גדול מאוד, ויבואנים פשטו כך את הרגל. אנחנו קיבלנו פנייה מרשתות ספורט גדולות למכור דרכן אלפי זוגות נעליים בחנויות. בגלל שחששנו לשלוח להם סטוקים גדולים שיצמצמו את המלאי הקיים שלנו, ואולי לא יימכרו ויוחזרו אלינו, החלטנו שלא לקחת את הסיכון.