שתף קטע נבחר

גיל הפרישה לגברים עלה? בנות זוגם גם פרשו מאוחר יותר

מחקר של בנק ישראל בחן את השפעת העלאת גיל הפרישה הרשמי אצל זוגות נשואים, וגילה השפעות הדדיות בדחיית הפרישה בפועל של בני הזוג. כך השפיעה העלאת גיל הפרישה בעשור הקודם

אחד הנושאים הבוערים שינוחו על שולחן הממשלה הבאה, כשתקום לבסוף, יהיה העלאת גיל הפרישה לנשים. מדובר בצעד שמשרד האוצר תחת השר, משה כחלון, התחייב לקדם, בתמורה לכך שנדחתה הפגיעה בקצבאות של קרנות הפנסיה הוותיקות, בשל העלייה בתוחלת החיים בישראל.

 

מסתמן: בקרוב יועלה גיל הפרישה לנשים

איך תחזית התמותה תשפיע על הפנסיות שלנו

קצבאות הפנסיה לגברים הקרובים לפרישה ייחתכו בכ-1%

 

העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 נמשכת כבר שנים, למרות שהחלטה עקרונית בנושא התקבלה עוד בעשור הקודם. באוצר כבר גיבשו מתווה מסודר להעלאה, אולם בשל קיומה של ממשלת מעבר - הרפורמה כולה תקועה כבר חודשים ארוכים.

השפעות הדדיות בדחיית גיל הפרישה של בני הזוג. אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השפעות הדדיות בדחיית גיל הפרישה של בני הזוג. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

בינתיים, שאלת תעסוקת המבוגרים בשל העלייה בתוחלת החיים מטרידה, כשעל פי ממצאי המכון הישראלי לדמוקרטיה, פחות ופחות מבוגרים נשארים במעגל העבודה והכנסתם מתכווצת. על רקע זה, פירסם בנק ישראל מחקר חדש, שסקר לראשונה את השפעות העלאת גיל הפרישה בעשור הקודם.

 

על פי המחקר, העלאת גיל הפרישה הובילה לעלייה של 6% בשיעור התעסוקה של נשים, ו-39% מאלו שהגיעו לגיל הפרישה המשיכו לעבוד. תעסוקת הגברים עלתה ב-7%-8% לאחר העלאת גיל הפרישה.

  ()

 

נשארות בשוק העבודה

בנק ישראל חקר גם אם אצל זוגות נשואים, העלאת גיל הפרישה של בן זוג אחד משפיעה על מועד הפרישה של בן הזוג השני. החוקרות אדית זנד מחטיבת המחקר של הבנק ושירלי ליכטמן שדות מאוניברסיטת בן גוריון שמו דגש על השפעות צולבות אפשריות בין החלטות הפרישה של הזוג.

 

 

המחקר בחן את השפעות הרפורמה הפנסיונית שיושמה באופן מדורג בין השנים 2004-2009 ודחתה את גיל הפרישה של גברים (מגיל 65 לגיל 67) ונשים (מגיל 60 לגיל 62). תוצאות המחקר מראות בבירור שהעלאת גיל הפרישה הרשמי מגדילה את התעסוקה. עם זאת, ההשפעות הצולבות בין בני הזוג שונות לפי מגדר.

 

כך, שיעור התעסוקה של גברים גדל ב-7%-8% כתוצאה מהעלאת גיל הפרישה הרשמי שלהם, כאשר שיעור התעסוקה הראשוני עמד על 29% - אך הוא אינו מושפע מהעלאת גיל הפרישה של בנות זוגם. שיעור תעסוקת הנשים, לעומת זאת, מושפע גם מהעלאת גיל הפרישה של בני זוגן וגדל ב-3%-5%, כתוצאה מדחיית היציאה של בני זוגן לגמלאות.

 

עם זאת, עבור נשים שגיל הפרישה הרשמי שלהן הועלה, אין להעלאת גיל הפרישה של בני הזוג השפעה נוספת, מעבר לגידול בשיעור התעסוקה הנובע מהעלאת גיל הפרישה שלהן עצמן. תוצאות המחקר מדגישות את חשיבות בחינת הרפורמות בתחום גיל הפרישה גם בהיבט של בני הזוג, לאור העובדה שמצאו השפעות הדדיות בדחיית גיל הפרישה של בני זוג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
זוג בפנסיה. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים